mmn1 skrev 2012-05-16 20:37:41 följande:
Jag hittade till min glädje en mjölkfri gröt från 4 mån, köpte den och tänkte inte ens på att titta på innehållsförteckningen. Av en slump tittar jag på den och upptäcker att det är soja i den. Eftersom vi inte varit säkra på om hon reagerat på soja eller inte så provade jag den. Hon fick 1 msk gröt två dagar i sträck och blev såå rödprickig :( Jag bestämde mig därför för att jag ska prova enagos mjölkfria banangröt men den är fr 6 mån och dottern är 4 1/2 mån. Är det okej ändå? Står på paketet att man kan ha 1-2 msk i ersättningen fr 5 mån. Tänkte att det då borde vara okej att göra gröt av 1-2 msk under ett par veckors tid så att magen vänjer sig? Vad ger ni andra för gröt med mjölk och soja allergiska barn?
mmn1 skrev 2012-05-16 20:42:11 följande:
Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.
BVC ska följa WHOs regler (som livsmedelsverkets rekomendationer i Sverige följer) som är helamning/ersättning fram till bebisen är 6 månader. Detta är baserat på forskning.
Jag vet inte om du ammar eller om du har mjölkfri ersättning, oavsett så är det alldeles för tidigt att börja med gröt innan 6 månader.
Jag förstår om du känner dig pressad av BVC. Men de har inte rätt att pressa dig. Jag skulle snarare tro att kräkningarna beror på något som ditt barn inte tål.
Dålig viktuppgång beror väldigt sällan på stora kräkningar i sig utan snarare att hon är allergisk.
Det här du beskriver är sååå vanligt. BVC rekomendationer som innebär ge mer mat= utsätt dem ännu mer för det de inte tål = fler allergier = större viktnedgång och fler spyor och så är cirkusen igång. Jag har hört hur många liknande historier som helst.. Tyvärr..
Väljer du ändå att förtjocka så be att få en mjölkfri ersättning och koka rismjöl i så fall... Sedan undrar jag om det finns fler symptom? Prickar, eksem, diarre, sover ok?
Jag kan tillägga att jag haft tre "kräkbarn". Men de har kräkts av att de fått i sig saker de inte tål och blivit betydligt bättre när jag väl hittade allt de inte tålde. Jag har också fått råden att ge fast föda tidigt osv, men i vårat fall så orsakade det bara att de istället blev allergiska mot så många fler saker och fick ännu mer kräkningar. Så var försiktig!
Den minste har även reflux, vilket innebär att han kräks mer och då kan man få medicin, men man brukar då även ha andra symptom som att de ligger och kväljer mycket, hostar osv. Reflux blir helt klart försämrat av de han inte tål så att se till att han enbart får saker han tål det är den viktigaste åtgärden.