Allergitråden
OM det var det så hade jag ALDRIG gett mina allergiska barn plockgodis. Skedarna åker ju runt hur som helst så det är förmodligen spår av både det ena och andra i sådant godis, pga hanteringen...
EL I, jag skulle också skriva att det tog jätte lång tid för min make att fatta och vilja förstå. Nu är det över 2 år sedan vi "hittade" allergierna, men ja, jag tror det tog ett år innan han var ungefär på samma nivå som mig. Nu reagerar ju sonen även på kontakt, men ja, det tog tid.
Angående godiset. Be Ica ta hem Eco-Vitals godis (framför allt gummibjörnarna och colaflaskorna som äts här hemma) och Plamills mjölkfria choklad.
EL I, det kan ju finns ju mer än bara spår av mjölk på lösgodis. Nötter, mandel, ägg, färgämne, ja, det kan ju finnas en massa saker som han kan reagera på som ni inte ens vet om om han tål eller inte. Eller så är det "enbart" glukossirapen som gav denna reaktion.
Våga tro på dig själv, ni har ju haft en glad och nöjd son i flera veckor utan vete!
älsklingen, håller med om fruktpuré i gröten (och ja de flesta är utan allt. Det finns dock de med havre i bl.a så läs noga!)
Ta någon puré hon gillar. Min son älskade banan så jag blandade banan i "allt" ett tag för att han skulle äta.
Jag hade mycket att läsa och kommentera, men.. hum, tror det mesta är kommenterat redan av andra.
Älsklingen, jag tycker det låter som din dotter äter jätte lite och det är ytterligare ett symptom att lägga till listan. Hoppas ni mår bättre båda två på mjölkfritt!
Jag har två kompisar som kommit fram till att de mår mycket bättre utan mjölk som vuxna. Den ena är även allergisk mot soja och vissa baljväxter har det visat sig.
JPL, jag är inte supernoga med måtten nu till sonen (snart 3). Gör jag gröt så tar jag nog mer Profylac än själva vätskan i gröten, men han har ju en massa annat gott som gör att det "späs" ut. Jag skulle nog bara välja att berika välling, gröt och annat som är lätt att berika och lätt att ta bort. Alltså dumt att berika potatismos t.ex som ni andra ska äta av. Men det är jag det.