Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Allrona skrev 2010-10-14 10:25:07 följande:

Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?

Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?

BioIsola har risgrädde, men den innehåller en sojasläkting  (carob, samma som E410 johannesbröd/fruktkärnmjöl) och rent personligen tycker jag inte att den tillför ngt till matlagningen. Annars så använder vi (jag) kokosmjölk som ersättning för all grädde alt justerar recept så jag inte använder grädde alls.

Yoghurt är det bara rapsy frutti som finns om du/de inte vill göra själv av Pama minutris.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-14 12:55:46 följande:
    Googlade Pama minutris och hamnade i din blogg och fick därmed receptet. Skrattande Tack! Rapsy finns väl bara att beställa? Misstänker att jag måste fixa något att ha med till dagis nästa vecka då de redan har gjort sin beställning för veckan så jag får väl prova att göra yougurt på Pama minutris. Finns det att köpa på coop och ica? Står det bland ris eller allergiprodukter?

Vad skönt det är att ha er här i tråden att fråga om allt. Utan er vet jag inte vad jag skulle göra Kyss
    Pama minutris brukar kunna stå på lite olika ställen i olika butiker är mina erfarenheter - ibland bland ris, ibland bland typ vuxenvälling & müsli, ibland "i utkanten" av hyllan med mjöl och bakgrejer ihop med tex skrädmjöl och gyllenmust och ibland bland de glutenfria produkterna så man kan få leta på lite olika ställen ibland  - men det brukar finnas i så gott som alla butiker av Coop, Ica, Willys, Hemköp i varje fall.
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2010-10-14 20:36:03 följande:
    En fråga om gluten och sädesslag om någon vet....

Om man är allerigisk mot sädesslagen, är det alltid gluten man är allergisk mot, eller kan man vara allergisk mot själva sädessalget också?

Om ni förstår vad jag menarTungan ute
    Det är två helt olika saker. Glutenet utgör ca 90% av proteinerna i vete och sen finns det andra proteiner som utgör resterande 10% av proteinerna. Vid glutenintolerans är det glutenet som orsakar besvär, medan man vid veteallergi reagerar på de andra proteinerna

En rätt bra artikel som lättfattligt förklarar skillnaden:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Vid veteallergi är man ofta känsligare än om man har glutenintolerans mot proteinrester. Med glutanintolerans kan man oftast använda glutenfria mjölmixer baserade på glutenfri vetestärkelse medan man vid veteallergi oftast får använda mjöler som är naturligt fria från gluten (dvs såna som aldrig innehållit gluten som ris, majs, bovete, teff, soja, tapioka)
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-10-15 22:42:15 följande:
    Betapred kan jagförstå att de är sparsamma med, men någon vanlig allergimedicin borde hon ju kunna ta vid sånna tillfällen. Har ingen erfarenhet själv dock, S har ju inga snabba reaktioner.
    Epipen (adrenalinspruta) gissar jag att du tänker på Blå Myran Flört

Troll 77: Vanliga antihistaminer som Aerius eller Tavegyl känns väl som en självklarhet att ni ska ha. Även Betapred (kortisontabletter) är ju ett komplement till antihistaminet och det känns också rätt naturligt att ha att kunna ta till om det blir en kraftigare reaktion. Betapreden har ingen direkt effekt på kort sikt, men hjälper till att motverka att reaktionen blossar upp på nytt när den första effekten av antihistaminet börjar minska.
    Och sen då eftersom hon har astmatiska reaktioner då Ventoline att inhalera.

Behandlingstrappan vid alelrgireaktion
    Normalreaktion = enbart antihistamin
    Kraftigare reaktion = antihistamin + betapred
    Anafylaktisk/hotande anafylaktisk reaktion= adrenalinpenna + antihistamin + betapred

Och om man har astmatiska reaktioner komplement även med astmamediciner.

Adrenalinpenna (tex Epipen) skriver de vanligtvis inte ut om man inte redan har haft en anafylaktisk reaktion, alt att man fått skyhöga värden på RAST (typ klass 5-6)
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-10-15 23:03:29 följande:
    Tänker på betapred eftersom det är sånt mina barn får - de har ju astma. När jag pratat med läk om akutmedicin vid allergi har det bara gällt betapred. Även det vän med allergiskt barn har att ta till vid allvarligare reaktion. Anapen - vad innehåller en sån?
    Anapen/Epipen (olika märken) är adrenalin, i form av en "penna" som man sätter mot låret och trycker av på en knapp så skjuts en nål ut och in i låret och injicerar adrenalin. I samband med anafylaktiska reaktioner.

