• Kavat

Allergitråden

zitis81 skrev 2010-05-22 22:59:48 följande:
    Hej måste bara fråga er. Kan man vara allergisk mot Harsyra? Saga var nämligen i stort sett helt bra från sin eksem men nu på eftermiddagen kom det tillbaka framförallt i båda armvecken. Hon har inte ätit något av de ämnena hon brukar reagera på. Dock kom vi på att hon åt ganska mycket Harsyra i skogen tidigare under dagen. Blir bara så förvirrad hon brukar aldrig få eksem om hon inte äter saker vi vet att hon inte tål. I alla fall har hon inte gjort det de senaste typ 2½  åren. Ja jag tänkte att det inte kan skada att fråga. Kanske någon har något förslag. Ha det bra Rosita
    Oj, ja, man bör väl kunna reagera mot allt vad jag vet. Även vatten...
    Sen kan ju en allergi komma plötsligt, eller om de ändrar i innehåll som ni inte vet om. Bara en sak som glukossirap vet man aldrig vad de är gjort av, så de där innehållsförteckningarna brukar de hålla rätt öppna för ändringar om det kan.
    Men om det är något nytt så låter det ju troligt. Tål hon citrus och annat surt annars? Och grönsaker?
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-23 09:15:46 följande:
    Då kissade stora tjejen på sig inatt igen och det enda som hon åt igår som hon inte brukar är några godissorter, drack cider, nyponsoppa och marinerad fläskfilé. 
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
  • Kavat
    Wonderchild2009 skrev 2010-05-22 22:16:17 följande:
    Hej! Blev tipsad om denna tråd i ett desperat försök på hjälp.. Vår dotter som börjar närma sig året har ett bra tag haft problem med maten, hon matvägrar är dålig i magen och går inte upp i vikt som hon ska. Vi har innan trött att detta bara är ett försök att testa oss men nu har det pågått så pass länge och hon visar fysiska symtom.. På senaste kontrollen så hade hon endast gått upp 5 gram på en och en halv månad! En bekant till oss berättade här om dan om sin son som hade en mjölkallergi när han var liten och han hade precis samma symtom som vår lilla tjej. Från BVC känner jag att vi inte får någon hjälp och dom verkar inte ta mina misstankar på allvar så nu känner jag att vi nått till den punkten då jag testar vad som helst! Så nu ett tag framöver så ska vi endast ge henne mjölkfri mat och se vart det leder men jag undrar lite över det här med exempelvis mjölk och andra produkter. Hon har som sagt gått upp dåligt i vikt, hon matvägrar, hon har varit jättelös i magen, haft dåligt humör o.s.v. Vad har ni för erfarenheter kring det här med mjölkallergi och har ni några tips? Hur ställer man förresten en "diagnos" på en mjölkallergiker?
    Diagnos ställer man precis som EL I skrev, genom att ta bort ALLT mjölkprotein ur kosten under MINST 2 veckor för att sedan provocera. Var försiktig vid provocerandet. Kanske inte en matvägran går över så fort, men om diarrén beror på det så kan ju t.ex den bli bättre.
    Kolla gärna i mjölktrådarna som är länkat i trådstarten så finns där mer info om vad som kan innehålla mjölk mm. Lätt att missa vissa saker annars.
    Hoppas hon blir bättre!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-23 09:23:43 följande:
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
    Fnissar åt mig själv. Hoppas du fattade att jag inte tänkte surt, utan på sura saker.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-23 10:02:11 följande:
    Jag har sk känslig allergimage och jag kan bli magsjuk utan att kräkas utan bara få diarré och jag blir svullen över magen och det kör. För mig är det så "illa" att jag nog kan räkna upp dom gånger jag kräkts dom sista 10åren, sååååå sällan är det!
    Kan det ha något att göra med att du ofta fuskar och magen aldrig får lugn och ro? *duckar för ruttna ägg*
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-23 21:48:22 följande:
    Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;) Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!
    Håller med Miralicia och Blå Myran om gluten. Men även allergier kan ju orsaka problem, som du vet.

Jag mådde illa typ jämt. Gick dock inte ner i vikt, utan tvärtom, svullnar upp av gluten. Idag räcker det att jag får i mig minsta lilla så blir jag svullen överallt.

