Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2010-04-07 14:58:37 följande:
    Man brukar kunna se tendenser direkt när man tar av. Men anledningen är att huden ska få vila och visst kan de reagera på fuktighet och annat och det brukar lägga sig. Mina var helt illröda där plåstret suttit, men så reagerar de på plåster också. Det hade lagt sig efter ett dygn så att man tydligare såg blåsorna där de reagerat. Glöm inte fota!
    Och beroende på hur snabba reaktioner det handlar om så kan det dröja ett tag tills huden visar någon reaktion annat än lite rött av fukt etc. Dottern var tex röd efter någon av testerna när jag tog av häftan med kopparna, men var helt slät om man kände på huden men när det var dags för avläsning så hade det röda dämpat sig lite men det hade blivit små papler (små upphöjningar/"blåsor") i huden. Så ibland kan det ta ett tag innan det visar sig när det handlar om långsamma reaktioner (som snarast är cellförmedlade än rent IgE-förmedlade) vilket är det som är främsta fördelen med att använda lapptest jämfört med pricktest/blodprov som mäter förekomst av IgE-antikroppar.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-07 16:16:16 följande:
    Finns det ingen som har bilder på sina barn när de gjort patchtestet..alltså på de positiva reaktionerna ?! Vore roligt att se så man har något att jämföra med! Jag heter nämligen tveksam i andranamn så jag har minst sagt velat 100 ggr om dotterns patchtest varit positivt eller inte!
    I någon av patchtestlänkarna i trådstarten till Sädesslagstråden finns det ett par foton på olika grader av reaktioner (i nån av www.lio.se.....  - länkarna)
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-07 18:03:57 följande:
    I någon av patchtestlänkarna i trådstarten till Sädesslagstråden finns det ett par foton på olika grader av reaktioner (i nån av www.lio.se.....  - länkarna)
    Sist i denna finns en bild:
    www.lio.se/upload/57459/Atopy%20Patch%20test%20.doc.pdf

Där ser man tre rätt rejäla "blaffor" och den som är längst upp till höger bör definitivt vara graderade som 3+reaktion. De två under är i varje fall på min dator svårt att se om de är grad 2 eller 3 när man inte kan känna om det är någon infiltration, men jag gissar att den nedre till höger också är 3+reaktion och den vänstra en 2+reaktion.

2+ & 3+ är klart positiva reaktioner, medan enbart en rodnad inte räknas som positiv reaktion.
  • Miralicia

Är det plitor som inte fanns där innan bör räknas som positiv reaktion även om just det röda har börjat lägga sig. Dotterns var det röda nästan helt borta, bara lite svagt rött kvar men med infiltration och det graderade de som 2+.
    Det är graden av infiltration som är det viktiga, är det bara rött räknas det inte som positiv reaktion, sen är skillnaden mellan grad 2 & 3 att för båda krävs det infiltration - att det är någon form av plitor/"svullnad", men med grad 3 är den kraftigare & dessutom betydligt rödare & mer "eksemigt"

• Miralicia
    EL I skrev 2010-04-07 22:47:01 följande:
    Ni som har barn som äter vetefritt, gillar de pastan som finns? Vi har bara testat Dr Schärs pasta...något på P heter det...hmm minns nte exakt, men är "vanliga" makaroner men ganska stora. Det är de enda "små" jag hittat som är vetefria. Sonen hatar dem Han äter allt annat men spottar ut makaronerna. Tog med de till dagis men han äter dem inte där heller...några tips??
    Glutis pasta smakar i princip som vanlig pasta
    www.dorimax.se/lank_under1.asp
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-07 22:44:26 följande:
    Jag har just mailat dem ang att de skriver att barngröten är utan vete när den innehåller dinkelflingor (och dessutom innehåller havregryn & kornflingor som knappast lär vara utan kontamination av vete).
    Fick svar från dem:

"Tack för din synpunkt. Vi tar till oss det och har ändrat i texten. Dock kan vi inte ändra texten på själva förpackningen där det står ”utan vete”."

Läge att skicka ett mail till Urtekram också kanske.{#lang_emotions_undecided}
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-08 19:26:28 följande:
    jo det står tidigt i innehållsförteckningen men jag tänkte mer at han inte åt så mkt men MEST för att jag inte trodde han var så känslig han är nog mer allergisk än vad jag trodde...det är nog där skon klämde. Jo jag vet nog det innerst inne men jag blev nog så besviken  på att han var så känslig o för att jag inte tänkte på att det kunde innehålla vete Jag ska absolut tänka på att försöka minska guar så han inte får problem pga det också. jag smörjer nu med mildison och locobase, är det smart eller? det ser ut att svida sååå mkt
    En annan tanke som jag får som alternativ/komplement är annars om de missat någon glukssirap/(vete)maltodextrin/(vete)dextros (som ju inte behöver deklareras ursprung till och därför inte anges att det är vete) om han varit på fsk eller om ni missat något där hemma.
    (Maltodextrin är oftast majs, men jag har stött på vid något tillfälle att det deklarerats som vete.)

Tex skinka som pålägg har jag stött på alla tre varianterna i okänd form, dextros har jag sett i en del såna saltlakemarinad som fryst kycklingfilé/kycklingdelar är "marinerad" med och som man kanske inte tänker på eller något liknande, (Euroshoppers pommes innehåller dextros med ursprung vete tex)

Mildion & Locobase blir jättebra att smörja med - mildison hjälper till att dämpa irritationen i huden så den får lite hjälp på traven att läka
  • Miralicia

Har de Carlshamns risdryck på dagis eller är det RiceDreams? RiceDreams innehåller spår av korn - de har korn med alldeles i början av tillverkningsprocessen, men de har inte lyckats mäta några halter av korn i den färdiga produkten, därav att de inte längre deklarerar det på förpackningen

• Miralicia

En annan simpel sak som man kanske inte tänker på och som skullle kunna vara (bidragande) orsak skulle kunna vara att de hjälper de andra barnen på dagis med att bre deras smörgåsar och då håller i "vetebröd) och sen hjälper din son med att bre hans smörgås utan att tvätta händerna emellan.

(För min egen del räcker det egentligen med att jag äter av samma ost som övriga i familjen om jag tar kantskivor för att det ska börja klia - att de håller i sin smörgås när de brer den med smör, sen håller på sidorna av osten när de ska hyvla den. Tar jag kantskivor av osten och då får med där de har fingrat - det kan räcka för att det ska klia så jag försöker hålla mig till mittskivor för mina mackor i den utsträckning det går och i övrigt kör jag med allergitabletter, men jag är ju vuxen och kan hantera det lite bättre.)

Svar på tråden Allergitråden