Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Mamsie skrev 2010-09-07 21:18:26 följande:
    Färdigköpt bröd alltså? Hmmh, vi köper ju inte bröd längre utan bakar själva,men jag ska se vad jag hittar av de vi brukade köpa förr.
    Fria www.fria.se/  Fria rutan tror jag det hette? Kolla innehållsförteckningen
    Hmmh, letar efter bageriet i Partille som har bättre sortiment av naturligt glutenfritt som Max tål...
    Garbo! så hette det!
    Kolla innehållsförteckningen i deras Toast, Quinoa, Sport och Sun.
    Tror Garbo Toast är mest likt vanligt vitt brött.
    Är väl sojasläktingar i alla Garbos numera har jag för mig, tidigare var Quinoabrödet utan guar, men nu är det med & alla Frias är med vetestärkelse.

Enda köpebrödet som jag i nuläget vet om som är utan allt (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, sädesslag, vetestärkelse) är väl Moilas flatbread, men hur det funkar till smörgåstårta vet jag inte, till pizzabotten funkar det ju utmärkt. Men det innehåller bovete och det tål väl inte C heller har jag för mig?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-09-08 12:11:34 följande:
    Hittade den! www.moilas.fi/old/swe/index.cfm?ID=1482  Det står Flatbread på förpackningen men på hemsan kallar de den Stenugnsbakat tunnbröd, 3st 210gr
    Ingredienser: vatten, potatisflingor, rismjöl, bovetemjöl, tapiokastärkelse, majsmjöl, socker, jäsningsmedel [E450, E500], salt (1,0 %), jäst.

Har du nåt ca-pris på förpackningen?
    ca 24:- har jag för mig att de tar på vårt Ica, så tyvärr lite dyrt, men smidigt att det faktiskt finns ngt att ta till om man inte orkarhinner//kan baka själv vid något tillfälle. (och bra mycket godare än alla andra naturligt glutenfria köpebröd jag smakat som jag upplever som en gummiboll som bara växer i munnen Obestämd (bortsett från BK hamburgerbröd om nu det räknas som "köpebröd").
    Men att lyxa till det med lite emellanåt eller att använda till pizzabotten om övriga familjen skulle äta köpepizza fungerar det ju perfekt och kan det ju vara värt det.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-09-08 14:52:24 följande:
    Är lite nyfiken på om du har någon information angående väldig sen introduktion av gluten. Menar om du skulle strunta i att introducera gluten/sädeslag till först när han begriper att inte sprida det runt om kring sig så att ni inte riskerar onödiga allergireaktioner. Det borde väl inte statistiskt sett ge ökad risk för att han ska bli glutenintolerant eller allergisk mot sädesslagen även om du vid det tillfället hade slutat att amma?
    Det viktigaste vid introduktion av gluten är ju att det sker långsamt oavsett när det introduceras
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-08 20:54:47 följande:

Så här ser hon ut nu =( Betydligt mer svullen nu än tidigare. Men jag är själv hemma med bägge barnen så jag kan inte åka in. Nu sover hon gott och verkar inte påverkad. Ska man avvakta och ta kontakt med läkaren i morgon och be om att få Aerius??

Kallas detta allergi eller överkänslighet ?? Och innebär detta att hon kanske också reagerar på getingstick ?
    Såna bett, fast ännu värre är det jag får av myggen vid närmaste badplatsen. De svullnar upp mer och mer under den dagen som jag fått dem och är som hårda illröda ödem framåt kvällen. Nästa dag så har det röda gått ner även om "ödemknölen" är kvar och ömmar och sen nästa dag har den gått ner och är borta. antihistamin hjälper inte det minsta i mitt fall - märker ingen skillnad

Eftersom det bara är av myggor som håller till vid badet jag blir sån av och inte andra myggbett så gissar jag att det är särskild sorts myggor som är i majoritet just där. Gissar att det är den myggsort som avses i den text en tjej på ett annat forum snabbgooglade fram lite info härom dagen:

"Den mer aggressiva stickmyggan Aedes sticitus” kallas för översvämningsmyggan eller våtmarksmyggan. Denna mygga sticker oftast direkt och är aktiv dygnet runt och sticket kliar väsentligt mer än ett stick från skogsmyggan. Våtmarksmyggan finns normalt i våtmarkerna, men på senare år på grund av mer nederbörd, översvämningar och mildare klimat har den spridit sig över landet.

Översvämningsmyggan är som mest aktiv i områdena kring Dalälven men på senare år har den dykt upp i Kristianstad och i trakterna kring Skövde. Sticitus förekommer främst under sensommaren och tidig höst och kan lägga ägg flera gånger. Så länge vattentemperaturen är minst 10 grader kan den överleva. Äggen kan finnas i marken under lång tid och kläcks när vatten når dem."

Eftersom de kliar betydligt mer så är det nog inte så konstigt om det blir kraftigare reaktioner.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-08 21:42:53 följande:
    Miralicia : Usch vad otäckt med såna myggbett =( Fast i dotterns fall handlar det om en vanlig skogsmygga!! Hoppas i allafall att det är borta i morgon!!
    Att lyckas se skillnad på skogsmygga och "översvämningsmygga" är nog svårt vid första anblick, det kan nog finnas olika myggsorter på samma ställen.

