• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2010-06-21 21:03:49 följande:
    Jätte svårt att veta, men nog ser det ut som "läkande" eksem.
    Ni får väl äta ägg någon dag och se om de blir röda igen. Eller så är det bara att ni inte varit rena.
    Men visst brukar väl mjölkeksemen gå bort fortare och inte se ut sådär på henne?
    Ja mjölkeksemen är ju prickar och brukar försvinna efter 4-5 dagar. Dessa har hon haft sedan förra helgen ( skrev fel i inlägget ovan, hade inte riktigt koll på vad det var för dag =) )
    och går liksom inte riktigt bort med mildison. De började som röda cirklar..och nu är de gul/vit aktiga. Hon har haft sådana här förut..så jag tror inte det har med mjölk att göra!
    Liknar de dina barns ägg fläckar menar du ?!
  • Tibell
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
  • Tibell

Åhh tack för alla svar =)
    Ser att fler visat neg på prover men är allergiska ändå! Läkaren hävdar stark att Bella minsann inte är allergisk mot något och hade inte jag tjatat så hade vi aldrig fått mjölkersättning på livsmedelsanvisning!
    Hon menar på att det är OTROLIGT sällan barn är allergiska om de inte visar på några tester! Så nu kan jag lugna mig och sluta tro att jag är hypokondrisk!
    Hon visar tydliga reaktioner på mjölk och soja. Spydde även massa massa av katrinplommonpuré..men det kanske är rätt vanligt ?! Hon kräktes sådana kaskader att hela hon +sängen fick saneras efterråt..hon tömde magen mer eller mindre!
    Hemmagjorda patchtest visar positivt på vete samt lite på havre...men detta har vi inte provocerat ordentligt med än. Vi vet inte riktigt om vi ska göra det snart eller inte. Lutar åt att vi testar vete först så fort hon kommit ut denna bedrövliga fas hon är i just nu!!

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-29 19:40:05 följande:
    Idag har vi äntligen träffat en läkare på barnavdelningen på sjukhuset.
    Vi gjorde ett pricktest (fisk,ägg,soja,vete,mjölk) men det visade inte på någonting. Doktorn tyckte ändå vi skulle köra mjölk och sojafritt då dottern har tydliga symptom på att hon inte tål det. Vi ska få komma in en gång till om ett tag och göra nya tester på pollen och pälsdjur och det där...
    Vi fick iaf allergimedicin utskrivet - eftersom hon har så rinnig näsa när hon är i gräset eller ute när någon klipper/har klippt. Vi fick även astmamedicin (airomix och pulmicort) som vi ska ge 3 gånger om dagen. Hoppas nu hennes rosslighet försvinner.
    Vi fick även en remiss in till öron-näsa-hals eftersom hon är så täppt och rosslig, de ska kolla så hon inte har polyper eller liknande. Sen fick vi en remiss till en dietist som ska hjälpa oss med maten. Hon ska även lära oss hur vi ska testa ägg och sånt försiktigt (det har vi ju inte vågat prova än).

Så lite fick vi ut ur besöket iaf, även om det kändes lite surt att det inte visade på testet.. men men.

Långt det blev :)
    Vad skönt att ni fick en läkare som tror på er trots att det inte visade något på prick. Våran läkare tror fortfarande inte att vår dotter är allergisk mot något trots att hon till och med reagerar via kontakt!!! Men nu ska vi dit i augusti och provocera där..så får de själva se hur hon reagerar!

Fick du något svar om gräset ?! Om så små barn kunde reagera på det ?! Vi har våra misstankar om att våran minsta är lite känslig mot gräs. Nu när vi varit ute mycket de senaste dagarna har hon massa eksem på magen ( varit lite nakenfis ute ) samt att bägge knäna är röda/eksemiga samt massa prickar. Men sen är det ju svårt att avgöra om det handlar om någon allergi/känslighet eller om det är för att hon bara har lite känslig hud! Får era barn eksem eller prickar av att komma i kontakt med gräs?!
  • Tibell
    Allrona skrev 2010-06-30 11:54:04 följande:
    Vår dotter på drygt 1-år verkar vara allergisk mot gräs. Kliande ögon som är röda runt om och rinnig näsa och dessutom sämre astma just nu. Läkaren tror att det kan vara gräsallergi trots att det tydligen är väldigt ovanligt för så små barn. Dottern ragerar även på sk korsallergier för gräs som melon, tomat och gröna ärtor. Hon får små röda prickar på benen när hon går i gräset. Vi har fått airius som hon får dagligen men vi ska snart prova dra ner på den för att se hur reaktionen blir.
    På min dotter märks inget än på rinnig näsa eller ögon..har iofs inte tänkt något vidare på det!! Men hon är ju bara 8 månader så det känns ju inte som om hon borde reagera på det. Ska smörja bort alla eksem nu och sen avvakta ett par dagar innan vi testar att låta henne krypa i gräset!!

