• Kavat

Allergitråden

Trottoarbonden, det var flera saker i din lista som jag nog sållat bort. Men det är av erfarenhet och inte med hänsyn till vad ni tror. Lita på instinkten, den brukar vara rätt, funkar det inte kan du ju lyssna på mig.

Spontana tanken är att kli på tungan kan hänga ihop med morot, äpple, päron om fet blir värre till pollensäsongen.

Men är det en "regelrätt" allergi/överkänslighet så ligger havre och vete närmast till hans om ägg, mjölk, soja/baljväxter är borta ut kosten. Är man allergisk mot gräs kan det hänga ihop med sädesslag.

Sen tänker jag att eftersom inte matdagbok hjälpt så är det nog något stort som ni inte tänkt på som när jag trodde min son inte tålde tomat eller kryddor osv.. Jag letade överallt utan efter sädesslag som var det största som åts i måltiden. Samma sak när jag själv åt frallor. Trodde inte att det var vete utan nötterna eller fröerna i.

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-07-01 19:48:12 följande:
    Vi har funderat fram o tillbaka på pollen, men han har ingen snuva eller kli i ögonen eller annat typiskt pollen-relaterat. Kan pollen ändå påverka?
    Han hade en sämre period även långt före pollensäsongen drog igång, i vintras...

Jag tänker också som du, att det kanske är något som han får i sig hela tiden, typ vete... som vi tror är säkert men som är boven...

Läget är nu som så att han faktiskt är utan klåda periodvis under dagen. Han får Aerius varje morgon och Lomudal GI före varje måltid.
    Idag kliade det tydligt då han åt vindruvor. Fick sedan aerius (som vi glömt ge på morgonen) och då försvann klådan efter ett tag. Han äter russin hyfsat ofta på dagis... Kände mig då ganska säker på att vi fått napp på något (som han tyvärr älskar...). Men så i eftermiddag fikar vi, ingen klåda. Efter en stund återkommer han till fikabordet för att norpa en extra kaka och lite mer saft och pang så börjar det klia. Jag förstår ingenting!!

Jag tänker att det bör börja klia direkt när han äter det han inte tål och att det sen ska sluta om han inte äter det, eller efter en tid, kanske ett par timmar. Men jag kanske täker fel här... Eller så är det så att det är något som påverkar slemhinnan (är det slemhinna på tungan?) som gör att den liksom är sårig och känslig för all mat... Hur ska man veta?

Kavat, får jag ställa omvända frågan till dig, du svarade på vad du skulle ta bort, men vad skulle du ge? Vad skulle du bedöma vara säkra kort?
    Inget är säkert. Med två ungar som inte tålde samma saker så trodde jag ju att det skulle bli detsamma med trean också. Men trean visade sig vara mest känslig mot majs och ost, som ettan nu äter mängder av utan problem.
    Så man kan aldrig veta.

Säkert i min värld är potatis, ris, nötkött, vilt, gurka, sallad, zuccini, bambuskott osv. Men jag vet barn som inte tål det heller så det är verkligen inte enkelt.

Det sägs att barn som får diarrer av det de inte tål oftare är allergiska. Barn som är förstoppade är oftare överkänsliga. Jag tror det stod i white book of allergy, men är inte hundra. Jag har länkat i en av bloggarna jag har här med läslektyr.
    I vårt fall så har barnen följt de vanligaste allergierna hos barn som är mjölk, ägg, soja, vete, fisk. Men majs var otippat på ett sätt.

Känner att jag mest svamlar. Men jag tänker som så att allt som inte är eko kan ge klåda. Typ ekologiska vindruvor funkar men inte besprutade. Färsk ananas reagerar man oftare på än konserverad.
    Nu är det jordgubbstider och det är histaminfrisättande. Alltså att man kan få en sk. falsk allergisk reaktion.

Det kan ju även vara så att mängden spelar roll. Att aerius stoppar till viss del. Eller att kombinationen av två saker gör det.

Jätte svårt. Jag famlar lika myket, eller mer än dig som du märker. Men matdagbok och kanske försöka äta varierat ett tag och se. Alltså ta bort vissa saker i en 4-5 dagar för att sedan äta och se. Utesluta även kryddor t.ex och bara använda salt och peppar under en tid. Det är ofta mycket svårt att hitta vad det är om man äter halvfabrikat. Man behöver nästan äta allt och göra allt från skratch.
    Det kan ju vara t.ex citronsyra som gör att han kliar. Finns i saft och i många andra saker t.ex. Eller så är det havre och /eller vete som han äter ofta.

