• EL I

Allergitråden

Tibell skrev 2010-05-12 17:27:38 följande:
    Problemet är att sempers mjölkfria gröt inte går att få tag på här i byn. Har bett 2 st affärer nu att ta hem så den borde ju komma snart! Den hemmagjorda gröten bara ratar hon! Ja hon har ju lite känslig mage..eller har haft i allafall. nu har hon ju ätit endast ersättning i några veckor så magen fått en chans att läka lite i allafall. Men hon vill verkligen INTE ha den just nu. Har försökt lura med allt =( men till middag åt hon en halv liten burk med potatis och palsternacka + en halv liten burk fruktpuré. Alldeles för mycket egentligen om man ska gå efter rekomendationerna men när hon efter 7-8 timmar inte har ätit någonting och gapar efter mer kunde jag inte låta bli! Men hon har inte visat något på ont i magen i allafall! Och nyss slurkade hon i sig en hel flaska välling. Så hon har väl helt sonika tröttnat på Altheran!!
    testat sagogryn???
    Min son ratar ALLT vad gröt heter, likaså potatismos mm som är av den konsistensen. Med inte allt för stora förhoppningar så köpte jag sagogryn efter råd från tråden och sonen ÄLSKAR det. Han slickade t o m den tomma tallriken på mellis hahahahah
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-12 18:06:10 följande:
    Tack för tipset =) ska absolut testas!! Och ingen fara att ge till en 6 månaders !? 3Busfrön Mmm..ser god ut *snor en bit*
    tror jag inte. det är ju gjort av potatis...men du ska ju göra likadant där, smakportioner först. men rätta mig om jag har fel om man inte ska ge det till en 6 månaders tack.
  • EL I

Måste fråga er som fått mat på livsmedelsanvisning. Har ni varit tvungen att provocera ett  visst antal ggr eller att det visat på test för att ni ska få detta??

Sonen är nu helt bra igen, normal mage, sover normalt, normalt humör, avföringen normal etc etc. Kinderna lägger jag nog inte allt för mkt vikt vid längre eftersom eksemen gjort kinderna så ärriga så han verkar väldigt känslig för allehanda saker.

Dietisten vill ju dock att vi skulle testa oss fram för att hon skulle veta vad hon skulle skriva ut till oss. det kommer ju ta jättelång tid och framför allt kommer det ju vara plågsamt för sonen.
    Det finns ju INGET som tyder på att han INTE skulle vara veteallergisk och väldigt känslig sådan också. Känns, som vi pratat om förut, inte humant att provocera om 2 veckor igen.
    Jag vill dock gärna ha på livsmedelsanvisning eftersom det är så dyrt. Kan jag kräva det ändå utan provocering eller ska jag "ljuga" att vi provocerat?? Känns inte så bra, känns bättre att vara ärlig och säga som det är.

Vad tror ni??

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-13 14:16:28 följande:
    ELI: Ja ohhhh ja!!! Jag fick modersmjölksersättningen på hänvisning efter rent helvete i 12v med en nyfödd. Resten fick jag först när hon var 2½år, fram tills dess så betalade jag allt själv för jag ville inte, orkade inte plåga henne och visst min ekonomi som ensamstående var inte super och att betala all specialkost på föräldrapenningen var överjävligt men vad hade jag för val?
    Ja det är ju inte så att jag skulle sluta ge honom denna mat, utan det var ju mer tanken om man måste bråka fick ju bråka länge för att få hans nutra utskrivet eftersom ingen trodde på mig då heller fick ju köpa en hel del själv först.