Enorm trötthet, ja. Visst är man trött som småbarnsföräldrar och jag försökte länge skylla allt på det, men nej, nu märker jag ju hur bra jag mår och blir arg när jag tänker på hur dåligt jag mådde utan att fatta något eller söka hjälp. Jo, jag sökte i och för sig hjälp, men blev friskförklarad för läkaren misstänkte inte allergi/intolerans. Och jag sökte hjälp för 15 år sedan för illamående, kräkningar, ont i magen osv och fick en kraftig magkatarr diagnos. Så när jag bliit sämre i perioder så har jag tänkt att ja, jag har ju kass mage, det är magkatarren som spökar... Kan ju ha varit, men nu i efterhand så misstänker jag ju helt klart gluten även då. Men det kommer jag ju aldrig att få reda på om det var.

Det är toppen om du skriver upp vad du äter ett tag. Men beställ tid och be dem kolla både gluten och allergier. Och för allt i världen, ta inte bort gluten ur din kost innan du varit och testat dig och ev. även gjort gastro!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    Hej, hoppas ni kommer att trivas där uppe!

Hm, låter lurigt med diarrén. Neocate är väl gjort på majs vill jag minnas??? Men då är det om ni nu ska försöka ge något bättre att ge ris tänker jag? Ris är ju lika snällt som majs. Visst kan man vara allergisk mot både ock, men det är ju sällsynt.

En annan sak som sonen fick lite mindre diarré av var Sempers magdroppar om ni inte ger det. Men OM ni testar med det så var jätte försiktigt med lite och öka sakta, de kan ställa till det mer också. Man vet ju aldrig. Men jag upplevde att magen blev lite mer stabil på dem.

Annars ja, vad är stoppande. Det sägs ju att majs är stoppande men vår kille blir lös av majs, så man vet ju aldrig innan man testat.
    "Hård", gröngul banan kan ju vara stoppande också (och det brukar ju de flesta tåla) medans omogen brunprickig banan kan vara lösande. Men det där kan ju variera också.
    Blåbär är stoppande sägs det också. Båda mina tål blåbär, men det är ju "starkt för en liten mage kanske"...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-25 10:49:18 följande:
    Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis! men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)
     Jublar över att du ringde.
    Måste även tillägga att jag fick diagnosen magkatarr för 15 år sedan och visst, lite bättre blev jag på Losec! Så nog hjälper det till viss del.
    Har trott i 15 år att det bara varit magkatarr. Men 15 år senare och en massa problem och ledvärk mm så visade det sig att det var glutenintolerans... Så kräv att de även testar gluten och allergier!
    Jag vet ju inte om det hade visat något för 15 år sedan, men symptomen var ju samma, fast lättare för 15 år sedan...
  • Kavat
    slangen skrev 2010-05-24 19:51:09 följande:
    Hej, jag hoppar in här, fick svar på dotterns prover i dag oba det visade på gluten, läkaren skulle skicka remiss så hon ska få göra en gastroskopi.... o få träffa en dietist... känner mig lite vilsen i det här, men är ändå glad att få svar!! hon har haft jättemycket problem med sin lilla mage, hon är 2,5 år...  gör ont i mig att hon har gått så länge o mått dåligt!!  o nu måste vi fortsätta med "vanlig" mat tills dom har gjort gastropin?? (kanske felstavat).. finns det andra föräldrar här som har barn med gluten allergi?? har ni några bra tips? eller något..? vad måste man tänka på? förutom att undvika gluten =) kan man laga mat i samma kastruller, eller måste hon ha egna?? frågorna är många just nu....
    Hej! Jag tror att det är bättre att du hoppar till gluten/celiaki-tråden istället: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.html

I denna tråden är vi rätt insnöade på allergier och din dotter har en glutenintolerans som är en helt annan sak, även om man äter i stort sett samma som en sädesslagsallergiker.
    Jag har själv glutenintolerans så jag håller till i den glutentråden också!

Men som svar på din fråga, ja ni ska absolut ge vete och sädesslag fram till gastron är gjord. Annars så hinner tarmarna läka och de kan inte bekräfta diagnosen och då är allt ogjort för ni får ingen rättvis diagnos.

Jag har rätt mycket recept och annat sen i min bloggar här, och även Blå Myran har en hel del här på FL, liksom Miralicia i sin "utan allt" blogg.

Hoppa in i glutentråden så får du fler svar där!
Svar på tråden Allergitråden