• Agnes72

Allergitråden

Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
  • Agnes72

Eli,

han har inte varit utanför dörren på hela helgen. Men han är fortfarande röd och spröd. Han blossar inte som era barn, men är röd ändå.
    Jag smörjer och smörjer (kvällen).

Igår smorde jag med natursalva. Var fin imorse, men röd ikväll.

Vet knappt om jag orkar ta upp det med läkaren igen. Känns jobbigt nog att han eventuellt ska skriva in på lära äta skola.
    Funderar på om vi ska avvakta med det?!
    Låta om honom äta det han äter och hoppas att det vänder.

• Agnes72

MammaLaw, håller tummarna för att det går bra ikväll!!!!

Älsklingen, hoppar dottern mår lite bättre!
    Tack för alla råd, vi har gett klyx idag igen, och ikväll var han på mycket bättre humör.

• Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 09:32:05 följande:
    jo han åt en i går men mer ville han inte ha men får försöka i dag. han sover fortfarande.
    Han har legat som en halsduk på mig i natt, med 39 graders feber och diarré i natt...
    Kan ni ge vätskeersättning?
    Försök att få i honom 5-10 ml i kvarten till början

Vår pojke är svår när han får magsjuka, senast tog det 4 dagar innan han började äta. Första två dygnen fick vi i honom i princip bara vätskeersättning och saft.
    Men vätskeersättning gör att de blir piggare och få mer sug efter annat.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:04:19 följande:
    Som sagt han sover än så vi får väl se. Han är typ ALDRIG sjuk så jag har inte varit med om detta med honom förut. Han brukar alltid äta bra annars så vi får väl se hur dagen blir.
    Försök att ge lite vätska i taget, så snart han vaknar.
    Vår pojke är jättesvår när han får magsjuka, han blir så rädd för att kräka och vill absolut inte ha i sig något. Men som jag skrev tidigare, 5-10 ml i kvarten kan göra under.
    Tror när det går lång tid utan intag att första tröskeln att få i sig något blir stor, väl man kommit över den ökar suget.

Vänta inte för länge med vätskeersättning, den är bra skjuts och ger energi.

Hoppas att ni får en ok dag
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:16:55 följande:
    Det började ju i går em att de ringde från dagis. Fram till läggdags så hade han 3 kräkningar och 3 diarréer så det var ju inte så farligt, men nu i natt har han fått feber och är otroligt slö! Han sover som sagt fortfarande. I natt har han varit "vaken" men ändå inte direkt "kontaktbar" vet inte om jag ska väcka honom?!
    Jag hade väckt honom nu, försökt att få i honom lite vätska och så ser du hur hans allmäntillstånd är. Sen kan han kanske vila igen under dagen.
    Det är inte konstigt att han är slö, magsjuka och feber. Men han måste fylla på med vätska med tanke på både kräkningar och diarréer.

Om det går, kan ni koncentrera er på vätskeersättning de första timmarna idag. Blåbärssoppa är lugnande och bra, men han behöver fylla på med salter och näring.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-23 09:51:06 följande:
    Sonen är fortfarande deppad och jag blir arg på mig själv att jag inte sa att de skulle ta elstatus!!! GGAAHHH tänk om han trots allt är uttorkad, de tog ju inte HB heller utan bara ett crp som var förhöjt!
    Han har haft 1 lite större och en lite mindre diarre i går, inget i natt och inget i dag hittills. Han sover fortfarande. Detta känns inte helt bra Är han likadan i morgon så kommer jag ringa barn mottagningen och fråga dem om råd. Detta känns faktiskt inte helt ok. Visst att han hade 40 graders feber i går när vi var på akuten men det har han inte haft någon gång innan och det har han inte nu heller

Han har öroninflammation, magsjuka och nu har jag sett att han fått ögonfluss också. Frågade läkaren om man verkligen kan bli så däckad av en magsjuka som knappt är någon magsjuka. Då log han lite  bara och sa "ja en del viroser är jobbiga" hmm ok
    Eli, vad har ni fått i honom nu?

Tror det är viktigt att du ser till att få i något som ger energi, kontinuerligt under dagen nu. För att så säga få igång honom.
    Vet hur svårt det är, vår pojke är svår att få över tröskeln när han är magsjuk. Men du får nog se till att han inte sover för långa stunder, såvida han inte dricker eller äter mycket mellan vilan.
    Eftersom han inte dricker välling, hade jag försökt att få i honom vätskeersättning kontinuerligt under dagen. Den gör stor nytta med tanke på salter och energitillförsel i kroppen. Han behöver mer än bara vätska.