Jag tror på att inte göra så stor affär av att äta annorlunda. Om det går. Utan ät samma hela familjen så mycket ni kan de dagarna så att det inte märks så mycket. Använd kanske helt alternativa produkter. T.ex byta ut havredrycken mot nyponsoppa och hallonkräm i några dagar, eller köttbullar till frukost t.ex

Det luriga är om det är flera saker. T.ex alla frukter, eller ja, flera saker och det är där det är så bra med matdagbok. Det tog lång tid innan jag kom på sädesslag på min son. Men tillslut var det så klockrent och det var ju supertydligt när jag läste tillbaks.
  • Kavat
    Giraff skrev 2012-07-08 22:13:59 följande:
    Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  
    Min första tanke är ärtor/baljväxter eller soja. Hänger ihop med allergi mot jordnöt. Jordnöt är ju en baljväxt.

Det finns t.ex baljväxter i curryblandningar (bockhornsklöver).

Se till att skriva matdagbok över de dagarna som han reagerar så att ni tillslut kan hitta samband. Alltså att du samma dag tar reda på alla ingredienser i maten och vad exakt han ätit.
  • Kavat

Trottoarbonden, vad äter han?
    Funkar mjölk, soja, baljväxter? Majs?
    Förstår din frustration. Det är jätte jobbigt.

Vi har hittat orvar och felix ekoköttbullar som funkar nu till den lille. Underbart för det är nästan det enda han inte spottar ut.

Men numera äter vi i princip aldrig samma mat och har alltid minst tre olika rätter. Tröttsamt ja! Men försöker göra en del tex laga potatis som alla tål. Blir det pasta måste vi göra två olika osv.

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-07-12 20:29:23 följande:
    Just nu vet vi inte om något funkar eftersom han konstant har besvär. Men vi tror att mjölk funkar. Soja o baljväxter äter han nästan inte, vi misstänker att de ger besvär och hans pappa kan inte äta det så vi har det knappt i kosten alls. Vi tror majs fungerar, men på sista tiden har han börjat undvika det så jag är osäker där med...

Funderar på att be läkaren ta blodprov för allt följande nästa vecka då vi ska dit:
    Mjölk, sädesslag, baljväxter, pollen, tomat, ägg, gurka och potatis.

Det känns som om det är nästan allt! Undrar om läkaren går med på det....
    Har ni tagit blodprov innan? Min ena kollades aldrig mellan han var bebis och förän nyligen, fyra år senare. Han har låga antikroppar mot det mesta..

Varför inte kolla soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, ärtor (har för mig att allt det kan kollas. Välj det som ni testat och tror er sett reaktioner på. Och majs också.

Vi testade allmänt "fisk" som är torsk - inga antikroppar. Han har aldrig ätit annan fisk än lax. Sen kollade nya läkaren lax och då hade han antikroppar mot det.
    Däremot har ena barnet haft antikroppar mot soja utan att någonsin ha ätit det. Liksom en har fått skyhöga mot ägg, bara genom att andas in det i luften och via kontakt. Men sen har den lille inga antikroppar mot torsk och mjölk som han får jätte tydliga snabba reaktioner av.. Men han är ju rätt liten än. Så det är minst sagt lurigt.
  • Kavat

För er som funderar på fler barn kan jag säga att det blir mycket lättare när man vet vad man ska titta efter och när man vet och "kan" allt sedan tidigare. Så värt det om man vill ha fler oavsett om de får andra och jobbiga allergier.

Det sägs att probiotika till mamman under graviditeten kan minska risken och vidare till bebisen. Och D-droppar ska alla barn ha, speciellt allergiska även efter 2 år för de har hittat samband där.

• Kavat
    FenomenaA skrev 2012-07-13 23:38:54 följande:
    Kavat, det där med D-droppar, gäller det även 3 år +? För vi ger inte det till vår nästan 3-åring längre. 
    Japp, enligt barnens dietist gäller det även vuxna med allergier..
  • Kavat
    Avena skrev 2012-07-16 12:48:24 följande:
    Undrar om någon vet ifall det kan finnas mjölk i sockervadd??? Kanske i färgen - den var rosa och blå?

Utgick från att det inte kunde finnas mjölk i det så vi frågade inte, men en dag senare blev hon dålig och jag kan inte hitta något annat som hon kan reagerat på... (Hon åt iofs pommes också och de såldes med ostsås, som hon såklart inte tog, men kanske att det fanns någon ostkrydda på eller så?)

Hon är alltså allergisk mot mjölk och reagerar med förstoppning.

Jag har googlat sockervadd och innehåll, men det står bara socker. Nu är hon bra igen, men man undrar ju ändå vad det kan ha varit...

