• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare

Jag och dottern gillar choklad så....

Cerlanders chokladkaka

3 dl socker
    2½ dl mjöl*
    1 tsk vanillinsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    2 dl linfröavkok** (alt 2 st ägg)
    150 g mjölkfritt margarin (alt. smör)
    1½ dl vatten

Gör linfröavkoket**.
    Blanda torrvarorna i en bunke.
    Koka vattnet och smält margarinet.
    Vispa linfröavkoket och blanda i med torrvarorna.
    Rör i matfettet pö om pö, blanda väl.
    Tillsätt det kokta vattnet pö om pö under omrörning.
    Smörj och brödsmula en hålform. Häll i smeten.
    Grädda i 175 grader i ca 45 min.
    Låt kakan svalna i 2 timmar innan den vänds.

*går lika bra med mixwell gluen-och laktosfritt som vanligt vetemjöl. Har även testat Lailas blå, men den ger bismak.
    **koka upp 2 dl vatten med 2 msk hela linfrön. Låt koka i 3 min. Låt kallna.

Chokladmuffins 12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
    recept från Allergisidan

4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
    Grädda i 225ºC
    -ca 15-20 min i muffinsform
    -ca 10 min i pappersformar

• FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-07-13 21:21:41 följande:
    K Kavat och Miralicia!
    Tack för era svar! Det är precis såna tips jag behöver och skulle önska att jag fick från vården. Nu har vi tagit bort Nutramigen 2 och alla baljväxter sedan ett par dagar. Och vet ni, huden ser finare ut för varje dag! Han har haft lite klåda på kvällarna, men det kan ju vara de läkande rivsåren på armarna och värmen. Inga nya prickar i alla fall, och det känns mycket lovande! Såna här förbättringar har vi haft förut, men inte nu på en sex v iaf. Tack tack!

Sen blir det att provocera med Nutra och sedan begära Neocate. Därefter ska jag prova hela baljväxter.
    Tio fina prickfria dagar! Sedan åt jag gröna bönor (och röd lök som jag inte brukar äta) och prickarna kom tillbaka. Ingen svår klåda dock. HUR ska jag våga provocera med Nutramigen 2? Känner dock att jag måste det, för att "ha nåt att komma med" i samtal med läkaren.
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-07-19 15:07:27 följande:
    trist.
    Här har vi också jordgubbsreaktion.

Tidigare har det räckt med att jag tog 1 klunk av fel saft  (= blandsaft med sådär 5-6% jordgubbar som en av frukterna i) när jag ammade för att hon skulle få eksem i nacken och böjvecken inom några minuter efter amning. Men jag har upplevt att det hade lindrats då hon fick provsmaka Cars-isglassen som innehåller jordgubbar utan att reagera.

Så när vi var iväg på lite semester hos släktingar i förra veckan så fick hon smaka jordgubbar. De har ett land med bla jordgubbar alldeles intill där badpoolerna var uppställda så barnen fick gå och plocka fritt och äta bäst de ville, så jag tänkte att dottern kunde få testa några eftersom det nu var länge sen vi senast testade något med jordgubbar (annat än cars-glassen).

Så dag 1vi var där var det inga problem alls - hon åt kanske 6-7 st fördelade över hela dagen utan minsta reaktion. Samma sak nästa dag och även tredje dagen, inga reaktioner alls - förrän på kvällen tredje dagen vi var där då började jag ana lite eksem i knävecken och sen på morgonen dag 4 så var det även lite eksem i armvecken och sen fick det vara bra med jordgubbar även om hon snyltade väl åt sig nån enstaka sen i lördags.

Nu smörjer vi med stark kortison på eksem som går från mitten av insidan av underbenen över knävecken och sen upp över baksidan och insidan av låren upp till strax intill underlivet. Själva underlivet är fritt men hela ljumskarna och magen är en massa eksem. och stora eksemblaffor i armvecken och går vidare längs insidan av överarmarna upp till armhålorna och sen på halsen mitt fram och på halsen under käklinjen från öra till öra.

Tror aldrig hon haft så här mycket och kraftiga eksem nån gång tidigare. Men nu har vi i varje fall testat jordgubbar och fått det bekräftat att det fortfarande inte fungerar (även om  Cars-glassen fungerade innan, men den är det ju bara några % som är jordgubbar i). Men kombinationen starka kortisonsalvor + hög värme och kraftig sol är mindre rolig, när man måste tvinga på henne långärmade tröjor pga att huden inte ska reagera av solen pga kortisonet. Och sen extra antihistaminer pga klådan.
    Vad jobbigt! Extra jobbigt på semestern också, då vill man ju må bra och ha kul. Fast må bra vill man ju alltid göra. (Därför verkar det svårt att prococera. Det passar väl aldrig bra med eksem, klåda eller andra reaktioner?)
  • HemmaHosSofi
    Blå Flygare skrev 2010-07-24 14:00:24 följande:
    Jag och dottern gillar choklad så....

