• Tibell

Allergitråden

Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Xylocainsalvan hjälpte lite men det fortsatte ju att svullna och klia.
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Sen har jag en annan fundering jag tänkte ta upp med er.
    Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-08 20:25:30 följande:
    Det är inte så att hon får i sig något litet då o då och därför bara reagerar med svullen mage o om hon får i sig mer så reagerar hon mer med ont i magen?
    Jo så tror jag med att det är. Men vad är det hon får i sig som hon reagerar på?? Vi har inga mjölkprodukter hemma och på dagis äter hon ju . Känns inte som att det kan vara mjölken!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 20:30:05 följande:
    Hur är det med soja, ärtor mm?

Hmm.. Vi misstänkte ju soja innan sommaren eftersom hon vaknade på nätterna och hade ont i magen när hon hade sojamjölk i vällingen. Sen dess har vi kört på havremjölk och helt enkelt glömt bort att hon reagerade på sojamjölken ( vi tror det i allafall)

Men jag tror inte hon får i sig någon soja. Isåfall sojasläktingar i isglass som hon får någon gång i veckan!!
    Hur ska vi testa då?? Att ge henne 1 tsk sojamjölk och reagerar hon på den kan det kanske vara så att hon också reagerar på sojasläktingar ??

Suck vad trött jag blir. Varför räckte inte 9 nya allergier på bägge barnen de senaste halvåret..Vad händer ????

Jag hoppas att det är så att tarmarna inte hunnit läka bara

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 20:36:56 följande:
    Slutar det inte svullna så åk in akut! Det kan ge allvarliga reaktioner och man kan vara så allergisk mot myggbett att man svimmar, får andnöd osv.
    Tavegeyl eller aerius. Aerius finns i smälttabletter som är smidiga att alltid ha med sig. Tavegyl är ju sövande, så att ge mitt på dagen känns lite sådär tycker jag, plus att man ibland vill ha koll så de inte blir sömniga av annan orsak, men det där borde ju läkaren ha koll på?!
    Usch vad orolig jag blir nu =( Hon liggern och sover nu. Ska in och kolla till henne och se så att hon mår bra!!
    Vi har ju ingen form av antihistamin hemma men ska se till att hemma redan i morgon.
    Och får vi typ Aerius borde väl det hjölpa mot hennes gräsallergi som fortfarande besvärar henne!! Ögonen kliar och näsan borde rinner och kliar så fort vi är ute
  • Tibell

Så här ser hon ut nu =( Betydligt mer svullen nu än tidigare. Men jag är själv hemma med bägge barnen så jag kan inte åka in. Nu sover hon gott och verkar inte påverkad. Ska man avvakta och ta kontakt med läkaren i morgon och be om att få Aerius??

Kallas detta allergi eller överkänslighet ?? Och innebär detta att hon kanske också reagerar på getingstick ?
  • Tibell

Mamsie : Okej tack. Vi får nog börja med att kontakta hennes läkare och sen testa ta bort soja/sojasläktingar

• Tibell

Miralicia : Usch vad otäckt med såna myggbett =( Fast i dotterns fall handlar det om en vanlig skogsmygga!! Hoppas i allafall att det är borta i morgon!!

• Tibell
    Miralicia skrev 2010-09-08 22:02:34 följande:
    Att lyckas se skillnad på skogsmygga och "översvämningsmygga" är nog svårt vid första anblick, det kan nog finnas olika myggsorter på samma ställen.

Mina lår och ben var jätteläckra efter senaste besöket vid närmsta badplatsen knallröda hårda och ömma ödem som var över 20 cm i diameter på låren och som gick omlott med varandra. Obestämd Sen dess så har jag inte varit där utan det har varit mormor som har fått gå och bada med dem där (och de får inte såna reaktioner).
    Haha jaha =) Jag trodde bara det fanns i närheten av vatten och vi bor i ett litet samhälle mitt i skogen =)
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-08 14:51:18 följande:
    Ang. Syskon... Vår äldsta är ju inte allergisk mot någonting medans lillan har allt typ. Men vi är inte rädda för att skaffa syskon utan det blir nog framöver nångång. Dock inte lika tätt denna gången! (skiljer 13 mån).

Har nog frågat innan, men ni som sökt vårdbidrag - hur har det gått?
    Funderar på att söka nu för lillan då hon antagligen är kvalster/dammallergiker också och städning/tvätt tar sån tid och det kostar (måste köpa en ny allergisammsugare snart också . den gamla börjar ge upp)-
    Är det nån idé?
    Hon har astma (medicinerar 2 ggr per dag + extra vid behov, hon får inte astmaanfall jätteofta), och så tål hon inte mjölk,soja,baljväxter,ägg och så antagligen pälsdjur, pollen o damm/kvalster.
    På vilket sätt misstänker ni kvalsterallergi hos eran lilla ??
    Lite nyfiken eftersom vi misstänkte/misstänker det hos våran stora !!

Jobbigt med så många allergier hos lillan =( Våran minsting har ju en hel del hon med lär väl säkert inte vara klar med sin "allergilista"
  • Tibell

ELI : Usch stackars lillkillen och vad jobbigt ni måste ha det nu =(
    Lite tankar bara.
    Är kinderna också röda?? Är dem det vet ni ju helt säkert att han fick i sig vete igår. Och då kanske via pommesen ?? Eller om han kommit i kontakt med någon annan mat som innehåller vete
    En annan tanke är att han kanske är förstoppad ?? Han hade väl lite problem  med hård mage för någon dag sedan ?? Stora dottern blir jätte stor om magen om det går lite för långt emellan bajsningarna!! Och när hon är förstoppad får hon ett sjujäkla humör! Blir arg, ledsen och skriker för ingenting
    Hoppas ni snart kan komma på vad som är fel och att han snart mår bra igen

Kram

Svar på tråden Allergitråden