• Kavat

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-14 20:05:23 följande:
    Till mig har de sagt att det inte finns nåt test att göra för vete. Stämmer inte med andra ord??? Kanske värt att försöka få till ett sånt prov ändå eftersom vi känner oss osäkra på hur allergisk han är. Vi vet ju att han reagerar med eksem med vete men ytterst lite har det visat sig nu och han verkar inte det minsta besvärad av det. Svårt att veta hur man ska ställa sig till det  t ex.
    Man kan pricktesta för vete = snabb reaktion efter 15 min. (Dock kan det bli kvaddel i efterhand vilket tyder på sen reaktion, men det är inget läkaren brukar veta om eller räkna med utan testet är gjort för snabba reaktioner. )

Vete finns med på vanliga födoämnespanelen på RAST tillsammans med mjölk, ägg, soja, jordnöt och torsk (om jag minns rätt.) Så det är en av de vanligaste sakerna man testar på RAST.
    Och liksom 3Busfrön skriver så kan man testa för allt!

Dock visar inte pricktest och RAST på snabba reaktioner och när min son testades för vete på RAST så visade det inte någon allergi. Så det är inte säkert att det visar något i och med att det verkar som att även din son har långsamma reaktioner på vete. Men, man ska aldrig säga aldrig!

Men det ska bli intressant att se vad det ev. visar på vete på detta test (blodprov) de skulle göra nu... Om det visar...
  • Kavat
    lindalake skrev 2010-06-14 21:03:06 följande:

hmm, jag började smörja in min sons eksem för två veckor sedan. Först morgon och kväll och sen bara på kvällen. Ikväll var den sista gången, och vad ser jag då? Jo, att det gått från nästan osynligt igår kväll till ännu värre än vad det var innan! Nu sved även kortisonkrämen vilket den inte har gjort tidigare. Använder sån där mellanstark kräm, Locoid 0,1%. Jag har inte smörjt med mjukgörande emellanåt eftersom jag i första hand är dålig på att komma ihåg att göra sånt men även för att han inte alls varit torr.

Är det normalt att det blir så här? Ska jag börja om med insmörjningen igen eller låta det vara ett tag? Jag ska till BVC på torsdag med dottern, men tänkte om nån här hade varit med om det tidigare...

Hans eksem kliar inte och det är ganska stora röda blaffor som är hudfärgade i mitten, rödare ut mot kanterna kanske man kan säga.

(Fattar för övrigt knappt ett jota av allt ni skriver här inne, snacka om insatta föräldrar! det är bra det)

Man kan reagera på innehåller i krämer också, som gör att eksemen förvärras...
    Men han kanske har ätit/blivit utsatt för något idag som han inte tål?
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-14 19:51:14 följande:
    Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??
    Blodprov som man lämnar in till lab och där kan se om de har snabba allergiska reaktioner.
  • Kavat
    Tozza skrev 2010-06-14 19:36:17 följande:
    Tänkte kolla lite, hur visar sig allergierna på Era barn? Min son är konstaterad (prick och lapptest) allergisk mot: mjölk, vete, råg, ägg och soja. Vi misstänker även jordgubbe och MAJS? Nån som är allergisk mot MAJS här?

Min son (även dottern när hon var allergisk) visar sina allergier genom att kräks, kräks och kräks - han är nu 10mån, och kräks mer eller mindre hela tiden (mer när vi misstänker att han fått i sig nått då) Han har även eksem men inte jätte kraftiga vad jag tycker (klassiska böjvecks eksemen + lite röda prickar ibland).

Vi har, med hjälp av dietisten, gått igenom all hans mat och dryck och det enda vi som sagt är inne på nu är majs, ev morötter, äpple, päron - eller nått annat.

Vi har för ett tag sen kollat havre och det är lungt, även sojalecitin tror vi funkar (han fick i sig det i 3 dagar utan reaktion) Undviker alla ärt och baljväxter - han lever på Glutis pasta, scan korv+köttbullar och potatis typ.
    Ja, det finns väl två som har majsallergiska barn tror jag...