Med tanke på öronen, har han ont när han äter/sväljer (men det vet du redan   )
    Vad har han fått för öroninflammationen?
    Kan du ge honom smärtstillande, Alvedon liknande? Det gör ont att svälja innan kåvepenin etc verkar.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-23 11:35:12 följande:
    Han har inte fått nåt för öroninflammationen för de ger ju inte gärna antibiotika mot otiter nuförtiden och jag vill helst inte att han ska ha det heller om han inte absolut behöver. Får ge honom lite ipren mot det onda kanske. Febern är nere på 38 grader i dag. Han är piggare. Han sov till kl 10 men sedan ville han ha frukost. Han drack en mugg (ca 1½ dl) saft och ett halvt rån.
    Har haft 2 diarréer i dag.

Ska åka iväg till stan nu och handla lite vätskeersättning och lite blåbärssoppa och sånt där tänkte jag...

De kan säkert ta elstatus och Hb om jag ringer men nu v erkar han ju piggare så jag avvaktar lite till, annars ringer jag i morgon.
    Vad härligt att han är piggare!
    Tror ändå det är en god idé med vätskeersättning, såvida du inte får honom att äta lite mer "riktigt"

Jag hade gett ipren eller alvedon idag och till kvällen, det gör riktigt ont med öroninflammation.
    Vår pojke har haft flertal (har rör), vi har fått råd att ge alvedon på dagen (avsvällande) och ipren till natten (tar smärtan under längre tid).
    Men detta kan du nog bättre än jag

Vill bara att han ska må bra, jag har själv haft öroninflammation och vet hur ont det gör.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-24 12:45:00 följande:
    Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?
    Usch nu ska jag vara riktigt jobbig, hur är det på förskolan?
    Är de noga med torka av matplats etc?
  • Agnes72

Vet någon hur tidigt pollenallergi och dammallergi kan uppträda?

Vår pojke är 3 år, han är täppt i näsan varje natt (sedan 3 månader tillbaka) men ingen snuva, inget i bihålorna. VC kontrollerade och sa samtidigt att han inte kunde vara allergisk redan..
    Men varje natt vaknar han och klagar på att han inte kan andas med näsan.
    Sedan två veckor tillbaka har han börjat klia sig i ögonen, mer vid blåsiga dagar, och när vi städar här hemma.
    Tycker också att han kliar sig i ögonen ordentligt när vi besökt min mamma som har katt.

Funderar på om vi kan tvinga VC att ta allergiprov för pollen och djur, eller vi kan ta det på barnsjukhuset när vi ska på återbesök, men det är först i slutet av april.

Vet inte om det har betydelse, men han törstar.
    Både jag och maken (pappan) har en himla massa allergier - både pollen, djur och födoämnes..

• Agnes72

Hej,
    Vi har en pojke, 3 år, som är troligen mjölkprotein allergisk med långsam reaktion (enligt läkaren).
    Visar sig inte på prov, men genom uteslutning.
    Han har haft stora problem med magen sen 9 veckors ålder, men sen han blev strikt mjölkfri fungerar magen och han har blivit av med ständiga förstoppningar, magvärk, fått matlust.

Till min fråga,
    idag gjorde förskolan fel och gav av misstag en fiskhamburgare som innehöll mjölk, han fick i sig halva hamburgaren innan man upptäckte misstaget.
    Under eftermiddagen och kvällen har han inte velat äta, utan klagar över att han har ont i magen och måste åka till doktorn. Magen står som en ballong och han är gasig.

Kan vi hjälpa honom på något sätt? Han klagar i ett på att det gör ont.

Det har skett två "misstag" tidigare i år, båda gångerna har han haft kraftigt ont i magen, mått illa, och sen har magen strulat i ett par dagar.
    Är det samma som gäller igen, att bara vänta ut?

Ursäkta banala frågan, har inte så stora bekymmer som era barn, men känns hemskt att han ska behöva ha ont.

• Agnes72
    2små2stora skrev 2011-06-14 20:10:11 följande:
    Alvedon hjälper min tjej mot det onda när hon fått i sig mjölk. 
    Oj, det visste vi inte.
    Har inte fått något råd av läkaren vad vi gör om/när nu detta händer.

Min man har precis somnat sonen, tog lång tid idag. Sonen var ledsen och sa att det gör ont i magen.
    Får ge alvedon i natt om han vaknar.

Tack snälla för rådet!
  • Agnes72

Hej, ställer min fråga här, osäker på hur aktiv mjölktråden för barn och vuxna är.

Någon som vet om det finns skorpmjöl, som är mjölkfritt?
    Har en son på 3,5 år och han är mjölkprotein allergisk.

• Agnes72
    2små2stora skrev 2011-08-05 20:50:05 följande:
    Vi har använt Wasa och I love Eco från ICA till vår dotter.
    Tack så mycket!
    Åker till ICA imorgon då
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2011-08-05 20:52:54 följande:
    Läs på kartongen för säkerhets skull.

Ska du baka fungerar det fint men mannagryn också. 
    Tack, gör alltid det för att vara på säkra sidan.

