Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-20 22:10:53 följande:
    Besvär av grädde, glass och chips men inte mjölk, fil etc gör nog snarast att jag spekulerar mot någon form av fettmalabsorption än allergirelaterat  - att det är fettet som ger problem, tex att du inte kan bryta ner och ta upp fettet i tillräckligt stor omfattning när det blir fetare mat.
    Hur är det med annan fet mat, ger det också besvär eller är det bara grädde, glass & chips?
    Det kan nog tänkas att det är fet mat i allmänhet ja, har bara aldrig tänkt på det på det viset förut... Kan inte äta friterat utan att få tokont, pizza är inte heller så bra för magen. Till vardags äter vi inte direkt fet mat, förutom grädde som jag trots vetskapen om att jag får ont använder ganska flitigt.

Om det skulle vara det där du skrev, kan man kolla det på nå vis? 
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-20 22:18:39 följande:
    Gallproblem kanske eftersom det verkar vara fettet.
    Hmm, ingen aning. Bör man ha några andra symptom i så fall? Kan man kolla upp det på något vis?

Borde kanske ringa farbror doktorn och be om en utredning...
  • ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 22:22:37 följande:
    Jag tänker också på fett. Eller möjligen att du har sen reaktion på någon allergi och det får magen att ständigt vara i upprpr och känslig mot annat. Jag har sen reaktion på mjölk men såg inte sambandet. Jag upplevde att jag reagerade på lök, kryddstark mat, chokladbollar och fil. Men sen jag uteslutit mjölk helt kan jag äta det (utom filen då) utan problem.  Men det känns kanske lite långsökt? Vid IBS är det inte ovanligt med reaktion på fet mat.
    Känns lite långsökt med allergi men det är väl ingen omöjlighet...

Som sagt, kanske borde ringa VC och be om en läkartid.
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-20 22:28:03 följande:
    Nej det behövs inte vara andra symtom. Utan besvären kommer när gallsafterna ska ut i tarmen för att bryta ned fettet
    Okej... Tror jag får sätta mig och googla lite Flört Tack för ditt förslag!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-21 10:01:51 följande:
    Och för att vara motvalls. Hur stor sannolikhet är det att du får multiallergiska barn och inte har några sådana anlag?! Jag var ju tydligen glutenintolerant, som jag inte visste om det...
    Ibs har jag aldrig hört om något barn som har...?

Jag tänkte lite kan det vara kombinationer som spökar alternativt sen reaktion som Blå Myran skriver?
    Alltså kombinationen med att när du äter grädde äter du något med vetemjöl t.ex.  Jag blev ju först dålig av vad jag märkte laktos när jag "blev"  glutenintolerant.
    Men jag har alltid mått extra dåligt av tårta t.ex, även innan jag visste om det. Har aldrig gillat semlor så mycket osv och blivit "uppkörd". Men inte fasen kopplade jag för det.

Chipsen, äter du samma sort, eller spelar inte chipssort någon roll? Det är inte alltid så att du dricker kolsyrat till chips eller liknande vanor, alltid äter chips på lördagar när ni alltid äter/dricker något annat?

Sena reaktioner är superluriga att lista ut.
    Att sonen är så allergisk skyller jag på hans pappa Flört Men visst kan det väl vara så att jag också har någon allergi/intolerans/överkänslighet även om jag inte tror det. Mina föräldrar och syskon har inga allergier men annars är det tyvärr vanligt förekommande i släkten, minst 1 medlem/familj har allergi, så det kanske inte är så otroligt trots allt...

Jag gör oftast sås på vispgrädde (som jag häller ner i stekpannan tillsammans med köttet/baconet etc) och jag är inte helt säker men jag tror att jag får ondare när jag äter pasta än potatis/ris till. Annars är det mest i tårtor och liknande som jag får i mig grädde, vilket inte händer alls ofta då jag mår mycket bättre utan. Potatisgratäng tex går bra, fast den svämmar över av grädde. Kanske är en kombination av grädde + gluten/vete som gör mig dålig då? Ska försöka tänka på det framöver, kanske ska skriva matdagbok åt oss alla tre? Haha!