Min son kräktes också massor. Men när vi fick bort allt han inte tålde (ungefär samma som din son + havre) så tog det två månader och så slutade han kräkas helt.
    Har kräkts därefter vid enstaka tillfällen när han fått i sig saker han inte tål.

Lite tankar och funderingar i allergiletandet...
    Mina barns eksem blir värre av E202, kaliumsorbat som bl.a finns i vissa mjölkfria margariner. (Carlshamns MÖRKblåa är den enda utan vad jag vet).
    Det blir även värre av mycket citrus.
    Sonen är jätte känslig mot vete och reagerar på druvsocker och glukossirap osv.
    Havre tål han dock inte alls. Och risken med havre är att det innehåller en liten mängd vete, så det beror väl lite på hur känslig han är mot vete också gissar jag?
    Men hoppas att du är medveten om att han måste ha REN havre och att vanlig havre kan kontamineras med vete i produktionen, kvarn osv.

Har ni tagit bort guarkärnmjöl E412 m fl?
  • Kavat
    lindalake skrev 2010-06-15 08:44:19 följande:
    hmm, skumt. idag var hans ben bättre igen. måste varit nån värmereaktion för att han suttit på benen eller nåt...
    Varför smörjer ni honom överhuvudtaget? Alltså vad är anledningen från början?

Ska man lista ut vad det är, om man tror att det är födoämnesallergi, så är det toppen att skriva matdagbok, med vad som äts, vilken tid och symptom.
    Åt han något han inte brukar äta dygnen innan eksemen kom på benen?
    För när det uppkommer vid fåtal tillfällen och han är bra däremellan så är det nog vanligare att det är något han inte äter dagligen, om det nu är föda som orsakar eksemen.

Kan ju givetvis vara annat som gräs, myrbett?  osv eller bara en tillfällighet. Värme, ja, visst kan man få värmeeksem, men det är nog ovanligt att få dem bara på benen? Men det finns alltid undantag.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-16 17:53:00 följande:
    Hur visste ni som hade skrikiga barn om det var vanligt humör eller om de hade ont????
    Jag blir helt galen när man inte vet vad som är vad. när man frågar "vanliga" föräldrar så säger de "men mitt barn är också sådär, det är humör. samma ålder. de skriker likandat!"
    Men jag som har ett allergiskt barn tänker ju hela tiden att det kan vara pga nåt annat!
    Jag har inte vetat förän jag fått dem bra. Tydligast har det varit med sonen när han var 10 månader. Vi trodde ju att han var "sådan". Då insåg jag att oj, nu är han nöjd, glad och lycklig också så när han var ca 12 månader så var han ett helt annat barn.
    Jag undrade också om det verkligen kunde bero på att han även reagerat med dåligt humör? Jag fattade aldrig hur påverkad han var humör-mässigt förän jag fick bort allt och sedan när han fått i sig så är han lika grinig och ilsken igen.

Kompisarnas barn var ju aldrig sådär och min kille var ju värst hemma, när vi var ute/borta så var han alltid gladare av någon anledning.

Sedan har det ju skett ett antal misstag och visst är inte alla barn världens gladaste jämt. Men det är skillnad på vanligt trots flera per dag, eller "trots" och grin nästan hela tiden...
    Nu är han ju 3 år och trotsig, men det är stor skillnad på bra dagar och dåliga dagar...

Vi brukar märka det tydligast på humöret på våra barn , men vi brukar ju för det mesta få eksem och vaken-nätter (även om han kan vara rätt glad) inom ett dygn.
    Sen är det självklart att om de sover för lite så blir det värre, om de vaknar "fel tid", om de inte får mat tillräckligt ofta och är hungriga osv osv. påverkar, men jag vill ändå påstå att det är jätte skillnad, för då går det ju över tills nästa dag, när de ätit osv.

