• Mela78

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-13 22:23:06 följande:
    Fast å andra sidan, hur ofta ändrar man?

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Det kanske vore en bättre idé?
    Låter bra med dold tråd. Då kan man berätta lite mer om man vill. Lämnar gärna över startandet till någon som kan och har tid/lust att fixa. 
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-03-14 09:25:31 följande:
    Toppen!
    Det ser riktigt bra ut!  
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-03-14 09:35:08 följande:
    på vår nyss ombyggda ICA Kvantum har de placerat allergimaten bakom en jättehylla med naturgodis i lösvikt. känns ju sådär genomtänkt..
    Hos oss är naturgodiset placerat i grönsaksavdelningen. Våra barn, speciellt sonen älskar grönsaker och vill gärna springa runt och välja vad han vill köpa. Han brukar få välja en grönsak varje gång vi handlar. Vet inte hur många gånger jag fått springa och halft skrika efter honom när han satt fart mot alla nötter o.dyl.  Hyllorna är ju i perfekt höjd för de små att plocka i sig, brukar dessutom ligga någon nöt på golvet lite halvsmulat oxå, inte så kul att dra hem eländet och sprida allergener i hemmet.
    Är så tacksam att han nu lärt sig att gå omvägar kring den hyllan!!! 
  • Mela78
    mady skrev 2011-03-14 09:52:59 följande:

Är det någon här inne som vet vilka frukter det finns som är släkt med kiwi?

Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fodoamnesallergi/

Här kan man läsa att man kan korsreagera på kiwi vid pollen och latex allergi.
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-03-14 15:01:50 följande:

Nu har jag ansökt om medlemsskap i den dolda tråden, hoppas jag anses som välkänd och får komma med Flört

Kan iaf meddela att natten var hemsk, Gabriel hade tydligt ont i magen och knölade fram och tillbaka 0:30-6, då jag gav upp och gjorde morgon...  Har pratat med dietisten så nu finns även ägg inskrivet som en säker allergi i journalen. Hon kunde inte se att BVC skickat remiss ang 1,5årsvaccination så jag lär ringa och höra med BVC imorgon om hur det är tänkt...

Måste höra vad ni tycker om en annan sak... Gabriel är kallad till BVC för 1,5 årskontroll (utan vaccination) men jag vet inte om det är så lämpligt att gå dit, kommunen har nämligen dömt ut 2/3 av byggnaden där de håller till pga svår mögel (så pass att de troligtvis kommer jämna hela huset med marken bara de hittat någon annanstans att vara). Vet inte om det är mögel just där vår sköterska håller till men med tanke på Gs astma känns det inte helt bra oavsett... Har vi rätt att få en kontroll någon annanstans eller får vi i så fall skippa besöket helt? Ska ringa BVC imorgon men funderar över hur ni andra tycker/tänker om det hela...

BVC är ju helt frivilligt så du kan hoppa över 18 månaders besöket om du vill. Ett annat alternativ är att höra med BVC-sköterksan vad som är tänkt att tas upp. Jag hade lika gärna kunnat ta det besöket per telefon om det inte vore för sprutan, dottern satt och grät i mitt knä under hela besöket. Jag fick bara svara på frågor om vad hon kan och inte kan.
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:01:00 följande:
    för länge sen frågade ja om tips då ja ska baka tårta/smörgåstårta, fick bra hjälp

har kikat på lite recept.
    en (italiensk tårta) är utan både skaldjur och majonäs vilket skulle kunna funka till de som ej gillar/tål sånt. den är italienskinspirerad med lufttorkad skinka, salami osv. dock går den ej att göra laktosfri då den innehåller både gorgonzola och parmesan samt kesella.

en annan (billströms special) är med utan skaldjur, men den innehåller creme fraiche, kan man byta ut det mot nåt laktosfritt? den innehåller även majonäs, va kan man byta ut det mot?

en annan (kycklingtårta), är det matlagningsyougurt och gräddfil, finns nåt laktosfritt sånt? 
    http://utanallt.blogspot.com/
    Här finns en del smörgåstårtrecept och tips. för inspiration.
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:01:00 följande:
    för länge sen frågade ja om tips då ja ska baka tårta/smörgåstårta, fick bra hjälp

har kikat på lite recept.
    en (italiensk tårta) är utan både skaldjur och majonäs vilket skulle kunna funka till de som ej gillar/tål sånt. den är italienskinspirerad med lufttorkad skinka, salami osv. dock går den ej att göra laktosfri då den innehåller både gorgonzola och parmesan samt kesella.

en annan (billströms special) är med utan skaldjur, men den innehåller creme fraiche, kan man byta ut det mot nåt laktosfritt? den innehåller även majonäs, va kan man byta ut det mot?

en annan (kycklingtårta), är det matlagningsyougurt och gräddfil, finns nåt laktosfritt sånt? 
    Kesella finns har jag för mig i laktosfri variant. Permesan räknas som laktosfri då den är lagrad under lång tid. Hur det är med gorgonzola vet jag inte.

Creme Fraiche finns laktosfri.

Både matlagningsyouhurt och gräddfil finns laktosfritt.

om majonäs ska undvikas av smakskäl är det väl bara att utesluta det och ha i mer CF istället?

• Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:13:46 följande:
    ok, tack för hjälpen. då kan ja iaf göra 1-2 tårtor laktosfria utan större problem. tänkte det kunde va skoj för allergikerna att inte bara få egen separat mat utan kunna äta detsamma som de andra. och så är alla utan skaldjur så behöver man ej tänka på det jag testar med cf istället för majonäs. tack
    Lycka till!
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:15:57 följande:
    tack vet du förresten om det finns choklad som är laktosfri? dvs typ blockchoklad lr annan chokladkaka?
    Det finns både laktosfria och mjölkfria choklad, men de kan vara svåra att hitta. Beror lite på hur känslig personen i fråga är. Kanske finns det något recept på med kakao istället choklad? Och så får du köpa laktosfritt smör.
  • Mela78

Ni som känner till allergi på färgämne E120 karmin (röd), hur kan reaktionerna se ut? Tror att dottern reagerar på karmin men är VÄLDIGT osäker.

Svar på tråden Allergitråden