• Kavat

Allergitråden

Jo linser är baljväxter men det gissar jag du vet.

• Kavat
    barefoot skrev 2012-09-24 19:45:07 följande:
    Äntligen, en relativt kortfattade text som, med massor av referenser, förklarar varför den mikrobiologiska floran i tarmen är så avgörande för vår hälsa och våra moderna sjukdomar samt hur amning, kost, antibiotika, vacciner, p-piler mm kan påverka! www.gaps.me/
    Har du sett denna svenska? tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/

Finns en fb-grupp också.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-24 20:11:18 följande:
    Jag har en fundering: Innan hade sonen konstanta besvär, nu är reaktionerna mer sällsynta (från alltid till några gånger i veckan). I samband med detta har reaktionerna blivit kraftigare tycker vi, eller tydligare kanske. Kan det vara så att när kroppen har fullt upp med att reagera konstant, för att vi ger det han inte tål hela tiden, så går systemet liksom i spinn på något vis? Att det kliar och kliar konstant liksom. Men nu när vi fått bort det, och kroppen har ett nytt utgångsläge så blir reaktionen skarpare när han får i sig det han inte tål? Hur är era erfarenheter?
    Nu får han blåsor av potatis - har aldrig hänt innan. Och han tycks reagera luftburet på fisk - har inte heller inträffat tidigare.
    Ja, så som du beskriver kan det vara. Mina har reagerat på mycket som de tålde så länge de åt saker som de absolut inte tålde. I bådas fall var det sädesslag som ställde till det på slutet, alltså det "sista" vi tog bort och sen tålde de en massa saker igen när magen fått läka.

Sen är det ju även så att olika saker har olika reaktioner. Så att det han reagerar på nu har ett annat reaktionsätt än när han hela tiden åt saker han inte tålde.

Mina barn har tyvärr blivit känsligare och känsligare mot vissa saker de är allergiska mot medans andra har avtagit något med åldern. Luftburna reaktioner är jobbiga och med det innebär att man kanske inte längre kan ta med dem till Ikea, handla osv..
    Sen kan de även reagera extra mycket i perioder när immunsystemet är nere. Ni får väl se hur det utvecklar sig.
  • Kavat

Fridakarin, runda fläckar som blir röda när de är aktiva och vita fjällande när de är inaktiva? Låter typiskt ägg-fläckarna som mina barn hade när de fick i sig ägg.

I andra hand gissar jag på soja/baljväxter ( finns i både sinlac och Sempers välling/gröt.)

Testa att utesluta en månad och se om det försvinner

• Kavat

Glutenfria produkter "utan allt" finns som funkar men de är få.

Tål man majs funkar garbos quinoabröd, schärs milly-kex, moillas flatbröd bla.

Kolla i trådarbeten och gå in i utan-allt-bloggen. Där finns jätte bra info om de olika allergierna.

• Kavat

Ricedream använder kornmalt i sin process ( men skriver inte ut det för att det inte blir mätbart) så det rekommenderas inte om man inte tål sädesslag.
    Vet många barn med allergier som reagerat dessvärre.
    Carlshamns är ok. När jag pratade med dem så sa de att de använde havre i samma maskiner men är hysteriskt noggranna med rengöring emellan. Vår son har aldrig reagerat på carlshamns och han är superkänslig.

• Kavat

En månad är nog ett bra mått, fridakarin.

Ibland behöver man smörja bort dem med kortisonsalva men de ska inte komma tillbaks när man fasar ut kortisonet. Sen väntar man gärna ett par veckor utan salvor och ser om symptomen håller sig borta.
    Sen kan man ge liiite tillagat. Och var försiktig räcker säkert med ett kryddmått. Bättre att öka sakta och se om det kommer reaktioner än att behöva åka ambulans...

• Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-09-28 21:12:53 följande:
    Är det någon som har koll på vad som normalt är lågallergen mat? Tänkte göra egen barnmat eftersom det är väldigt svårt att hitta någon bra burkmat på affärerna.

Min tanke är att använda: potatis, sötpotatis, palsternacka, morot, broccoli, majs, nötkött.

Vad tror ni om det?
    utanallt.blogspot.se/2010/01/baskost-lite-inspiration.html

Låter bra annars, här får du lite extra inspiration.

Vi har trots att det är lågallergent två barn som inte tål majs...
  • Kavat

Jennsans värt att testa ja. Även om det inte hjälper mot magontet så kan det hjälpa mot andra problem som man kanske inte ser att de får. Mina stora säger att det hjälper mot klådan och jag ser hur det hjälper mot rastlösheten/nipprigheten/överaktiviteten.

Mot magont använde vi smärtstillande.

• Kavat

Nu när aerius smältablett varit slut fick vi råd att köpa Acura smältablett. Den är receptfri från 6 år. Då äter man 1/2, 2 ggr dag. Väldigt god tycker barnen, inte så mycket konstigheter i.
    Till vår 12 kgs 2-åring fick vi ge 1/4 tablett 2 gånger per dag så läkaren.

Kanske värt att prova, men är barnet under sex kanske ni bör kolla med läkare först om allt ska gå rätt till.

Svar på tråden Allergitråden