• Tibell

Allergitråden

Åhh jag är så sjukt glad att jag bara måste få skriva av mig!
    Ni som varit med från start på våran allergiresa vet att vi har haft en läkare som istället för att jobba med oss har jobbat mot oss
    Idag har jag pratat med barnmedicin som stora dottern går hos och de ville självklart ta sig an minstingen med..Jaaa!!!!!
    Jag berättade lite om minstingen och hennes misstänkta allergier och denna underbara sköterska sa att det låter som självklara allergier...trots att det inte visar sig på blod eller prick.!!!! Jag behövde inte ens börja försvara mig..förstår ni min lycka!! NÅGON som änltigen tror på minstingens besvär!!!
    Sen pratade vi lite om de besvär som minstingen hade i våras med långvarig hosta ( 2½ månader) samt massa rossel. Jag berättade att hennes läkare inte ville ge oss någon hjälp utan man var tvungen att vänta tills tredje tillfället med hosta och rossel. Den underbara sköterskan sa att så gör de inte alls hos dem utan de lyssnar på hur barnet låter och låter det som att han/hon behöver inhalationer direkt så får dem det..istället för att vänta tills tredje gången!!
    Jag tror minsann världens största sten föll från mina axlar..ÄNTLIGEN får vi hjälp!!

• Tibell

Detta borde väl minstingen kunna äta??

Bananpuré, Äppelpuré, Aprikospuré, Citron juice, Antioxidationsmedel (askorbinsyra)

Allergier: Mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete (vetestärkelse) och Havre

• Tibell

ELI : Det kan inte vara så att han får feber pga av förstoppningen och inte av veten ?? Hade det varit pga av veten borde han ju fått det i somras med ?? Fast jag har egentligen ingen aning !! Vet bara att Tilde kan få feber när hon är förstoppad!

• Tibell
    Tibell skrev 2010-09-07 17:23:30 följande:

Detta borde väl minstingen kunna äta??

Bananpuré, Äppelpuré, Aprikospuré, Citron juice, Antioxidationsmedel (askorbinsyra)

Allergier: Mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete (vetestärkelse) och Havre

Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
  • Tibell
    Mamsie : Ja en otrolig lättnad =) Tillochmed mannen dansade segerdansen !!! Han som inte ens trodde på allergierna från början!
  • Tibell
    Mamsie skrev 2010-09-07 21:45:08 följande:
    Inget i den innehållsförteckningen som inte Max skulle tåla!
    Han har mjölk,ägg, soja o baljväxter, vete, havre, korn,råg.
    Okej. Då måste det vara äpple eller aprikos! Så nu får vi plocka fram smörjan igen *suck*
  • Tibell

Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 15:47:17 följande:
    Måste även inflika att jag sitter här med en helt underbar liten kille som kan sitta och ligga själv utan att illvråla medans jag dricker kaffe.
    Det hände typ inte med de andra barnen. Han kan sitta i mitt knä och somna. Det hände heller aldrig, vi fick aktivt "söva" dem i sjal eller liknande eller amma till sömns.
    Ha sitter och "pratar" och flinar och är nöjd och ja, det är sååå värt det!

Så ja, jag tycker det är värt att skaffa syskon Hjärta, även om man kanske får ta lite sömnbrist  av en eller annan anledning på köpet.  (Och då har jag under en månads tid sovit 2-5 timmar upphackat per natt men inte pga allergier utan pga matglad kille.)
    Underbart =) Står han på mjölkfri kost han med ???

Våra bägge har också varit väldigt "krävande" dom bebisar. Kunde ALDRIG somna i famn om det inte var för att man tvångshöll dem och nattade. De kunde heller aldrig ligga själv på golvet utan skulle alltid kånkas runt på. Nu i efterhand har man ju förstått varför och jag kan sörja lite att jag aldrig fick den där mysiga bebisen som kunde somna lugnt och fint i ens famn!!
    Minstingen var ju ändå ganska liten när mjölkallergin bekräftades ( 3 månader) men fram tills dess var hon som sagt väldigt krävande.Vet att jag blev såå avundsjuk på en kompis vars barn somnade i hennes famn utan minsta lilla knorr...SÅ ville jag med ha =(

Vi är inte heller rädda för att skaffa en tredje. Men vi har då bestämt att stå på mjölkfri kost redan från start bara för att vara på den säkra sidan. För skaffar vi en till vill jag verkligen kunna njuta av bebistiden och inte tycka den är pest och pina.Sen hoppas jag även att amningen ska funka. Har ju aldrig haft problem med mängden mjölk utan fått sluta pga av barnen inte ökade i vikt. Nu i efterhand förstod man ju att det hade med deras allergier att göra!!

På tal om annat. Nu märkts det att vädret gjort en helomvändning. Mina eksem som hållt sig borta i flera månader kommer överallt..i ljumskarna, armhålorna, knävecken mm. Tips på bästa smörjan mot torreksem...Locobase eller ???
    Såg att även stora dottern håller på att utveckla eksem i knävecken..suck
  • Tibell

Tack för alla snabba svar.
    Vi har xylocainsalva hemma så nu har jag smörjt det! Hoppas den värsta klådan lägger sig annars kommer hon snart ha kliat sönder huden!!

• Tibell

Finns tavegyl receptfritt?? Eller ska jag slå en pling till hennes läkare ?? Nu kommer säkert detta lägga sig under natten men tills nästa gång. Hon fick ett bett under ögat i somras som fick hela ögat att svullna igen

Svar på tråden Allergitråden