Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Ja, du Kavat  Drömmer
    Vad ska man säga. Givande samtal i övrigt då, eller?

Står det inte utskrivet komjölk så skulle det ju kunna vara kamelmjölk han inte tål om det bara står mjölk  och då är det ju knappast något större problem med normal svensk kosthållning Flört

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-11-23 20:10:24 följande:
    Åh, jag måste ju se till att de testar Theo för kamelmjölk och dinosauriemjölk och kanske kaninmjölk. Vem vet han mår nog dåligt för att han diat från någon av kaninerna. Då var det löst, kan man så specialmat för sånt med? 

Ibland så funderar jag på om de på FK checkar in hjärnan i entren när de jobbar.  
    Fast tydligen ska det (i varje fall i teorin) fungera med kamelmjölk om man är allergisk mot komjölk. Komjölk, fårmjölk, getmjölk, bufelmjölk, åsne och stomjölk har en del likheter så det finns risk att "korsreagera" mellan mjölk från de olika djurslagen. Däremot så har forskare vid något tillfälle använt kamelmjölk som jämförelse när de undersökte korsreaktioner mellan mjölk från olika djurslag och oavsett hur det i försök korsreagerade mellan övriga djurslag så fanns det ingen tendens till korsreaktion med kamelmjölk oavsett hur starkt de reagerade på de andra djurslagens mjölk.
  • Miralicia

Lite tips önskas.

Jag ska ta och väcka lite liv i min blogg igen närmsta dagarna efter att ha fått varit lite lidande/vilande under nån månad pga tids- och orkbrist.

Nu tänkte jag att göra som en julkalender i bloggen - dvs tanken är att lägga in ett inlägg med allergianpassade "julrelaterade" recept varje dag från 1-24 december. Jag har några saker som jag planerat att ha med, men jag önskar förslag på fler saker som jag kan ha att välja på när jag ska dra upp planen för kalendern. Dels allmän inspiration på "julrelaterade ätbara saker" eller förslag på saker ni skulle vilja ha recept på så får vi se vad jag kan få ihop.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-23 20:57:52 följande:
    Har du kollat min och blå myrans bloggar?
    Recept som sådant har jag en hel del (mest på div lösblad här och där över halva lägenheten) utöver hela bokhyllan med kokböcker.  Snarast inspiration/förslag "utifrån" över vad folk skulle vilja se för typ av recept i bloggens "julkalender".
  • Miralicia

Ang sojasås och soja och vete/gluten.

Tillverkningen av sojasås inleds genom att sojabönor och i de flesta fall vete (men det finns sorter utan vete också som den som länkades till innan) läggs i stora kar där de får jäsa tillsammans innan det pressas, filtreras etc.
    Jäsningsprocessen påverkar strukturen på proteinerna så de är inte lika dana när de kommer upp ur jäskaren som när de lades i där. Den här jäsningsprocessen gör att en (hel) del sojaallergiker kan klara av vanlig sojasås, men absolut inte alla sojaallergiker - det beror på hur känslig man är. De allergena ämnena (proteinerna) finns kvar, men strukturen har förändrats till viss del så att en del sojaallergiker kan tolerera dem.

Vad gäller gluten och vete så förändras även där strukturen på vetet när det äser tillsammans med sojabönorna och det gör att i färdiga sojasåser så är innehållet av glutenproteiner under gränsvärdet för att få kallas för glutenfri (20 mg/kg), däremot så reagerar veteallergiker på andra proteiner i vetet och reagerar normalt sett på mindre mängder och kontaminering av vete än vad en glutenintolerant gör så att även om sojasåsen som innehålelr vete är under gränsvärdet för gluten så kan mycket väl en veteallergiker reagera på den. Så att som veteallergiker behöver man många gånger ha en vetefri sojasås, medan man som glutenintolerant kan äta vanlig sojasås med vete i innehållsförteckningen.

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:18:03 följande:
    Jag saknade godisrecept! (kollade inte efter ngn jul-flik, utan under godisfliken.

Tänkte göra marknadsnougat och har för mig att majsstärkelse skulle vara det bästa. Men tar man samma mängd som av vetemjöl? Har säkert frågat och fått svar något tidigare år Oskyldig
    ett antal godisrecept är planerade - men vad för typ av godis?
    (knäck, bounty, mandelfri marsipan & marmeladgodis har jag tänkt i varje fall - men i övrigt då vad gäller godis?)