Ska använda det till att panera fisk/fiskhamburgare.
  • Agnes72

Hej, hoppas jag kan få lite expert råd, hur vet jag om sonen har pollenallergi och inte ögoninflammation? Kanske helt omöjligt att svara på..men

Både jag och min man (pappan) har kraftig pollenallergi, jag får ganska kraftigt i ögon och andningspåverkas, min man har i ögon och får eksem/klåda på kroppen.
    Sonen har börjat klia sig i ögonen sen några dagar, blir självklart röd i ögonen, på morgonen har han varit lite vattning i ögonen och ögonfransar. Men inte en massa var/gult. Under dagen är han gråtonad i ögonvitorna.
    Han nyser och harklar sig. Säger att det kliar på kroppen.

Ringer man vårdcentralen och ber dem ta pricktest?
    Jag vill inte medicinera utan instruktion.

Kan man dessutom göra pricktest eller liknande för nötter?
    vi båda föräldrar är i princip allergiska mot samtliga sorter.

• Agnes72
    SanTan skrev 2012-03-26 11:01:32 följande:
    Till att börja med tycker jag du ska kolla pollenprognosen och se om det är pollen i luften där ni bor.
    www.nrm.se/pollen

Sen tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen för ett pricktest! Hur gammal är din son? Har ni någon barn-allergimottagning? I så fall skulle jag nog ringt dit för rådgivning om han inte är så stor!

Det är inga problem att pricktesta nötter och pollen samtidigt, låter rimligt att göra det tycker i alla fall jag. Framförallt hasselnöt korsreagerar med björkpollen så det hänger ofta ihop! Har ni märkt någon allergi för nötter hos er son?

Jag tycker också du kan testa att ge lite allergimedecin om han är så stor att det finns receptfritt. Det är inte farligt och du kan se om det hjälper för honom. Om klådan och snuvan minskar. Men detta utesluter ju inte ett besök på vårdcentralen. Jag tycker även han bör kolla så han inte har astma! För det måste ju också behandlas med spray i så fall!

Tänk dock på att han inte ska ha tagit några antihistaminer 3 dagar före besöket för pricktest!!!

Lycka till!
    Tusen tack för mycket väl konkreta råd!
    Vi har en hel del hassel just nu, jag själv känner av detta ca 2 veckor tillbaka.

Han är 4 år, pratade med VC imorse, helt klar imorse på att han inte har ögoninflammation. Han nyser 5-6 gånger i rad, säger att det kliar i näsa, ögonen och på kroppen.
    VC kan inte ta emot honom förrän 27 april, men då ska de ta blodprover lovade sjuksköterskan. Hon tyckte att min beskrivning av sonen, samt vi föräldrars allergier, troligen tyder på allergi hos sonen.
    Fick råd att köpa receptfritt så länge.

Vi har inte vågat ge nötter än, sonen är allergisk mot mjölkprotein och fick råd att avvakta med nötter. Dock har de fortfarande inte testat sonen.
    Jag fick en kraftig reaktion på cashew förra veckan, inte reagerat tidigare på detta, så nu vill vi absolut testa sonen.

Tack igen!
  • Agnes72

Läser flitigt er tråd och vill nu fråga er som är insatta väl.

Vår pojke är 5 år och mjölkprotein allergisk. Han har druckit rismjölk (tid allergisk mot havre med..) och fått enago gröt. Vi har fortsatt hela tiden med gröten, tyckte det var bra frukost.

Nu drogs allting bort och han fick föras över på sojamjölk och semper barngröt (han vägrade egen havregrynsgröt och dietisten tyckte då vi kunde ge semper gröt trots hans ålder...)
    Efter en vecka nu, kom egentligen redan efter första eller andra dagen, klagar han över magont, mår illa, gasig och sover mycket oroligt. (så var förr innan mjölken upptäcktes)
    Nu har han så ont i magen att imorse ville han inte äta frukost, säger att han vågar inte.  

Kan han reagera mot soja?
    Dietisten tycker han är för gammal.

• Agnes72
    2små2stora skrev 2013-02-19 12:24:11 följande:
    Han kan absolut reagera på soja. Sojaproteinerna är väldigt lika mjölkproteinerna så kroppen kan missta dem för mjölk.  Men har han kunnat äta enago gröten borde han kunna dricka havredryck.

Han började med enago först efter hans allergi mot havre försvann. Vi provade enago förrän vid 2,5 år och sedan fortsatte vi. 
    Han tycker inte om smaken av havremjölk därav dietistens förslag om sojamjölk. Nu får han vara utan, om han då inte vänjer sig vid havre.. 
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2013-02-19 18:42:17 följande:
    Vi kör på risdryck
    Det vågar jag inte efter dietisten sa till att vi inte fick ge.
Svar på tråden Allergitråden