Dottern är det supertydligt med nu när vi har provocerat. Hon är 5 år nu. Vi har provocerat det senaste med bla citrus och jordgubbar och vilken ilsken unge. Hon skriker, grinar, gnäller, grymtar och är supergrinig och arg på allt och alla. Hon är väldigt svårhanterbar överhuvudtaget. Hon kan säga någon gång att hon har ont i magen, men annars så märker vi det numera mest på humöret och huden. Samt att hon denna omgången började bajsa 3 gånger per dag, rätt löst.
    När vi tagit bort sakerna hon inte tål så blir hon samma glada och goa unge igen (med normalt 5-års trots) och magen återställer sig, men det tar 3-4 dagar. Första gången hoppas man ju det är slump, men när man provocerat och tagit bort 3 gånger så inser man att det faktiskt inte är någon slump.

Sen blir jag lite grinig på alla kommentarer om att "ja, men mitt barn har ju också diarré/eksem/utbrott mm ibland och h*n är inte allergisk.
    Ja, visst kan man jämföra, men två barn med exakt samma allergier reagerar ju aldrig exakt likadant, så det går inte att jämföra helt med andra. Man måste se till att sitt eget barn mår bra och är nöjd och glad.

Så frågar du mig så vet man inte innan man fått bort allt de inte tål och provocerar - helst flera gånger för att vara säker. Och att magen hunnit bli bra emellan.
    Sen är det naturligtvis jätte svårt om man nu som ni redan tagit bort en massa saker och det inte blir bättre, men frågan är om ni verkligen fått bort allt han inte tål. Är det något mer?

Äter han havre nu också? Kan det vara det? Får han i sig guar m.fl?
    Har han varit helt utan alla sädesslag (även havre) och sojasläktingarna samtidigt en längre tid?
  • Kavat

El I, har skrivit det innan och skriver igen.
     I och med att han reagerar på ärtor (om jag minns rätt) hade jag absolut testat att ta bort sojasläktingarna.
    Sen även och samtidigt allt vad vete, stärkelse, havre mm i en månads tid. Håll honom helt ren i en månad och sedan provocerar ni med en sak i taget och det under en längre tid. Annars så är ni tillbaks på ruta ett igen och vet varken hit eller dit.
    Först då tror jag ni vet om det blir någon skillnad.

Sen är det omöjligt för någon annan att råda er, dietist, läkare eller vi här har bara våra erfarenheter att gå på. Det är inte vi som lever med er son, det är inte vi som tar hand om alla utbrott, eksem, insmörjningar mm. Det är inte vi som kan bedömma om han mår bra eller inte. Det är bara ni som lever med honom som kan göra den bedömningen.

Och bara för att ni tar bort allt i en månad så betyder inte det att han inte tål det om en månad, men då vet ni om han mår bättre utan.

Mina barn har vi tagit bort rättså många saker för. Enligt läkaren så är en del av dem "överkänslighetsreaktioner" och inte allergier. Men vi har ju sett att barnen mår dålig, får eksem, klåda, diarrér, ont i magen, hemskt humör mm av sakerna, så varför ge när de mår dåligt?
    I längden så upplever jag att det är så värt att hitta orsaken och avhjälpa det, om man kan.. Men det är ju bara jag och min man som kan göra den bedömningen på våra barn, liksom det är du och din man som får göra den bedömningen på era barn. 
    Men att gå och undra och hela tiden fundera hade jag inte klarat, då tycker i alla fall jag att det är bättre att ta bort för att kunna provocera och se om det blir någon skillnad. Då först vet man.

Föresten, ytterligare en tanke. Tål han ägg?

• Kavat
    trållmor skrev 2010-06-16 22:57:02 följande:
    Måste ju bara fråga om det är helt omöjligt att vara allergisk mot potatis?