Cerlanders chokladkaka

3 dl socker
    2½ dl mjöl*
    1 tsk vanillinsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    2 dl linfröavkok** (alt 2 st ägg)
    150 g mjölkfritt margarin (alt. smör)
    1½ dl vatten

Gör linfröavkoket**.
    Blanda torrvarorna i en bunke.
    Koka vattnet och smält margarinet.
    Vispa linfröavkoket och blanda i med torrvarorna.
    Rör i matfettet pö om pö, blanda väl.
    Tillsätt det kokta vattnet pö om pö under omrörning.
    Smörj och brödsmula en hålform. Häll i smeten.
    Grädda i 175 grader i ca 45 min.
    Låt kakan svalna i 2 timmar innan den vänds.

*går lika bra med mixwell gluen-och laktosfritt som vanligt vetemjöl. Har även testat Lailas blå, men den ger bismak.
    **koka upp 2 dl vatten med 2 msk hela linfrön. Låt koka i 3 min. Låt kallna.

Chokladmuffins 12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
    recept från Allergisidan

4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
    Grädda i 225ºC
    -ca 15-20 min i muffinsform
    -ca 10 min i pappersformar
    Tack! Då stog kvällsfikat på bordet. Tog ½dl kakao, och bytte ½dl vatten till kaffe istället (i brist på kakao), blev väldigt bra, men jag hade nog velat ha lite mer kaffesmak ändå, kaffekärring som man är
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • HemmaHosSofi
    Kavat skrev 2010-07-23 20:51:33 följande:
    Vete/havre känns som att det blir vanligare att de reagerar på tyvärr, men även banan kan de ju reagera på. Kan du försöka ge lite "rent". Alltså bara ge pytte lite  (alltså ca ett kryddmått) vetemjöl och se och senare öka på lite om du inte får reaktion och sen göra samma med lite havre. Men var försiktig och testa en sak i taget, gärna dagar emellan. Gärna minst i  kokt form (micron).
    Testat med mjöl idag och fick ingen reaktion på halsen, han har varit på sitt vanliga humör, och normal avföring. Tänkte testa en gång till imorgon, annars går jag över till havre nästa vecka om det inte blir en senare reaktion.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Smamman
    http://www.biwelen.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=80&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=90&cid=10080

En bra länk... Vi har alltid haft eksem i familjen. Vi har de här grejerna hemma jämt, som hela familjen använder. Barnen har haft eksem sen många herrans år o det här har funkat mycket bra. Men ,man får vara ihärdig, funkar inte lika snabbt som kortison, men effekten är längre om man orkar hålla på.
  • Kavat
    Smamman skrev 2010-07-25 00:17:17 följande:
    www.biwelen.se/index.php?page=shop.product_de...

En bra länk... Vi har alltid haft eksem i familjen. Vi har de här grejerna hemma jämt, som hela familjen använder. Barnen har haft eksem sen många herrans år o det här har funkat mycket bra. Men ,man får vara ihärdig, funkar inte lika snabbt som kortison, men effekten är längre om man orkar hålla på.
    Om man inte är allergisk mot vete!!!

Så vi kan tyvärr inte ens testa.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-07-25 11:57:27 följande:
    Om man inte är allergisk mot vete!!!

Så vi kan tyvärr inte ens testa.
    Blä, jag som letar något bra. Mandelolja-bad är det som funkat bäst hittils. Bucur repair-mouse är ok det med. Men vi behöver något fetare/bättre. Kanske blir A-kräm eller sheasmör. S reagerar ju med torr hud mot mineraloljor som finns i princip allt från apotek mm. Och så gillar jag inte parabener (som f.ö. fanns i kitet ovan)
  • Snutten

Blå myran: jag vet inte vad det innehåller för flaskan är slut men när Siri är torr smetar jag in henne i badolja EFTER badet. Det blir superkladdigt men det blir bra. Det blir bättre än när man tar oljan i vattnet och inte lika kladdigt i badkaret/på badleksakerna. Det kanskke funkar med mandelolja direkt på kroppen efter badet också.

• trållmor
    k kavat: det funkade inte att citera ditt inlägg, så jag får svara så här istället. Neelah får, precis som de andra barnen, Tavegyl.

Så massa nya frågor från mig: Det funkar över förväntan här på vårt nya ställe i Höga kusten. Har fått livsmedelshänvisning till Neelah, Timon och Mattis. Men de skriver bara ut för en månad i taget. Ska det vara så? Sen skrev bvc-läkaren på intyget till dagis att barnen är "intoleranta" mot livsmedlen, tror ni att det kommer bli bekymmer med dagis då? Han tyckte att det var så mycket att skriva (eftersom han skulle skriva intyg på alla tre stora barnen) så han kopierade bara vår lista och la till hans intyg Obestämd Är det någon som har varit med om det?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden