Allergitråden
Jaja, det är skönt att det är mitt andra barn. Första dottern var helt ointresserad av mat så hon levde på i princip bara bröstmjölk tills hon var över året så jag har lärt mig att inte ha så mycket ångest över barn som inte äter.
Utslagen är mycket rödare i verkligheten. Svårt att få bra bilder på utslag...
Olofs utslag som jag la in en bild på är nog värmeutslag. De är visserligen kvar fortfarande, men jag tyckte att de var lite mildare igår när det inte var fullt lika varmt här. Vi får se. Och det verkar som att han tål risgröten, så imorgon ska han få prova lite banan tänkte jag. Ser dock fram emot besöket hos dietisten på måndag.Skönt att få prata av sig lite och stämma av läget. Känner ju också att vi snart skulle vilja ha en läkartid och kanske få göra tester för lite fler saker.
Är det nån av er som vet om ett negativt pricktest kan bli ett positivt senare? (alltså, ett nytt test menar jag då ) Har ju hört att vissa läkare inte gör pricktest på små barn eftersom de sällan är tillförlitliga, men skulle det kunna ge ett annat resultat nu när han är lite äldre? Dum fråga kanske, men jag ställer den ändå...
Hoppar in en vända igen för jag känner mig så uppgiven. Det är drygt en månad sedan vi var hos dietisten och efter det på allvar och systematiskt började introducera fast föda till Olof. Det första grönsaken vi provade efter det var morot - och vi har idag kommit så långt som till, ja just det, morot! På en månad så är det det enda som vi känner oss relativt säkra på att det funkar av allt vi testat. Övriga saker vi provat är risgröt, riskex, potatis, plasternacka, bovete, banan. Vi får hela tiden avbryta och backa, låta honom återhämta sig komma igång med mat, sen pröva nåt nytt, så funkar det inte och så får vi börja om.
Det är så tråkigt. Jag har inte ens lust att ge honom mat längre. Det blir bara en massa eländigt analyserande och osäkerhet och så får vi backa, eler så blir han jättedålig. Det jobbiga är ju att även när han bara får neocate så får han regelbundet en massa reaktioner och vi vet inte vad dem beror på. Misstänker att han hittar smulor på golvet nånstans och petar i sig, men hur sjutton ska jag veta vilken smula det är? Och dessa reaktioner gör ju att jag egentligen inte vet när jag testar nåt nytt om det är det nya han reagerar på eller om det är något annat han har petat i sig....
Suck vad detta är jobbigt... Så, nu har jag klagat av mig lite till en massa rara människor i samma situation som förstår detta, för det är ju ingenting som övriga omgivningen gör precis...
Hej. Vi var hos läkaren i veckan och de är ganska säkra på att Olof har astma. Vi har fått pulmicort som han ska ta i två månader för att sedan utvärdera. Sen så igår fick vi en tid hemskickad för att göra ett luftvägspricktest. Är det ngn här som vet vad det innebär? Funkar det på samma sätt som ett vanligt pricktest och vad brukar man testa?
Hej!
Är det någon härinne som har barn som tar astmamedicin? O har ju fått Pulmicort och Airomir och har tagit dem i en vecka ca. Än så länge tycker jag inte att vi ser någon förbättring. Och jag tycker inte att vi får så bra effekt av Airomiren... Den ska ju ges vid behov och max 8 ggr per dag. O har kanske fått den 4 ggr om dagen när han har varit riktigt rosslig. Men jag läste på apotekets hemsida att den skulle ge effekt i ca 4 timmar,men det gör den verkligen inte på Olof. Kanske är bättre en halvtimme-timme, men sen blir han rosslig igen...
Har ringt barnkliniken, men kunde inte få nån telefontid med läkaren förrän om en vecka. Är det någon här med astma/astmabarn som har några tips? Kan man ge två doser på en gång kanske?
Han har ju gått med det här sålänge utan att vi har gjort nånting åt det *usch och fy vad det är hemskt att tänka på* men nu när vi vet mer så vill jag verkligen att det ska bli rätt och bra från början!