• Kavat

Allergitråden

Angie83 skrev 2012-05-17 22:22:59 följande:
    Ny här i tråden!
    Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
    Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
    Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!
    Hej!
    Det är precis som maria1972 skriver. Bara för det visar på blodprov så innebär inte det att man är allergisk. Man måste gå på reaktioner. Har ditt barn inga reaktioner på något sätt så är det ingen allergi.

Har han reaktioner t.ex på långhåriga katter så innebär inte det per automatik att han reagerar på korthåriga katter eller katter av alla raser. Ni får helt enkelt testa och se.

Men mitt råd är ändå att finns det inga symptom så spelar det ingen roll vad blodproverna eller pricktesterna säger om han inte har några symptom.
  • Kavat
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:37:41 följande:
    Jag hittade till min glädje en mjölkfri gröt från 4 mån, köpte den och tänkte inte ens på att titta på innehållsförteckningen. Av en slump tittar jag på den och upptäcker att det är soja i den. Eftersom vi inte varit säkra på om hon reagerat på soja eller inte så provade jag den. Hon fick 1 msk gröt två dagar i sträck och blev såå rödprickig :( Jag bestämde mig därför för att jag ska prova enagos mjölkfria banangröt men den är fr 6 mån och dottern är 4 1/2 mån. Är det okej ändå? Står på paketet att man kan ha 1-2 msk i ersättningen fr 5 mån. Tänkte att det då borde vara okej att göra gröt av 1-2 msk under ett par veckors tid så att magen vänjer sig? Vad ger ni andra för gröt med mjölk och soja allergiska barn?
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:42:11 följande:
    Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.
    BVC ska följa WHOs regler (som livsmedelsverkets rekomendationer i Sverige följer) som är helamning/ersättning fram till bebisen är 6 månader. Detta är baserat på forskning.
    Jag vet inte om du ammar eller om du har mjölkfri ersättning, oavsett så är det alldeles för tidigt att börja med gröt innan 6 månader.
    Jag förstår om du känner dig pressad av BVC. Men de har inte rätt att pressa dig. Jag skulle snarare tro att kräkningarna beror på något som ditt barn inte tål.
    Dålig viktuppgång beror väldigt sällan på stora kräkningar i sig utan snarare att hon är allergisk.
    Det här du beskriver är sååå vanligt. BVC rekomendationer som innebär ge mer mat= utsätt dem ännu mer för det de inte tål = fler allergier = större viktnedgång och fler spyor och så är cirkusen igång. Jag har hört hur många liknande historier som helst.. Tyvärr..

Väljer du ändå att förtjocka så be att få en mjölkfri ersättning och koka rismjöl i så fall... Sedan undrar jag om det finns fler symptom? Prickar, eksem, diarre, sover ok?

Jag kan tillägga att jag haft tre "kräkbarn". Men de har kräkts av att de fått i sig saker de inte tål och blivit betydligt bättre när jag väl hittade allt de inte tålde. Jag har också fått råden att ge fast föda tidigt osv, men i vårat fall så orsakade det bara att de istället blev allergiska mot så många fler saker och fick ännu mer kräkningar. Så var försiktig!
    Den minste har även reflux, vilket innebär att han kräks mer och då kan man få medicin, men man brukar då även ha andra symptom som att de ligger och kväljer mycket, hostar osv. Reflux blir helt klart försämrat av de han inte tål så att se till att han enbart får saker han tål det är den viktigaste åtgärden.
  • Kavat
    Avena skrev 2012-05-17 21:49:38 följande:
    Ni som har barn som reagerar luftburet, på ägg tex, hur är deras reaktion?
    Han svullnar upp, men får inte andnöd. Efter några timmar får han diarrer. Han får även eksem och klåda, men det blir värst dagen efter. Vi märker även en stor skillnad på humöret på honom.
  • Kavat
    Angie83 skrev 2012-05-19 20:44:10 följande:
    TACK! Känns väldigt skönt det ni säger! Han har inte reagerat hos min mamma som har två vuxna hundar och en valp, samt 4 st korthåriga katter, aldrig sett en reaktion, trots att har varit där hela dagar. Han har även ridit en del på sin systers ponny, och hjälpt till att borsta hästen nu i vår, och aldrig sett något. Dock så kan jag hålla med om pollen allergi! Det har han, snorar lite, och hostar till ibland, och lite slemmig i halsen. Detta började i och med att allt pollen kom. Dock har jag inte sett någon skillnad på han, trots medicin, men han är ju inte kraftigt påverkad på något vis.
    Han fick bland annat 1,3 och 9,4 på RAST, det senare var på katt.Då verkar det som om 1,3 va väldigt lågt då?
    Kommer nog att leva på normalt tills jag faktiskt ser att han reagerar mot mot något. Gör jag fel då??
    Han får fortsätta hälsa på hos både far och morföräldrar trots att de har en massa djur.
    Vi har även haft hund, och funderar på att skaffa en till till hösten (får se hur det blir). Just nu är vi bara hundvakter ibland.
    Kommer helt enkelt att "glömma bort" att han har visat positivt på en del saker, och vänta på att man faktiskt ser en reaktion innan jag börjar räkna honom som allergisk! Är jag en dålig mamma då? Vill inte stänka in min son i en steril glasbubbla...
    Jag hade helt struntat i provresulat i ditt fall och undvikit det ni ser reaktioner på. Min tjej hade också pos på blodprovet när hon var liten. Vi har katter och är nästan dagligen nära häst och hund nu. Den ena katten sover på hennes huvudkudde. Hon har inga som helst reaktioner.
    Men det kan förstås bli tvärtom också. Men man kan inte sätta dem i en glasbur om de inte har ont av det, tycker jag.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2012-05-17 14:21:54 följande:
    Hej alla,

evigheter sen jag var här men ser att det fortfarande är mycket aktivitet i tråden. Många nya och några som varit med ett tag.

