Allergitråden
Angie83 skrev 2012-05-17 22:22:59 följande:
Ny här i tråden!Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!
Det är precis som maria1972 skriver. Bara för det visar på blodprov så innebär inte det att man är allergisk. Man måste gå på reaktioner. Har ditt barn inga reaktioner på något sätt så är det ingen allergi.
Har han reaktioner t.ex på långhåriga katter så innebär inte det per automatik att han reagerar på korthåriga katter eller katter av alla raser. Ni får helt enkelt testa och se.
Men mitt råd är ändå att finns det inga symptom så spelar det ingen roll vad blodproverna eller pricktesterna säger om han inte har några symptom.