• EL I

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-06-21 22:45:06 följande:
    Johanna satte de på kanten bredvid fröken och inget barn bredvid henne. Hon fick sedan vara den som först dukade av sin tallrik, bestick och glas.
    Än så länge så har den ordinarie personalen aldrig gjort fel utan har hon fått i sig mjölk/soja så har köket gjort fel.

Nu ska hon byta avdelning så det blir spännande att se hur det kommer att fungera med hennes mat.
    samma på sonens dagis. han sitter också på kanten med fröken mellan honom o de andra barnen.
    nu är ju inte han på långa vägar så känslig som din son kavat, men kan ju vara ett alternativ. Där har de även gjort så at han sitter med de andra allergiska barnen. Det är han o 3 mjölkallergiker vilket betyder att det "bara" är 4 barn vid det bordet för att de lättare ska kunna hålla reda på honom...
  • EL I

Saffe: på mina barns dagis äter de oxå i samma sal som de leker i o alla de andra dagis jag vet hur de ser ut här i stan. Tyvärr :(

• EL I

Blir galen! hittar inte en enda glass utan glukos-frukossirap! Bör man kolla runt med varje företag vad de använder när de gör detta eller är det olika innehåll olika gånger?
    Vet att i bloggen utanallt så finns det glassar men har inte hittat en enda av dem i affären!! Ska det vara så jävla svårt!

Sonens läkare tror inte på att han är känslig mot glukossirap utan av själva t ex röda bären...men han kan käka en hel liter jordgubbar utan tillstymmelse till röda kinder men sen får han 2 godisbitar eller en glass med glukossirap i och då blir han röd efter någon timme. Det måste ju vara så att det är glukossirapen som han är känslig mot??!?!

• EL I
    2små2stora skrev 2010-06-22 18:10:03 följande:
    De här brukar jag hitta på Willys och Maxi
    www.triumfglass.se/innehallsdeklarationer/114...
    hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!

Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
    GAAHHH!
    Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-22 18:07:13 följande:
    Vad ska glassen vara utan? oatlyglassen görs på havre men glukossirapen är gjord på majs och inte vete.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~

Fritt från alla sädesslagen tyvärr och sojafritt. Mjölk tror vi han klarar nu men dumt att kanske ge honom en glass  av mjölk i dagsläget med alla tester vi gör med sädesslagen nu.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-06-22 18:40:54 följande:
    Är dextros i kalaspinnarna, framställs liknande som glukossirap - dvs kan vara vete och behöver ej deklareras, men är lite mer raffinerat.

Jag kan klara en enstaka Kalaspinne (om jag inte råkat på något annat senaste dagarna), men skulle jag ta två samma dag börjar det klia.
    Aha så det skulle kunna betyda att han är väldigt känslig mot vete med andra ord??

Läkaren trodde inte alls på mig när jag sa det men mig spelar det eg inte någon roll vad de tror. jag får hjälp av dem o sen vad de tror är en annan sak
    Han trodde att det var färgen (rött) som gjorde att han blev röd av t ex glass och godis, men han kan som sagt äta en hel liter jordgubbar utan att bli röd... så det känns rätt långsökt!
  • EL I

I dag på dagis hade de firat en kille som fyllde 3 år och de hade ätit glass. När jag kom o hämtade så sa de att de var väldigt försiktiga med vad de ger E. De gav honom ingen glass för de är så osäkra på vad han kan och inte kan äta så han fick frukt .
    Jag sa att jag tyckte det var jättebra! När jag hittat en glass som han kan äta så ska jag lämna ett paket där så kan de ta av den när det är födelsedagar, men hittills så funkar det bra med frukt till honom. Snart märker han väl dock att de andra får men inte han ;- ) så till hösten måste jag fixa något.

Känns dock skönt att de tar det på allvar och att de verkligen lyssnar när jag säger att han verkar vara väldigt känslig. De försöker fixa och dona så gott det går  så det känns kanonbra!

Hoppas det ordnar sig för dig också kavat för det ska ju inte vara meningen att det ska bli ett sådant rabalder bara för man har ett allergiskt barn! Helt sjukt!

• EL I

Jag har aldrig hittar rapsy så det har jag aldrig testat. Har tittat i alla stora affärer i den större staden närmast oss men inte sett det någonstans

Jag vet ärligt inte om jag ska ge honom ren havre nu heller eftersom jag själv är osäker på vad som ÄR rent och inte. Kanske lika bra att skita i allt tills vidare. Just nu har vi kommit överens om med läkare och dietist att vi ska ha vete, råg och kornfritt i alla fall och sedan när han mår bra så ska vi provocera med råg och korn - ett i taget för att se om han klarar det.

Gaah trodde aldrig han var så känslig! Nu är jag även väldigt säker på att humöret är pga det också. Visst humör det är jag rrätt säker på att han har ändå men nu är det GRÄSLIGT. Han är alltså 1½ år och blir tvärförbannad för minsta grej, springer in på sitt rum och drar igen dörren med en smäll. går man in till honom så skriker han "näääääää" och springer fram till dörren och smäller igen den framför ögonen på en - 1½ ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Han blir arg för världens minsta grej. Som i dag, höll han säkert på 30 minuter och skrek, klättrade upp o ner för stolen, åt lite, slängde skeden etc innan han åt sin middag...

Visst att 1½ år är lite av trots men att bli sååå förbannad på alla småsaker KAN inte vara "normalt", eller vad tror ni?? känns inte som om någon annan har sånt hetsigt barn :-S

• EL I

jag skrev till experten i maj men har inte fått något  svar så, nä det är väl inte så mkt att ha. kanske ska kontakta redaktionen och påpeka detta!

i morse innan jag somnade så ringde de från barn. vi får komma i morgon och ta blodprov för alla sädesslagen samt sojabönan för att se om nåt visar sig. Hur länge brukar det ta innan man får svar? är det något man kan få direkt eller tar det flera veckor???

Sonens mage är redan bättre. På morgonen är den i alla fall helt normal numera. Jag antar att de här sista 2 veckorna med "bara" vetestärkelse och glukossirap har han ju inte fått i sig så mycket så det har väl gått snabbare tillbaka. Kinderna är lite rosa bara och humöret är hemskt hoppas allt blir bra snart!!!

• EL I

älsklingen: sonen visar inte heller något på RAST eller pricktest på mjlök eller soja men provokation visar ju att han varit överkänslig. Nu tror jag han börjar växa ifrån det...

Jag har funderat på om det var så att han aldrig egentligen varit allergisk mot mjölk utan att det varit vete som strulat hela tiden, men eftersom hans mage var skadad av vete så blev mjölkproteinet jobbigt för magen?? Vad tror ni om den hypotesen? Mjölk ÄR ju jobbigt att bryta ner och det är ju t ex inte bra att dricka mjölk efter en magsjuka då magen skadats så man har svårt att bryta ner laktosen...kanske samma sak för sonen fast pga vete?

han började ju  med vete redan när han var 3.5 månad och det som var innan funderar jag på om det var vanlig kolik?? Hmm ja det spelar ju mindre roll egentligen, bara något som ploppade upp i mitt huvud.

Svar på tråden Allergitråden