Jag har i pricip bytt rakt av mot majsstärkelse i varje fall i det recept jag använt mig av och gjort om.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:42:36 följande:
    kola! jag har ett recept i min blogg som är super, har bjudit icke-allergiker på det och de har frågat efter receptet

sen det man kan sakna som jag inte vet om det går är rocky-road-godis. glögg-bollar har jag tänkt göra i år för första ggn, men på ren havre. Du har väl ett recept på chokladbollar med kokos, har du testat det med glögg??
    Förra året gjorde jag egen choklad för att dryga ut med mellan all choklad, bra att ha om man inte får tag på plamils eller budgeten inte tillåter den till allt.

Myser med glögg nu Tomte A har kräk-hosta, och vad för bättre varm röd saft finns än glögg mot hostan?
    *antecknar lite förslag*  kola var med på listan, glömde bara skriva med det nu.
    glöggbollar har jag inte testat tidigare heller, men en grov gissning är att det nog blir bättre med boveteflingor än kokos - kännss risk att smakerna skär sig rätt rejält.

Förslag på annat ätbart som inte är godis men lite julrelaterat?

Dottern klarar ju choklad med spår numera så jag kan ju köpa vanlig "mörk" choklad som är utan mjölk och soja (och själv kan jag ju göra avvägningen för egen del om jag vill chansa och sen ta en allergitablett om det skulle börja klia av vetespår)- rätt praktiskt (eller i varje fall betydligt mer ekonomiskt) när man vill experimentera i köket med chokladiga saker Oskyldig
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-11-24 08:43:00 följande:
    Miralicia - jag skulle vilja ha tips på hur man byter ut chokladen i choklakalendern mot allergivänligt. Vad finns det för alternativ? Någon annan kanske kan hjälpa till iof så jag slipper vänta till din julkalender

Sen läser jag gärna recept på goda lussebullar, pepparkakor och kola.

Vad kul att du börjar skriva i bloggen igen. Brukar gå ib då och då och kolla efter uppdateringar
    Chokladkalender - där har jag gjort så att jag köpt en vanlig med mjölkchoklad. Sprättat upp försiktigt i limningen på ena kortsidan och lirkat ut plasttråget som chokladen är i. ploppat ut chokladbitarna (och ätit upp själv). Kört "plasttråget" i diskmaskin för att få det så rent det går och sen bara smält nån mjölkfri som man tål, (Kung Markattas från Plamil om det behöver vara garanterat mjölkfri tex) med en liiiten flisa (typ 1 tsk) kokosfett (silvrigt paket som man har till ischoklad) och fyllt igen chokladbitsfacken i plasttråget. Låtit stelna, stoppa in i kalenderpappen och klistrat igen den uppsprättade kortsidan.

(Plast är visserligen ett poröst material, men är man inte superduperextremtkänslig för minsta lilla eventuella spår så bör det ju fungera med diskmaskinsdisk mellan chokladsorterna. Plasttråget är ju inget som det rörs runt i så att det bildas små repor där allergener kan gömma sig kvar 8som i tex en plastbunke.)

Lussekatter finns redan i bloggen, pepparkakor är på G och kola planerad
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-11-24 08:58:21 följande:
    Har inga förslag, men önskemål att även tips på godis och mat som kanske redan är rätt så allergianpassat i sig kan inkluderas. Som ovan, revbensspjäll och liknande, kanske inte så stort behov av recept men en lista? *svammel svammel svammel* (någon som fattar vad jag försöker få fram och kan skriva det på svenska istället?) Åtminstone för mig låser det sig lätt och jag kommer inte på de enkla lösningarna alla gånger.
    Det har jag faktiskt tänkt göra ngt liknande.

Men lite förslag på vad som ni brukar räkna till julmat och sådant som ni absolut tycker hör julen till och ska finnas på matbordet, kakfatet och i godisskålen?
    Helt utan att behöva ta hänsyn till allergier alltså. Vad är jul när det handlar om ätbara saker för eran del?
  • Miralicia

Gaah, jag har fått ett "kommentars-troll" på bloggen efter att de tipsade och la in en länk till receptet på lussekatter på Astma & allergiförbundets facebooksida igår.

Någon som inte kan (dvs vill) läsa vad som faktiskt står i texten.

Jag ska sätta mig och godkänna några av kommentarerna trots allt och försöka att formulera något bra svar på dem trots "trolleriet", men börjar det tjafsas tillbaka mer kommer jag ju knappast godkänna vidare kommentarer. Den funktionen - att jag måste godkänna kommentarer innan de publiceras är rätt trevlig. Cool

Svar på tråden Allergitråden