Trottoarbonden skrev 2012-07-01 19:48:12 följande:
Vi har funderat fram o tillbaka på pollen, men han har ingen snuva eller kli i ögonen eller annat typiskt pollen-relaterat. Kan pollen ändå påverka?
Han hade en sämre period även långt före pollensäsongen drog igång, i vintras...
Jag tänker också som du, att det kanske är något som han får i sig hela tiden, typ vete... som vi tror är säkert men som är boven...
Läget är nu som så att han faktiskt är utan klåda periodvis under dagen. Han får Aerius varje morgon och Lomudal GI före varje måltid.
Idag kliade det tydligt då han åt vindruvor. Fick sedan aerius (som vi glömt ge på morgonen) och då försvann klådan efter ett tag. Han äter russin hyfsat ofta på dagis... Kände mig då ganska säker på att vi fått napp på något (som han tyvärr älskar...). Men så i eftermiddag fikar vi, ingen klåda. Efter en stund återkommer han till fikabordet för att norpa en extra kaka och lite mer saft och pang så börjar det klia. Jag förstår ingenting!!
Jag tänker att det bör börja klia direkt när han äter det han inte tål och att det sen ska sluta om han inte äter det, eller efter en tid, kanske ett par timmar. Men jag kanske täker fel här... Eller så är det så att det är något som påverkar slemhinnan (är det slemhinna på tungan?) som gör att den liksom är sårig och känslig för all mat... Hur ska man veta?
Kavat, får jag ställa omvända frågan till dig, du svarade på vad du skulle ta bort, men vad skulle du ge? Vad skulle du bedöma vara säkra kort?
Inget är säkert. Med två ungar som inte tålde samma saker så trodde jag ju att det skulle bli detsamma med trean också. Men trean visade sig vara mest känslig mot majs och ost, som ettan nu äter mängder av utan problem.
Så man kan aldrig veta.
Säkert i min värld är potatis, ris, nötkött, vilt, gurka, sallad, zuccini, bambuskott osv. Men jag vet barn som inte tål det heller så det är verkligen inte enkelt.
Det sägs att barn som får diarrer av det de inte tål oftare är allergiska. Barn som är förstoppade är oftare överkänsliga. Jag tror det stod i white book of allergy, men är inte hundra. Jag har länkat i en av bloggarna jag har här med läslektyr.
I vårt fall så har barnen följt de vanligaste allergierna hos barn som är mjölk, ägg, soja, vete, fisk. Men majs var otippat på ett sätt.
Känner att jag mest svamlar.
Men jag tänker som så att allt som inte är eko kan ge klåda. Typ ekologiska vindruvor funkar men inte besprutade. Färsk ananas reagerar man oftare på än konserverad.
Nu är det jordgubbstider och det är histaminfrisättande. Alltså att man kan få en sk. falsk allergisk reaktion.
Det kan ju även vara så att mängden spelar roll. Att aerius stoppar till viss del. Eller att kombinationen av två saker gör det.
Jätte svårt. Jag famlar lika myket, eller mer än dig som du märker. Men matdagbok och kanske försöka äta varierat ett tag och se. Alltså ta bort vissa saker i en 4-5 dagar för att sedan äta och se. Utesluta även kryddor t.ex och bara använda salt och peppar under en tid. Det är ofta mycket svårt att hitta vad det är om man äter halvfabrikat. Man behöver nästan äta allt och göra allt från skratch.
Det kan ju vara t.ex citronsyra som gör att han kliar. Finns i saft och i många andra saker t.ex. Eller så är det havre och /eller vete som han äter ofta.
Jag tror på att inte göra så stor affär av att äta annorlunda. Om det går. Utan ät samma hela familjen så mycket ni kan de dagarna så att det inte märks så mycket. Använd kanske helt alternativa produkter. T.ex byta ut havredrycken mot nyponsoppa och hallonkräm i några dagar, eller köttbullar till frukost t.ex
Det luriga är om det är flera saker. T.ex alla frukter, eller ja, flera saker och det är där det är så bra med matdagbok.
Det tog lång tid innan jag kom på sädesslag på min son. Men tillslut var det så klockrent och det var ju supertydligt när jag läste tillbaks.