Vi har ju väldigt smått börjat med smakisar till Neelah, och eftersom hon redan har två gaddar där nere(som hon fick när hon var 4½ månad) så fick hon majskrokar att börja med, och det funkade kanonbra på hennes kliande tandkött Sen köpte jag en burk med majs och potatis och då spydde hon. Jag tänkte att det kanske bara var en tillfällighet så jag gav henne bara en gång den dagen. Sen dagen efter så hände samma sak igen! Då sa jag till Fredrik att jag inte ville ge henne den tredje dagen, och det ville inte han heller, utan vänta några dagar och sen ge ren potatis istället. Sagt och gjort, jag pureeade potatis och blandade med Neocate. Hon tog bara två munnar och sen totalvägrade nåt mer, och blev helt vansinnig Förvånad Dagen efter gallskrek hon hysteriskt när hon skulle bajsa och hon hade två ganska stora förstoppningsknular. Ytterligare dagen efter så poppade tre tänder fram i överkäken.

Ingen av våra andra barn har blivit förstoppade när de fått tänder. Kan det ha varit en tillfällighet att hon spydde, och att hon spydde för att tänderna var på väg? I så fall spydde hon 3-4 dagar innan tänderna kom ut.

Vad tror ni?
    Lurigt. Är hon allergisk borde hon spytt när hon fick ren potatis också?
    Förstoppad kan hon ju ha blivit även av majsen, så det kan bara vara pga att hon ätit fast mat.
    Att hon vägrade ja, då hade jag nog backat tillfälligt åtminstonde och försökt senare och blandat med palsternacka eller något lite sötare så att det blir godare. Men först testat palsternacka så att man vet att det säkert funkar.

Tänder brukar man väl bli lös av. Mina vägrade mat i samband med tänder några gånger, tror det blev varmt längre tid med mat och vi trodde att det gjorde ont. Flaska rinner ju ner fort så det stannar ju inte vid tänderna och "värmer". Men det var vår teori.

Och ja, man kan vara allergisk mot potatis. Dock har jag svårt att tro att man kräks så många dagar innan av den anledningen. Då tror jag mer på konsistens eller liknande...

Så nu fick du inte mycket hjälp, men lite mer att fundera på.

Hoppas ni har det bra där uppe i norr, tänker ofta på er! Hjärta
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 09:49:37 följande:
    Finns det mjölkfri yoghurt med havre? sonen vill så gärnaa ha yoghurt men tycker inte om yosa eller vad den heter.

kan man göra yoghurt själv?
    Yosa är gjord av havre. Men finns olika smaker, inte alltid affärerna har alla inne dock. www.bioferme.fi/index.php

Sen kan man göra youghurt på mixad Pama minutris eller på Rapsy Frutty.
    Miralicia har recept på pama-youghurt i sin blogg,utanallt.blogspot.com/search/label/Frukost
    , men det är som sagt bara att mixa gröten och tillsätta valfri smaksättning/modersmjölkersättning/olja.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-06-17 13:43:27 följande:
    Hon äter ju bara risprodukter nu så det kanske kan bero på det ?! Hon är ju alltid lite hård i magen men nu är det helt galet. Hon får inte ut bajser mer än några mm och sen åker det in igen. Kräks gör hon med när hon försöker ta i!
    Dricker gör hon nog väldigt dåligt är jag rädd =/ En flaska välling på morgonen och en på kvällen. blir väl drygt 6 dl. Sen är ju gröten gjort på vatten men det räknas väl knappt ;) Försöker ge henne vatten vid varje mål och lite däremellan så 1 liter om dagen kommer vi nog inte upp till.

Angående eksem vet jag inte om hon är påverkad. Hon sover ju dåligt, lättväckt och svår nattad. Men det kan ju lika gärna ha med förstoppningen att göra kanske ?!
    Gud så svårt. Varför fick man inte en manual med sig hem från BB ??!?!
    Skulle tippa att allt hänger ihop, men i och med att hon är så känslig så är det ju svårt att bedömma eksemen. Hon kanske inte ens får det i sig utan reagerar på något luftburet?

Kräks gör man när man är förstoppad. Förstoppad och eksem kan man få av allergi, liksom spyor.

Men vad äter hon exakt för saker?
Svar på tråden Allergitråden