EL I skrev 2010-06-16 17:53:00 följande:
Hur visste ni som hade skrikiga barn om det var vanligt humör eller om de hade ont????
Jag blir helt galen när man inte vet vad som är vad. när man frågar "vanliga" föräldrar så säger de "men mitt barn är också sådär, det är humör. samma ålder. de skriker likandat!"
Men jag som har ett allergiskt barn tänker ju hela tiden att det kan vara pga nåt annat!
Jag har inte vetat förän jag fått dem bra. Tydligast har det varit med sonen när han var 10 månader. Vi trodde ju att han var "sådan". Då insåg jag att oj, nu är han nöjd, glad och lycklig också så när han var ca 12 månader så var han ett helt annat barn.
Jag undrade också om det verkligen kunde bero på att han även reagerat med dåligt humör? Jag fattade aldrig hur påverkad han var humör-mässigt förän jag fick bort allt och sedan när han fått i sig så är han lika grinig och ilsken igen.
Kompisarnas barn var ju aldrig sådär och min kille var ju värst hemma, när vi var ute/borta så var han alltid gladare av någon anledning.
Sedan har det ju skett ett antal misstag och visst är inte alla barn världens gladaste jämt. Men det är skillnad på vanligt trots flera per dag, eller "trots" och grin nästan hela tiden...
Nu är han ju 3 år och trotsig, men det är stor skillnad på bra dagar och dåliga dagar...
Vi brukar märka det tydligast på humöret på våra barn , men vi brukar ju för det mesta få eksem och vaken-nätter (även om han kan vara rätt glad) inom ett dygn.
Sen är det självklart att om de sover för lite så blir det värre, om de vaknar "fel tid", om de inte får mat tillräckligt ofta och är hungriga osv osv. påverkar, men jag vill ändå påstå att det är jätte skillnad, för då går det ju över tills nästa dag, när de ätit osv.
Dottern är det supertydligt med nu när vi har provocerat. Hon är 5 år nu. Vi har provocerat det senaste med bla citrus och jordgubbar och vilken ilsken unge. Hon skriker, grinar, gnäller, grymtar och är supergrinig och arg på allt och alla. Hon är väldigt svårhanterbar överhuvudtaget. Hon kan säga någon gång att hon har ont i magen, men annars så märker vi det numera mest på humöret och huden. Samt att hon denna omgången började bajsa 3 gånger per dag, rätt löst.
När vi tagit bort sakerna hon inte tål så blir hon samma glada och goa unge igen (med normalt 5-års trots) och magen återställer sig, men det tar 3-4 dagar. Första gången hoppas man ju det är slump, men när man provocerat och tagit bort 3 gånger så inser man att det faktiskt inte är någon slump.
Sen blir jag lite grinig på alla kommentarer om att "ja, men mitt barn har ju också diarré/eksem/utbrott mm ibland och h*n är inte allergisk.
Ja, visst kan man jämföra, men två barn med exakt samma allergier reagerar ju aldrig exakt likadant, så det går inte att jämföra helt med andra. Man måste se till att sitt eget barn mår bra och är nöjd och glad.
Så frågar du mig så vet man inte innan man fått bort allt de inte tål och provocerar - helst flera gånger för att vara säker. Och att magen hunnit bli bra emellan.
Sen är det naturligtvis jätte svårt om man nu som ni redan tagit bort en massa saker och det inte blir bättre, men frågan är om ni verkligen fått bort allt han inte tål. Är det något mer?
Äter han havre nu också? Kan det vara det? Får han i sig guar m.fl?
Har han varit helt utan alla sädesslag (även havre) och sojasläktingarna samtidigt en längre tid?