Vi var på barnkalas förra helgen och hamnade då i den situation jag så länge oroat mig för: alla barn fick godispåse utom min dotter. "Vi visste ju inte vad hon kunde äta..." sa de bara. Mitt mammahjärta gick i tusen bitar när min dotter frågade mig varför inte hon fick något godis. Vi åkte genast därifrån och åkte in om en affär på vägen hem och köpte eget godis till henne. Jag förstår inte hur man som förälder bara låter bli att köpa godispåse till ett barn. Om de nu inte visste vad hon kunde äta, och inte orkade fråga mig eller be mig ta med eget godis till henne, kan man då inte ge henne en påse med en frukt i åtminstone? 

Hur reagerar ni i sådana här situationer? Nu var det ju första gången det hände oss så nästa gång kan jag vara mer förbredd för att göra situationen så bra som möjligt för min dotter, men HUR bemöter man föräldrarna? I det här fallet var det min allra äldsta vän...
    Fy, vad dåligt!

Jag har tagit för vana att alltid förhöra mig. Men vi tar numera alltid med själva eftersom det är så många allergier. Men vi ringer alltid och frågar ut ordentligt vad som ska serveras för att få så likt som möjligt.
    Men nog har det missats ibland på dagis osv, man får bara försöka vara förutseende så gott det går. Jag tycker egentligen att de som bjuder har ett ansvar, men samtidigt är det mina barn som blir ledsna och jag har sett dem ledsna alltför många gånger i onödan så jag vågar inte chansa längre heller..
    Även om folk har sagt att de har fixat så har det ju t.ex varit en banan istället för bulle osv.. Mina äldsta är så med nu och de blir ledsna.

Hur man bemöter föräldrarna.. Ja, jag vet inte. Det är många strider jag inte valt att ta... På dagis är det solklart att man måste säga till men enstaka kalas så hade jag nog skitit i det.. Tror jag.. Eller sagt ok, men hon blev jätte ledsen, nästa gång vore det bra om du säjer till så kan jag ta med mig om du inte kan köpa. Annars är xx ok.
  • Kavat
    Lindsey skrev 2012-05-23 13:46:03 följande:
    Hej!
    Min lilla Edvin, snart 11 veckor gammal, är allergisk mot mjölk- och sojaprotein och nu får han enbart mjölkfri ersättning sen ett par veckor tillbaks. Och det har hjälpt mot hans utslag, prickar, förstoppning och lite mot hans torra hud. Men det är rätt tydligt att han reagerar på något luftburet med.
    Han blir alldeles svullen och röd runtom ögonen rätt vad det är, ibland ena ögat bara. Oftast inomhus. Ibland blossar även prickar upp på kroppen och de kliar. Snuvig näsa har han haft i sju veckor.
    Igår var vi ute på promenad och en stund efter att vi kommit in började han klia sig massa, sen fick han röda fläckar över hela ansiktet och började hålla på konstigt med munnen och tungan. Vet inte om han svullnade i munnen eller om det kliade. Men han började också andas snabbare så då åkte vi in till akuten. Väl där var andningen bättre men de röda fläckarna kom och gick under tre timmar, man kunde liksom se dem vandra över huden.
    Har fått remiss skickad till allergimottagningen nu men är det någon som känner igen detta? Har ingen aning om vad han reagerar på. Funderar på pollen eller päls, vi har hund, men vi är ute mycket i skogen och han brukar inte få någon reaktion då.
    Låter jobbigt.
    Vanligaste kombinationer med mjölk och sojaallergi är ägg. Det kan man även reagera luftburet på.

Skriv matdagbok och skriv upp när reaktionerna kommer. Skriv även matdagbok för er kost.

Det vanligaste att reagera luftburet på är ägg, nötter och fisk och de är också de vanligaste allergierna.
    Undrar även om du tagit bort guarkärmjöl (sojasläktingar/baljväxter) mm?
  • Kavat
    Lindsey skrev 2012-05-23 21:36:45 följande:
    Men jag har slutat amma när jag fick reda på att han reagerade på soja med så nu får han ju enbart mjölkfri ersättning i sig.
    Men han reagerar ju fortfarande på något luftburet men jag kan inte sätta fingret på vad. Fisk åt vi iofs igår, några timmar innan hans allergireaktion. Kan det gå några timmar innan man reagerar luftburet på mat?
    Ja. Läkaren sa till oss att det inte är vanligt vid luftburen reaktion. Men nu har vi testat så många gånger med samma resultat och även inne på mottagning, så det råder inga tvivel.
  • Kavat

Min 2:a är mer allergisk än 1:an. 3:an tog jag bort ägg direkt när han visade symptom på allergi, syskonen är mest allergiska mot ägg. Sädesslag äter jag ingen här hemma heller. På 3:an märkte väldigt snabbt reaktioner på mjölk och då togs soja bort också. Men 3:an visade sig sen inte tåla fisk och majs och det åt när jag ammade..

Jag upplever det som att de reagerar på det mesta genom amningen. Går efter listan på de vanligaste allergierna i första hand. Majs var lite otippat, men men, så länge alla tål potatis och ris så är jag nöjd.

Svar på tråden Allergitråden