Men finns det några barn här som har känslig hud och som reagerar med eksem/prickar av gräs trots att de inte är känsliga/allergiska?!
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-30 13:55:44 följande:
    Vår dotter är bara 7 månader men har gräsallergi. Vi fick ju medicin mot det igår. Hon har rinnig näsa och röda ögon och så får hon prickar när hon varit i kontakt med gräs...
    Okej..så det går att vara det med andra ord. Idag är hon fin i hyn igen..och vi har varit inomhus hela dagen!!

Men blir din dotter även röd i ögonen/rinnig näsa även om hon bara sitter på en filt eller är det bara när hon ligger i gräset ?!
    Dottern var snuvig igår ( genomskinligt snor ) när vi var ute men det tänkte jag hade att göra med att hon badade en liten stund ( dock i varmt vatten )
    hmm.. kanske ska kolla hur hon reagerar nästa gång hon är i gräset.
  • Tibell

Våran 3-åring är med största sannorlikhet känslig mot mjölk. Hur stor är chansen att detta växer bort ?!?! När de får de som bebisar är ju chanserna rätt goda att det växer bort men hur funkar det på äldre barn ?!

• Tibell

Jag måste ju också berätta att när stora tösen ( som varit mjölkfri i 3.5 månader )gjorde sin 3-års kontroll upptäckte de att hon hoppat ut mer än en helt sträck på sin kurva!! Bvc tanten var riktigt impad och sa att det inte var jätte vanligt att de gjorde det i denna åldern!!
    Nu har vi precis avslutat den sista provoceringen ( som gjordes av olika anledningar) och känner oss säkra med diagnosen..resultatet finns att skåda i galleriet+ magont+uppvak på nättern+mer gnäll!
    Nu ska stumpan bara utredas också, och ni som fölt vår resa vet väl hur roliga våra läkare är här ;)

• Tibell
    EL I skrev 2010-07-02 19:05:44 följande:
    Ni som har "eksembarn" är de extra känsliga för solen??

Min minsta är återigen röd om kinderna...men vi vet inget han fått i sig med vete. De har haft kalas två dagar i rad på dagis men då har han fått banan för de har inte vågat chansa om de är det minsta osäkra. Det enda jga kan tänka mig är väl isf  att han fått i sig nåt från nåt annat barn men jag tror  inte det för de är verkligen jätteduktiga på att hålla honom ifrån de andra och nu har de dessutom fikat ute så de leker inte där de ätit heller...

Jag känner mig sååå förvirrad. Hans mage är jättestor på kvällen men helt normal på morgonen och på dagen. Skulle  tro att magen bara är stor för att han ätit mycket under dagen.
    Fattar nada... jaja, känns som om vi får spekulera bäst vi kan för vi verkar inte kunna få ett ordentligt svar. Känner mig ändå inte säker trots provocering.
    När B haft sina eksem och hon får sol direkt på eller blivit för varm blir de betydligt rödare än om vanligt!

Det med magen tycker jag låter knasigt. Äter han havre nu !? Eller något annat han kan tänkas reagera mot ?! Hur är han med avföringen/humöret/sömnen mm ?!

Jag känner lite som du ibland..att det inte ens är lönt att spekulera varför eksemen kommer ! Hon har ju varit dunder prickig under hakan och ner på brösten i flera veckor nu. Idag är de borta efter 2 dagars smörjande med mildison! Så varför de kom vet jag inte, än mindre varför. Kan man få värmeplitor som sitter i så länge ?! och som går bort med mildison?!
    Idagsläget är jag otroligt trött på eksem/plitor/prickar. Jag vill att  mitt barns hud ska se ut som alla andra bebisar..goa och mjuka =(
  • Tibell
    EL I skrev 2010-07-02 19:46:43 följande:
    miralicia: vad roligt!!! grattis!

Älsklingen: alltså han äter ju havre men vi har inte ändrat något senaste 1-2 veckorna och jag tycker magen är större och kinderna alltså rödare (har ju tidigare inte varit röd alls eftersom han varit helt vetefri 1½ vecka nu)... fattar ingenting. Ska i alla fall (förhoppningsvis) få svar på sonens prover på måndag.
    Testa att utesluta havre också. Vad jag fattat det som är det rätt ovanligt att en veteallergiker kan äta havre! Eller är jag helt ute och seglar nu ?!
Svar på tråden Allergitråden