Men då vet jag vad jag har att vänta mig då
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-13 14:33:51 följande:
    Någon här vars barn är jätte känsligt mot mjölk?! Vet ni isåfall om carlshamns rismjölk kan innehålla spår av mjölk. Att de kanske körs i samma maskin som "vanliga" mjölkprodukter!? ELI . Vad skönt att pojken mår bättre nu. Mindre roligt att läkaren/dietisten inte kan lämna er ifred ett tag. De verkar köra stenhårt på att man måste ha gjort en medveten provocering, missarna blundar de tydligen för =( Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till. Visst kan du ljuga och "låtsas" att ni provocerat men risken är ju att det kanske kommer fram. Eller så säger ni att ni helt enkelt vill skjuta lite på det och testa om kanske en månad. För då har han väl varit vete fri i ett par månader ?!
    jo jag tänker inte ljuga, känns inte så bra utan jag kommer nog säga att jag vet att han är så känslig mot vete så det känns inte vettigt att jag ska provocera redan nu när han bara varit bra i 2 veckor sedan sista missen (OM vi nu lyckas undvika missar resterande "provtiden")

jag vill nog gärna vänta till i sommar, kanske på semestern i slutet av juli. då har han ju varit fri i totalt 4 månader, förutom de missarna som hänt nu då...
  • EL I
    mummy40 skrev 2010-05-14 13:15:56 följande:
    Här är jag igen.....lätt chockad går jag runt här nu och bara väntar tills tisdag då jag ska skrapas på Östra. Förra fredagen fick jag tabletter för att få ut allt hemma, vilket jag också trodde jag fick, men vid Vul i onsdags hade inget hänt, och dessutom: nu såg läkaren TVÅ embryon som hänger ihop!!!hur han kan ha missat detta innan är en gåta... Allt känns helt galet...
    usch usch stackare där!!!!!!!1 vet inte vad jag ska säga mer än att jag tänker på dig! måste vara hemskt jobbigt speciellt när de nu gjort sån tokmiss
  • EL I

usch blir så less. När lille sonen mår prima igen så krånglar stora sonen. Hans mage har ju skött sig fint med movicol senaste tiden. Han har inte haft någon smärta sedan i januari nu och innan dess i oktober (en natt var båda gångerna).
    I går var han på toa och gjorde ett "lass" som jag tyckte var "normalt". I går kväll hade han jättesvårt att sova. Trodde först det berodde på att han sovit 45 minuter på dagen. han somnade först kl. 22 (han är 3.5 år) och sedan kom han ner till oss vid 03 och klagade så på sin mage.

han fick ligga i vår säng och där låg han till halv fem, fem och bara vred och vände sig i sömnen, ropade och klagade på ont i magen "mamma gör något åt min mage" sen var det bra ett par timmar men klagade åter igen på ont i magen vid 06 tiden. då gick mannen och la sig med honom i sängen och båda somnade. sonen sov till 11:45. sen har han varit bra i magen men inte velat äta mycket alls.

I dag fick han dubbel dos movicol. Fattar inte???Hur kunde han bajsa normalt i går?? Någon som haft samma problem??? det är precis samma smärt"genombrott" som han haft de andra gångerna, försvinner på en natt... fattar nada!!

• EL I
    Kavat skrev 2010-05-14 19:39:58 följande:
    Någon vars barns underlägg svullnar kraftigt och blir röd. 3:e gången det händer här på dottern och jag har ingen aning om vad det är för det har kommit efter dagislunch 2 av gångerna. 1:a gången skrev jag aldrig upp så den gången är jag osäker om vad hon ätit innan. Men känns så lurigt när hon svullnar så och blir illröd och svider säger hon t.ex om hon äter ketschup efteråt. Men det är inte ketschup eller tomat som orsakar det för det får hon dagligen hemma och våran (egen) ketschup på dagis. Gemensamma nämnaren vad hon fick till lunch 2 gånger är kyckling. Ena gången pasta andra ris. Sås var det nog av något slag båda gångerna. Känner jag min dotter rätt så äter hon inga mängder kyckling alls utan möjligtvis en liten bit... Ett par gånger har hon även fått prickar på bröstet/magen, men det har jag ingen aning om vad hon fått utav. Kliar naturligtvis. Och så ont i magen, svullen mm och fiser så det luktar apa (misstankar lök och/eller vete) Jag vete fasen om det är värt att ha henne på dagis alls. Varför kan hon inte bara få må bra. Allt har börjat sedan hon började där och hon äter ju väldigt begränsad kost i dagsläget ändå där. Någon som kan tänkas ha någon idé, jag vet inte vad jag ska börja leta...
    usch vad otäckt. alltid läskigt när saker svullnar upp. ingen aning om vad det kan vara. inte någon allergisk reaktion på något annat än just maten? att det är enn slump tänkte jag?