Här hemma till dottern så har jag Aerius som antihistamin "till vardags" vid reaktioner & sen även Betapred att ta till om det skulle bli kraftigare reaktion. Läkarna hos oss ansåg det självklart att vi skulle ha båda för att ha tillgängligt, ifall att det skulle bli nån kraftigare reaktion (även om hon nu vanligtvis har reaktioner mer åt det sena slaget). Jag bad om antihistamin och de tyckte att vi skulle ha både antihistamin och betapred.

Vanligtvis så är det bara Aerius hon får vid reaktioner, tror att hon fått Betapred 4 eller 5 gånger sammanlagt på dessa ca 4 år i samband med allergiska reaktioner (sen har jag visserligen fått användning för betapreden till henne i annat sammanhang när hon kruppat - men det är en annan sak)
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2010-10-17 20:58:19 följande:
    Har någon här gjort Scandlabs matintoleranstest på sig själv eller barn?
    Tillalamm skrev 2010-10-17 21:47:47 följande:
    Eller Food Detective-testet?
    Jag är skeptisk mot alla såna tester, till stor del känns det som att de försöker utnyttja osäkerhet för att själva tjäna pengar. Bevisvärdet/användbarheten i den typen av tester är inte stor, utan huvudsakligen bortkastade pengar - de erbjuder en "quick-fix" i utbyte mot en summa pengar. Vad det nu visar på den typen av tester har inte så värst mkt att göra med verkligheten.

Det var diskussion kring liknade test och relaterat till immunförsvaret var uppe för några månader sen här i tråden.
    (orkar inte leta bakåt eller formulera mig bättre just nu är jag är trött och seg i skallen efter att ha jobbat nu ikväll.)
  • Miralicia

Letade "lite" bakåt i tråden ändå (till augusti) och klistrar in lite som skrevs ang matintoleranstester då i tråden:

"Nu har jag fått svar ang detta och det var igG4 som menades. Eftersom vår läkare inte vill ta blodprov för att testa dotterns allergier började vi försöka hitta ett sätt att få allergitest ändå. Nu har jag hittat ett privat alternativ där de testar 40 livsmedel och det är då nivån IgG4 som testas. Man får iof betala för det själv men det tycker vi att det är värt.  Vi ska testa detta nu och hoppas på att få svar på vad det är hon reagerar på som vi inte har lyckats luska fram.
    Vi hoppas ju såklart att allergitestet också ska visa att hon inte alls är allergisk mot allt vi tror Flört"

Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."

• Miralicia

Lactacyd innehöll mjölkprotein (av något slag) tidigare, men inte sen något/några år tillbaka. numera endast mjölksyra som inte har något med mjölk att göra.

• Miralicia
    susieQ skrev 2010-10-26 20:11:47 följande:
    Kollade på flaskan. Det står milk protein, och även om engelskan stundom är lite knagglig så kan jag inte tänka mig att jag har översatt det fel
    Så, det kan ju helt klart vara boven, men ni har ju hittat en bra lösning på problemet. Håller tummarna att det var så "enkelt" och att han blir bra nu!
    Det är inte en gammal flaska du har då?
    För några veckor sedan i varje fall (när jag senast var inne på deras hemsida för att länka till en annan som frågade kring det) så poängterade de på deras hemsida att den inte innehöll mjölkprotein (och nu är sidan under omkonstruktion så det går inte att kolla här hemifrån) men däremot mjölksyra.

Men tidigare innehöll den mjölkprotein - tror de gjorde om den till utan runt 2008 nån gång har jag för mig.

(Eller så har de bytt recept på den igen så att den på nytt innehåller mjölkprotein Obestämd)
  • Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-11-08 12:44:17 följande:
    Ursäkta mitt långa uppehåll från tråden, det har varit lite mkt här hemma.
    Lillan har varit ganska dålig, astman förrvärras när hon är sjuk och sjuk är hon jämt nu känns det som.
    Vi har även kunnat konstatera att hon inte tål ketchup. Borde vara tomaten då va? vad ska man då ha i köttfärssåsen? Hennes kinder som ständigt är röda var riktigt riktigt fina i lördags, inte en gnutta eksem. Så åt hon lite ketchup och vips så är dom röda och flammiga igen.

Men läkaren vi har är inte riktigt 100 känner jag, hon undrade bara vad vi smorde hennes kinder med och då sa jag "någon vanlig salva från apoteket" o frågade henne vad hon tyckte vi skulle använda. Då tyckte hon att "den blir nog bra". Så nu frågar jag er, mina experter, vad ska jag egentligen smörja med?
    Vad är det för ketchup? En del/flera ketchupar innehåller selleri i kryddningen så kolla innehållsförteckningen på ketchupen om hon ätit annat med tomat innan utan reaktion.
Svar på tråden Allergitråden