• Mela78

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-10 22:06:12 följande:
    Just för att du själv inte har någon kontroll över om hon råkar göra ett misstag. Alla kan vi göra våra misstag.
    Min svärbrors tjej är nötallergisk och hon brukar faktiskt ofta be att få innehållsförteckning när hon äter borta, kan hon inte få den så tar hon med sig egen mat. Men nu blir hon ju allvarligt sjuk om hon får i sig nötter så kanske är därför hon är extra petig, men jag hade kanske också varit det när det gällde mina barn. Man vill ju inte de ska behöva plågas.

Om det känns fel för er, ta med er eget!
    Känner att hon har så pass koll att jag inte behöver gardera mig, men nervositeten sitter där iallafall. Vi har kalasat där flera gånger, men då har hon bjudit på köpta kakor. Skillnad när det är hembakt.
    Det händer att vi tar med bullar och kakor för att gardera oss. Likaså om vi misstänker att det kommer att bjudas på godis, de flesta brukar köpa plockgodis vilket är helt uteslutet att vi ens skulle tänka på till barnen. Och efter senast kommer jag ta med mat även när vi ska till svärfar.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-10 22:30:32 följande:
    Ja jag börjar förstå att det är en hel del man måste tänka på om man har barn med allergi.
    Saker jag aldrig någonsin funderat över innan.
    Jag har inte så stor koll på alla här ännu.. vad har dina barn för allergier?
    Dottern har äggallergi som är svårast, sedan även soja, sojasläktingar, baljväxter, linser, skaldjur + lax, avokado, kiwi, plommon, passionsfrukt och kakao. Har vuxit ifrån mjölkallergi, vilken har underlättat mycket för oss. Är rätt så säker på att hon kommer att växa ifrån några allergier till.
    Sonen har fått reaktion på cashew och pistage.
  • Mela78

VIlken ålder har era barn som bytt till inhalatorer?

• Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-11 12:59:26 följande:
    Oj vad ni får kämpa med att få ordning på allt, hoppas att dottern får en OK helg tills ni får ut Neocate på recept. Har ni möjlighet att köpa en burk själva på apoteket, eller ni kanske redan har det hemma?

Var jobbigt tills jag fattade varför hon mådde dåligt. När jag först kom på äggallergin helammades dottern. Hon blev bättre när jag uteslöt ägg, men jag märkte att hon fortfarande inte var bra. I samma veva fick sonen sin hittills enda stora allergireaktion, tog ett par veckor innan vi fattade vad han reagerade på dock. Ungefär då hittade jag hit till tråden och fattade att jag borde utesluta mjölkprotein ur min kost för dotterns skull. Dottern mådde riktigt bra efter det, tills jag började äta nyttigare = mkt bönor, ärter och linser istället för korv, pasta/potatis osv. Eftersom jag då hängt här ett tag och läst om soja/baljväxtallergi så fattade jag snabbt. 
    Fick enkelt allergimediciner från sjukvården till barnen, men sen har det varit trögt. Ingen ersättning på recept, ingen dietistkontakt, inga uppföljningsbesök utan tjat från min sida. Fick tom tjata för att få dotterns näringsintag beräknad av dietist, visade att hon inte får i sig det hon ska och fick rådet att öka ägg, skaldjur och baljväxtintaget för att få i dottern de näringsämnen hon saknar. Ja, du kan ju själv dra slutsatsen....
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:07:48 följande:
    1 år och 2,5 år. de blev dåliga i magen av flytande ventoline.
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-11 13:15:59 följande:
    Här går inte köpa neocate utan recept, man måste beställa hem lådvis och en låda skulle kosta mellan 1000-2000 och det har vi inte lust att lägga ut. Ska ge henne sempers välling istället för enago på de mål som överstiger 3 mån välling/gröt fram tills att vår bvc-sköterska fått tag på dietisten. har jag tur nu så är det bara just det faktum att hon får för mycket välling som gör att hon verkar få tillbaka många av sina symtom.
    Det va saftigt! Förstår att ni väntar till måndag. Förvånad

Tack alla för svaren om inhalator/mask. Ska prova lite sonen under helgen och se hur pass han klarar av att förstå instruktioner. Han är 3,5 år nu. I för sig är det endast vid sjukdom han behöver Airomir och Pulmicort, så det talar mer åt att behålla masken ett tag till. Jag tycker att han verkar ledsna på den nu, han är egentligen duktig som attan på att andas i den, behöver ingen hjälp utan sköter det själv (vi sitter så klart brevid och smygtittar hur han gör) men han har på sistone börjat leka istället för att inhalera ordentligt. Han brukar behöva lite utmaning och nya sätt så det talar för att börja titta på alternativ till masken.
  • Mela78
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! 
    Underbart! Skrattande
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-11 20:42:29 följande:
     i så små mängder att hon inte borde reagera. 
    Dottern reagerade på mycket små mängder. ex när sonen råkade spilla te med mjölk i, vi torkade omedelbart, tvättade ordentligt men ändå fick hon diarré som varade uppåt en vecka samt exem, ibland även kräkningar. Trots dessa reaktioner på mycket små mängder allergen tills 9-10 månaders ålder har hon inte testat pos vare sig på pricktest eller blodprov, och hade vuxit ifrån mjölkallergin redan vid 1 år och 9 månader.

Så prova att vara "hysteriskt" noga och se om det blir skillnad. så vet ni sen hur känslig hon är.
  • Mela78

Ang. mjölk i kaffe. Jag föredrog havregrädden. I andra hand havredryck och tredjehand risdryck. Har inte provat risgrädden. Problemet med både havre- och risdryckerna är att de skiktar sig och det är nästan så att man känner av smaken/konsistensen att det är lite grynigt. Men Imat tex har inte den konstistenskänslan, då är det bara smaken som skiljer sig lite. Tror faktiskt att jag föredrar Imat framför sojamjölken också, även fast sojamjölken är helt ok.

• Mela78

Vi är rätt så många här i tråden och jag upplever det mycket svårt att hålla reda på vem som har hur många barn med vilka allergier. Finns det intresse för en liten presentationssammanställning över oss och våra barn/familjer?  

Svar på tråden Allergitråden