Kavat skrev 2010-05-15 18:04:21 följande:
Skönt att han är så mycket bättre. Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete. Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet! Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju. Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå. Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp. Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
Nä egentligen spelar det ju ingen roll om hon tror mig på hur känslig han är förutom det här då att jag INTE vill provocera om 2-3 veckor just för jag HAR Ju provocerat om än omedvetet...men hon trodde ju inte riktigt på det eftersom han inte "kan" vara så känslig, ja du förstår
Jag hoppas dock att jag kan tala henne till rätta
Hon verkade väldigt bra trots allt och hon fick verkligen stor förståelse när jag visade bilderna på magen före och efter. Det kändes verkligen som om hon fick en aha upplevelse då.
vad tror ni föresten om sonen, att han kan äta dextros/druvsocker med tanke på hans känslighet?
Har inte hittat någon glass som är utan detta som han kan äta! Nu är ju snart dagis slut men måste ha med glass till dagis. Hade ju med piggelin men det är ju ingen höjdare för honom att äta!