Någon som vet?
    Skulle mer tro på pommesen jag med. Där jag frågat har det enbart varit socker i sockervadd.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-07-15 20:02:33 följande:
    Ja, vi har tagit blodprov innan och då på sådant som vi misstänkt. Har fått träff på allt som vi misstänkt. Fick träff på mandel, som han reagerat på, och testade därför även nötter som han aldrig har reagerat på. Fick träff på samtliga nötter han provat någon gång (inkl kokosnöt) så nu råder läkaren att undvika totalt. Som mindre fick vi aldrig träff på blodprov, trots magbesvär som blev bättre då vi uteslöt många livsmedel. Men nu när reaktionen är i munnen med klåda och ibland även blåsor tycks det ge utslag på blodprov.

Eftersom man ofta får falska positiva resultat så vill de inte testa så brett utan enbart på sådant som jag misstänker och där jag har skrivit matdagbok och har liksom ringat in något. Men nu har jag inte en aning. Det kliar och kliar i hans mun (och även i rumpan) för jämnan, inget tycks hjälpa. Han får Aerius men det hjälper inte. Jag vet inte om det är en allergisk reaktion ens (öron-näsa-hals läkare har tittat på tungan och allt verkar normalt). Men jag tänker att om det är det så reagerar han troligen på något som vi äter väldigt ofta och vill därför testa allt det. Samtidigt vill jag även testa sådant som han själv misstänker. Men jag vet inte om läkaren vill testa så mycket.

Han är snart sex år, då är man ju stor och även liten samtidigt. Vill ta honom och hans tankar på allvar. Men så hävdar han att pasta kliar, men plättar kliar inte. Mig veterligen är den pasta jag ger honom enbart vete, och i plättar har jag också vete (samt mjölk och ägg och flytande margarin).... Så nu får han varken pasta eller potatis, som han säger kliar, utan enbart ris, som han knappt äter av...

Och så är det mina funderingar kring läkare. Vi har nu en privat barnläkare som är mycket engagerad och har lång erfarenhet av barn med allergiska besvär. Han är också mycket fin mot barnen så besöken där går så fint. Men så funderar jag på om vi kunde få bättre hjälp någon annan stans. Eller om de också bara säger att jag ska föra matdagbok och att han ju inte har så vanliga allergier osv... Men jag förstår ju att ingen kan titta i någon kristallkula och ha alla svaren direkt.
    Mm, det är nog smart att bara testa det som misstänks. Men det är ett väldigt jobb. Det har varit samma här. Får se om den minste också kommer visa på tester sedan eller inte.
    Det är så svårt. Mina barn utesluter ju själva en massa saker ur sin kost och faktum är att de brukar ha rätt. Alltså när dottern uteslöt ägg själv så undvek hon tillslut även stekt potatis (jag blandade ägg i pyttipanna...) och när vi kollade så var hon allergisk mot ägg. Men vad har man för val. Svårt och dumt att tvinga dem äta sådant de inte vill ha.

Jag skulle nog valt att stanna hos den erfarna läkaren om ni gillar honom. Det är guld värt om du frågar mig. Men det beror ju på om ni är nöjda förstås. Det är ju en förutsättning för att stanna.
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-07-20 11:32:54 följande:

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

Vad det bara ovanstående som testades? Värdet på blodprovet säger ensamt  ingenting egentligen när det är så låga värden tyvärr.
    Eksem är sena reaktioner liksom sömnproblem så det brukar inte visa på blodprov. Däremot så är det en stor vägledning om det visar. Så enda och bästa sättet att hitta allergier är att utesluta och provocera. Nu har ni ju ämnen som är misstänkta och risken är att han inte tål något av det.

Jag har barn som är superallergiska mot saker och har värden runt 0.20 och jag har barn som äter mängder av ost och lite andra mjölkprodukter som har värden på 3-4 och samma barn som absolut reagerar på minsta lilla soja/baljväxt och det visar 0. Sen har jag barn som har värde över 240 och han reagerar luftburet. Men den andra som reagerar med snabba reaktioner och troligtvis luftburet visar 0 på proverna.. Så det är minst sagt lurigt.

Får jag gissa så kommer ni att behöva ta bort mjölk, ägg, soja/baljväxter, guar mm samt alla sädesslag för att sedan introducera en sak i taget och se om ni får reaktion. Men det beror på hur stora problem han har. Och det vet man ju egentligen inte innan man har tagit bort allt i minst två-tre veckor. Lurigt med ägg och fisk samt nötter som man kan få luftburna reaktioner av så det brukar man inte upptäcka i första taget..
Svar på tråden Allergitråden