Mina lår och ben var jätteläckra efter senaste besöket vid närmsta badplatsen knallröda hårda och ömma ödem som var över 20 cm i diameter på låren och som gick omlott med varandra. Obestämd Sen dess så har jag inte varit där utan det har varit mormor som har fått gå och bada med dem där (och de får inte såna reaktioner).
  • Miralicia

Eli: vad gäller godis så finns det ju en del godis att välja på som är med majsbaserad glukossirap. Sen är det ju inte så jättesvårt att fixa lite godis själv om han vill ha något han med om stora grabben får.

Är det inte deklarerat som majsglukossirap eller majssirap etc så skulle jag vara återhållssam med det och helt undvika odeklarerad helt och hållet.

Vanlig sirap är bara socker, däremot så kan brödsirap innehålla lite spannmål eftersom det ingår malt i det

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-09-13 12:51:16 följande:
    Angel, eller någon annan med kontaktallergi mot vete, havre mm. Har ni några papper till förskolan med info som man kan få digitalt.
    Jag har ju på mjölk, ägg, soja, men saknar sädesslagen och min hjärna är helt kokt efter 2-5 timmars sömn per natt i snart 6 veckor.. Jag kan verkligen inte tänka och är så rädd att jag ska missa något. Möte med dagis snart och då måste det vara klart.

Sen undrar jag om någon kär vän har något smart att skriva till FK ang. vårdbidrag. Dags igen och vet att det var massor jag inte skulle glömma. Men hjärnan är som sagt helt väck.
    Måste kolla mina sparade anteckningar också, om jag hittar dem. Har för mig att jag sparat lite, bla, om risdryck som ersättning som vi inte fick beviljat sist. Men hur skriver man, alltså kan man skriva magnus magnusson i magnusstad får ut risdryck på ersättning från fk, eller hur skriver man för att få det beviljat. Måste man göra världens utläggning? Blir ju så långt...
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 18:16:31 följande:
    *blink blink* Vågar man be om att få samma mail... jag tar gärna den oklippta versionen så jag får lite idéer om jag glömt något.... snäääääääääääälla
    PM:a din mailadress så kommer det om några dagar
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-09-14 11:32:16 följande:Det varierar
    Pommes frites köpta i affären, som är bara potatis och olja enl innehållsförteckningen, vågar man ge det? Det äter både jag och lillebror ibland. Skäms Eller ska man tro att det kan vara spår av vete och tom mjölk i? Jag får cravings efter "skräpmat" och i helgen åt vi hemgjorda hamburgare med pommes. Bröd till de som tål och salladsblad, lök, nachochips och guacamole på min. Mums! Glad
    Kolla innehållsförteckningarna på påsarna, en del pommes är täckta med mjöl för att bli lite extra krispiga  och andra som Euroshoppers innehåller dextros av vete, men står det bara potatis och olja i innehållsförteckningen ska det inte vara några problem.
    Jag äter det i varje fall utan problem (och de gånger som jag fått klåda i samband med att jag ätit pommes finns det andra orsaker till vetekontamination som jag i förväg varit medveten om).
  • Miralicia

Ang. vanligt mjöl eller inte hemma vid "mjölallergi" så bryter väl jag lite mot det. Helst skulle jag väl gärna se att inte ha något hemma, men eftersom jag är vuxen och medveten om vart problemet finns osv så känns det inte riktigt praktiskt genomförbart att kräva att övriga familjen ska ta bort allt mjöl från sin kost bara för att jag inte kan äta. Hade det varit dottern som inte tålde det och som också reagerat på luftburet så hade jag naturligtvis reagerat annorlunda. Nu minimerar jag det bara så gott det går. döttrarna brukar vilja baka bröd (typ källarfranska) och bullar - det får de gäran göra, men de får göra det hemma hos mormor och morfar och sen ta med det färdigbakta hit hem. I mat så använder jag bara majsstärkelse för att reda med.  Pasta kokas olika, men ofta kokar jag vanlig pasta till övriga familjen och sen hittar på ngt annat med grönsaker till mig själv.
    Vanligt bröd köps eller bakat hemma hos mina föräldrar vanligtvis, men ibland om det krisar så bakar jag till övriga familjen med vanligt mjöl - men garderar med långärmad tröja och allergitablett i förebyggande syfte och sen klädbyte och dusch efteråt samt ser till att det finns något färdiglagat till mig som jag bara kan värma på i mikron istället för att stå och laga mat i mjöldammet samma dag och ser till att jag då gör bröd som jag behöver hantera så lite som möjligt - typ arbetar ihop i assistenten till deg, stjälp upp i långpanna och låt jäsa, dela i 4 limpor och in i ugnen.  Och sen är det våt-avtorkning av alla plana ytor först efteråt när det är klart och sen igen typ nästa dag och då även urtorkning av ugnen.
    Men bakar jag kakor eller fixar annat än matbröd så får det bli så att alla kan äta i mer än 99% av fallen.

Men som sagt - jag är vuxen och kan själv göra en avvägning av vad jag väljer att utsätta mig för

Svar på tråden Allergitråden