Ja, det är skillnad på chips och chips. Sådana i påse (estrella, olw) blir jag mycket sämre av än pringles och så har det alltid varit. Vi är så där tråkiga här hemma så vi har alltid samma smak, men sour cream i påse klarar jag alltså inte av lika bra som i rör. Olika innehåll kanske? Aldrig kollat... Vi äter mycket sällan chips men de gånger det inträffar brukar vi dricka någon form av läsk, alternativt juice.

Blir ni nå klokare? Flört
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-21 20:11:35 följande:
    Ha lite koll på när du blir dålig av grädde, kan ju vara så "enkelt" att det är kombinationen vete och mjölk..

Chipsen har jag dock ingen teori om. Har inte koll på Pringels innehållsförteckningar, men olw och estrellas innehåller väl natriumglutamat.
    Ingredienser : Pringels... innehåller vetestärkelse... det gör inte olws eller estrellas... Obestämd Ingen aning.

Vakuumtorkad potatis, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, rismjöl, vetestärkelse, Gräddfil- och löksmak, (smakförstärkare: mononatriumglutamat, dinatriumguanylat och dinatriuminosinat, lökpulver och -granulat, druvsocker, socker, sött vasslepulver, laktos, syra: citronsyra, mjölksyra och äppelsyra, gräddfilspulver, aroma, mjölkprotein, maltodextrin, emulgeringsmedel: E471, salt.
    Ja, jag får göra det! Tack alla för tips och idéer!
  • ViFrånLandet

Älsklingen: Att hon aldrig lär sig Demon Hoppas verkligen mannen lyckas få henne att förstå en gång för alla, det är ju synd om barnen ju!

Här hemma provocerar vi med ägg sedan i tisdags och hittills verkar det gå bra. Han får det i form av pannkaka, blandade i ½ägg i en smet på 1,5dl risdryck så det är ju inga jättemängder men vi vill testa försiktigt... I tisdags fick han 1*1cm och igår 3*3cm. Idag ska vi öka ytterligare, blir väl ca 5*5cm skulle jag tro. Antar att vi forsätter att öka tills dess att han kan äta sig mätt på pannkakan, om han inte reagerar innan då vill säga. Om han klarar det, bör man prova med stekt/kokt ägg direkt? Hoppas verkligen att vi kan stryka det från hans allergilista!

• ViFrånLandet

Crap! Han reagerar nog på ägg trots allt, eller vad tror ni?

Nog för att han inte är någon spinkis i vanliga fall men så här stor (och spänd!) mage brukar han inte ha. Svårt att få med på bild men ni kanske ser utslagen också? Finns några stycken fördelade på armar, ben och rygg också.

Och så har han röda kinder igen, så där "fnasiga" men inte torra...

Och så gjorde han en riktigt lös, jättegul blöja ca 1,5-2 timmar efter dagens äggdos samt är lite röd i rumpan.

Allt sammantagen känns som om det beror på ägg, hur stor är sannolikheten för allt detta att bara råka dyka upp annars liksom? DOCK verkar han inte lida - kliar sig ingenting, verkar inte ha ont i magen och somnade på två röda.
    Har telefontid med dietisten imorgon så jag tänkte rådgöra med henne om vi ska fortsätta eller hur vi ska, vad tycker ni?
  • ViFrånLandet

Eli och Älsklingen: Vi får se hur vi gör... Så himla svårt eftersom vi aldrig varit säkra på just äggallergin, det visade svag reaktion på det första pricktestet men inte på det andra. Han har aldrig fått ägg utan andra allergener så vi har aldrig märkt av någon specifik reaktion på just ägg och eftersom han främst reagerar med sömnlöshet och förstoppning på de andra sakerna han är allergisk mot är vi lite frågande här hemma nu Obestämd Aja, får se hur natten blir och hur han ser ut imorgon innan jag lämnar på dagis, så ska jag rådgöra med dietisten när hon ringer.

Tack för era tankar iaf! Glad

Svar på tråden Allergitråden