Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Agnes72 skrev 2011-02-13 21:14:35 följande:
    Vi har försökt med ett lejon

Vår son har längre dagar, han äter inte mycket till mellis heller. Ett/två bett på en macka eller knäcke utan smör.
    Det blir långa dagar, vi är hemma ca kl 16
    Finns det någon frukt som han gillar?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-13 21:18:38 följande:
    Okej.. tack.
    Antar vi får testa oss fram.
    tycker detta känns krångligt och förvirrande. Allt ställs lite upp och ner. Men minns från när vi testade detta på sonen att man kom in i det ganska snabbt.
    Det enklaste är att blanda enago med havredryck, då blir det som vanlig sempervälling.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 09:20:00 följande:
    Pratade med bvc idag om lilltjejens problem och reaktion på ersättningen från herromdagen.
    De tyckte jag skulle försöka ge henne en ersättning som var "bra" för magen..
    är dom dumma eller är det jag som överregerar?
    Finns det någon annanstans man kan vända sig och få hjälp ifrån?
    Det är de som är knepiga. 

Det är barnmottagningen som du får vända dig till. 
  • 2små2stora

Har en bebis som fontänkräks nu i kväll Men är glad och övar glädje tjut. 

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-14 21:02:30 följande:
    3busfrön : usch :( har han fått i sig fel mat ? Skönt att humöret är på topp i allafall!

Den 22:à ska vi upp till Göteborg och få träffa en allergiläkare. Så håll nu alla tummar ni har att hon vill skriva remiss till ett efterlängtat patchtest ! Ska även be dem ta rast för övriga nötter . Kan ju vara bra att veta om det finns fler hon inte tål!
    Något måste det vara men jag kan inte komma på vad.

Det enda som han fått idag som  han inte fått tidigare är Hipps potatis, majs och kalkon.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-14 21:12:22 följande:
    Oj vad jobbigt. Hans mage kanske är lite känslig för "riktig" mat ?
    Kalopsen igår var inga problem
  • 2små2stora

Mosad banan fick han också ca 1 msk av det ha han bara fått ca 1 tsk av tidigare,

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 21:51:30 följande:
    Nej det har jag aldrig gjort. Är ju värt att testa om det är bra.
    Är det mättande?

Det värsta är att hon äter mat så dåligt, kom igång så sent med att ge henne "riktig" mat för att hon hela tiden blev dålig i magen av allt vi provade. Hon kan tex inte äta smörgås och sådär ännu för det har vi precis börjat ge henne så hon tar inga stora mängder. vill helst inte äta middagsmaten heller.
    Gröt och välling och ersättning är egentligen det enda hon verkligen äter och tycker om. resten måste man tvinga i henne. Fruktpureer går också ganska så bra.

Kom på nu, vad tusan ska jag ge henne i natt?
    Hon har alltid ätit ersättning när hon vaknar på natten, välling kan man väl inte ge eftersom hon äter välling morgon och kväll + ett mål gröt? Kanske måste till apoteket imorn och hoppas på att hon godtar nutramigen?
    Är inte det mest en rekommendation om 3 mål med gluten?
    Jag hade nog gett välling. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 22:09:59 följande:
    jag vet egentligen inte hur det ligger till med det där.
    Vår bvcsköterska har sagt att jag kan ge hur många mål välling/gröt jag vill men här på fl läser man ju konstant om max 3 mål och eftersom jag har dåligt förtroende för vår bvc sköterska så har jag lyssnat på vad som skrivs här.

mela78: tack.. får bli välling inatt då.

Någon som kan svara på varför hon inte tycks reagera på vällingen?
    Hade hon varit mjölkallergisk borde hon väl reagera lika mycket på det som på tex gröt och ersättning?
    Jag har suttit en bra stund och letat och har inte hittat någonting om att det bara ska vara max 3 mål/dygn. Funderar på om de har tagit bort den rekommendationen

det gäller att ta saker som max si eller så med en nypa salt när det står på FL
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 22:46:38 följande:
    Ja, vi har köpt enago välling och gröt. hon tycker verkligen inte om det men hon äter litegrann iaf.
    min fråga gällde från innan. har aldrig tyckt hon "reagerat dåligt" på vanlig välling.
    Min tjej var på samma sätt och det gjorde att hon hann bli 10 mån innan hon tillslut fick helt mjölkfri kost och blev helt bra. 

Semper ska ha kommit ut med sin mjölkfria välling igen och den tror jag är risbaserad. 
    Det går ju att växla mellan välling med gluten i och välling utan gluten. 
Svar på tråden Allergitråden