SanTan skrev 2012-03-26 11:01:32 följande:
Till att börja med tycker jag du ska kolla pollenprognosen och se om det är pollen i luften där ni bor.
www.nrm.se/pollen
Sen tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen för ett pricktest! Hur gammal är din son? Har ni någon barn-allergimottagning? I så fall skulle jag nog ringt dit för rådgivning om han inte är så stor!
Det är inga problem att pricktesta nötter och pollen samtidigt, låter rimligt att göra det tycker i alla fall jag. Framförallt hasselnöt korsreagerar med björkpollen så det hänger ofta ihop! Har ni märkt någon allergi för nötter hos er son?
Jag tycker också du kan testa att ge lite allergimedecin om han är så stor att det finns receptfritt. Det är inte farligt och du kan se om det hjälper för honom. Om klådan och snuvan minskar. Men detta utesluter ju inte ett besök på vårdcentralen. Jag tycker även han bör kolla så han inte har astma! För det måste ju också behandlas med spray i så fall!
Tänk dock på att han inte ska ha tagit några antihistaminer 3 dagar före besöket för pricktest!!!
Lycka till!
Tusen tack för mycket väl konkreta råd!
Vi har en hel del hassel just nu, jag själv känner av detta ca 2 veckor tillbaka.
Han är 4 år, pratade med VC imorse, helt klar imorse på att han inte har ögoninflammation. Han nyser 5-6 gånger i rad, säger att det kliar i näsa, ögonen och på kroppen.
VC kan inte ta emot honom förrän 27 april, men då ska de ta blodprover lovade sjuksköterskan. Hon tyckte att min beskrivning av sonen, samt vi föräldrars allergier, troligen tyder på allergi hos sonen.
Fick råd att köpa receptfritt så länge.
Vi har inte vågat ge nötter än, sonen är allergisk mot mjölkprotein och fick råd att avvakta med nötter. Dock har de fortfarande inte testat sonen.
Jag fick en kraftig reaktion på cashew förra veckan, inte reagerat tidigare på detta, så nu vill vi absolut testa sonen.
Tack igen!