Här är det lugna gatan nu med sonen sköööööönt sover 12 timmar per natt och magen är väl så normal den kan bli (lite rund med andra ord )

Stora sonen hade ont en natt som vanligt, fattar NADA!!!!!
  • EL I
    trållmor skrev 2010-05-15 11:01:12 följande:
    Nu hade jag fått svar från dietisten, och det var läkaren som hade sagt nej till livsmedelshänvisning med hänvisning till att Timon inte är allergisk  Hon sa att hon inte kunde skriva ut någon hänvisning om inte läkaren hade satt någon diagnos! Och så "tipsade" hon oss om att söka hos en allergolog på vår nya hemort, joo, tack, det har vi ju redan bestämt oss för!!! Hur sjuk i huvudet är inte en läkare om de säger att det inte finns någon allergi, när allt syns på RAST och att barnen har alla symtom på allergi???
    jag hade ringt och krävt att få en telefontid med den läkaren så han får förklara sig. finns ju ingen rim och reson i att neka någon och säga att det inte ens finns någon allergi när det t o  m visar på RAST (tycker de inte de ska tveka på "bara" symtom heller men man vet ju hur läkarna är med "bevis" och allt...nu har de ju t o m det)

Jag hade inte gett mig utan verkligen bett att få en telefontid och verkligen stått på mig och varit "besvärlig" med mina frågor.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-15 14:12:27 följande:
    EL I : Hur går det för er och sonen ?! Tänker på er ofta och hoppas att han mår bra! Såg de senaste bilderna i galleriet =( Såg han ut så efter bara en bett på en macka och läkaren tror inte på er ?! Frågar igen. Nu var det 1 månad sedan vi provocerade med vete. När kan vi provocera igen ?! Vore ju kanon bra om hon kunde äta vete, skulle verkligen underlätta när man köper barnmat samt gröt eftersom alla affärer inom 5 mils radie endast har enagos produkter!
    Jo då nu mår han finfint. Magen är normalstor, sover 12-13 timmar per natt, har "bra" humör (hans hemska humör efter sin mor får vi nog tyvärr stå ut med )...nu VILL han t o m åka vagn!! Han vill inte sova i sängen på dagen längre utan föredrar vagnen!!! Det trodde vi aldrig! Går fint att åka bil med honom. Kinderna är fina om han inte utsätts för förmycket vatten, värme eller blåst (då blir de MYCKET rödare än de borde men det försvinner efter någon timme) men det där röda som sitter i hela tiden är borta!
    Så det kan inte bli bättre!

Jag känner mig väldigt säker på vete nu, frågan är bara om det även är de andra sädesslagen. Får se vad dietisten säger om hur vi ska gå till väga. Vi ska höras av om 2 veckor. Jag VET att han är så känslig mot vete för de enda gångerna han blivit dålig under denna tid han varit utan vete... 2 månader... är när han 1. fått i sig godis med glukossirap och 2. en bit "vanlig" macka.
    Kan ju inte vara nåt annat.

Nja jag vet inte om läkaren tror oss. Har inte träffat honom sedan han sa att vete var ett alternativ gällande en ev allergi (sen tog vi ju bort vete). Dietisten tror oss gällande veteallergin men hon tror inte att han är så känslig som vi tror han är!
Svar på tråden Allergitråden