Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-04-22 02:56:19 följande:
    Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.
    Jaha, där ser man.. Trodde särnär-märkta produkter var de renaste men det kanske inte funkar riktigt så då, man lär sig något nytt varje dag Flört
  • ViFrånLandet

Borde man bli orolig när barnet snorar och "gråter" ute men inte inne..? Snälla säg att det finns bättre ursäkter än pollen till det..!?

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-04-24 20:02:22 följande:
    Vad säger ni?
    www.alltomstockholm.se/start/article2328441.a...

Jag får lite lust att kommentera.
    Håller till 100% med henne om att det vanligtvis är alldeles totalt för bedrövligt med kost- & allergikunskapen hos de som arbetar på div krogar och liknande.
    Det som får mig att vilja kommentera är att hon klagar på svårigheterna att kunna äta ute när hon är laktosintolerant - att det är det som gör det krångligast. Obestämd

Har lust att skriva något om kom igen och klaga över svårigheterna att hitta kost ute på krogen när du behöver ha kost utan mjölkprotein, ägg, soja, alla baljväxter inkl jordnötter och alla baljväxtbaserade tillsatser (som kan förekomma i så gott som allt som på något sätt är processat), alla sädesslagen (dvs vete, råg, korn, havre - och det räcker inte med glutenfritt, och att det finns en hel del som är baserat på vete som är undantaget för att behöva ursprungsmärkas), majs, bovete, tomat, jordgubbar, alla stenfrukter, alla citrusfrukter, vanilj, alla nötter, all fisk, alla skaldjur, div annan frukt, bär och grönsaker samt ett antal olika konserveringsmedel. (lite hopslaget från genomsnittet här i tråden/trådarna). Då säger jag inget om att man klagar, men tyvärr är det sällan "vi" som klagar, vi har för länge sedan resignerat och vant oss med att alltid ha med eget, utan de som klagar är oftast de som bara har laktos- eller glutenintolerans att ta hänsyn till.
    Ja snälla skirv det! Drömmer
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-04-24 20:24:19 följande:
    Skickade visst iväg ungefär det jag skrev här, bara aningens omformulerat.
  • ViFrånLandet

Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört

• ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-04-24 22:37:42 följande:
    Citeringen blir helt knasig..?

Skickar en stor kram och hoppas ni kan lösa det på bästa tänkbara vis Hjärta

Kan meddela att jag bränt mig på öronen, inga blåsor men "fnasig" och det gör sjukt ont.. Jag smörjer med aloevera, kanonskönt! Dock ingen aning om innehåll...
  • ViFrånLandet

Nu kommer jag med en bakfråga igen... Ska göra tefflimpa till sonen imorgon och i den ska jag ha bovetemjöl (1dl) men det fanns inte på affären idag. Jag har boveteflingor hemma, blir det samma resultat tror ni? Eller är det bättre att ha i rismjöl? Limpan har en förmåga att falla i sär men förra vändan blev den riktigt bra och då hade jag bovetemjöl i...

Tror vi ska testa med majs som nästa grej på allergilistan, skulle underlätta massor (i främt baksynpunkt) om han kunde äta de glutenfria alternativen (kanske finns det till och med färdiga bröd att köpa då, om han skulle klara av majs?)

• ViFrånLandet
    FrökenLindström skrev 2011-04-26 21:12:39 följande:
    Tittar in igen med en fråga.
    Hur får era barn i sig kalcium?
    Sonen äter gröt berikad med Nutra morgon+kväll och får Nutra på kvällen, och så dricker han berikad risdryck om dagarna (inte så mycket dock, går ungefär en liter i veckan bara). Ingen aning om det är tillräckligt men jag antar det eftersom varken läkaren eller dietisten sagt något om det...

Om er läkare inte anser att det räcker att bara dricka havredryck kanske du kan ha i det i maten också? Eller ge tillskott, är väl en del i tråden som ger det till sina små tror jag..?
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-04-26 22:06:10 följande:
    Tycker till och med det blir bättre och luftigare med boveteflingor.
    Åh, kanon! Då testar jag det imorgon, tack! Glad
  • ViFrånLandet
    FrökenLindström skrev 2011-05-01 20:46:42 följande:
    Nu kommer jag med en fråga igen. Förra veckan (ons 20:e) fick Eleonora MPR-vaccinet.
     Exakt en vecka senare fick hon hög feber som varade i två dagar. I fredags fick hon prickar över hela kroppen, jag trodde det var vattkoppor eftersom brorsan hade det för tre veckor sen. Men det har inte blivit några koppor, utan ser mer ut som nässelutslag. 
    Googlade vaccinet idag och såg att det innehöll ägg. Hon är ju inte superallergisk men utslagen liknar ändå de hon får med ägg.

Är det vanligt med reaktion på äggallergiska barn?  
    Gabriel fick ta vaccinet på sjukhuset ifall han skulle reagera, de hade dukat upp med kortison och adrenalin... Kändes lite fånigt då han inte får speciellt allvarliga reaktioner på ägg men det var väl en säkerhetsåtgärd helt enkelt. Fick stanna en timme för observation, när han inte fått någon reaktion då var det ok sa dem, så skulle han inte reagera (de hade förövrigt aldrig varit med om att någon reagerat, inte ens de med svår allergi). han fick dock andnöd på natten sen men det är vi säkra på att inte har något samband (har skrivit om det i dolda tråden).

Så mina funderingar går också till tredagarsfeber eller liknande snarare än reaktion på vaccinet, men jag är inte läkare så jag kan ju inte lova att man inte kan reagera så sent ;)
Svar på tråden Allergitråden