• Mela78

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-02-12 17:57:05 följande:
    Normalt ger man trimetroprim morgon och kväll. Dock vanligt med illamående, kräkningar, klåda och utslag på den medicinen.

Kan inte se att det skulle finnas någon speciell anledning att ge det på kvällen. När vi ger det som profylax till barn med njurproblem får de det kl 6 på morgon på jobbet. Om inte läkaren ändrar det till någon annan tid. 

Hoppas att neocaten funkar för honom.  
    Ibland med vissa läkemedel med mycket biverkningar kan man ge på kvällen så att man sover under den tid som biverkningarna är som värst.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 09:20:00 följande:
    Pratade med bvc idag om lilltjejens problem och reaktion på ersättningen från herromdagen.
    De tyckte jag skulle försöka ge henne en ersättning som var "bra" för magen..
    är dom dumma eller är det jag som överregerar?
    Finns det någon annanstans man kan vända sig och få hjälp ifrån?
    Vilken ersättning rekommenderade BVC dig? 
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 20:34:15 följande:
    Tack!

Nån som har tips på bra, matnyttiga mellanmål?
    Brukade ge 2 mellanmål om dagen, lite fruktpure och ersättning.
    Känner mig inte helt bekväm i att ge henne "förlite" mat eftersom hon ökar så dåligt i vikt och står stilla på länge.
    Har ni provat avokado? Mycket näringsämnen och kcal.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-02-14 21:20:40 följande:
    Mosad banan fick han också ca 1 msk av det ha han bara fått ca 1 tsk av tidigare,
    Vår dotter tålde inte banan när hon var bebis. Kräktes, fick utslag och diarré. 
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 21:51:30 följande:
    Nej det har jag aldrig gjort. Är ju värt att testa om det är bra.
    Är det mättande?

Det värsta är att hon äter mat så dåligt, kom igång så sent med att ge henne "riktig" mat för att hon hela tiden blev dålig i magen av allt vi provade. Hon kan tex inte äta smörgås och sådär ännu för det har vi precis börjat ge henne så hon tar inga stora mängder. vill helst inte äta middagsmaten heller.
    Gröt och välling och ersättning är egentligen det enda hon verkligen äter och tycker om. resten måste man tvinga i henne. Fruktpureer går också ganska så bra.

Kom på nu, vad tusan ska jag ge henne i natt?
    Hon har alltid ätit ersättning när hon vaknar på natten, välling kan man väl inte ge eftersom hon äter välling morgon och kväll + ett mål gröt? Kanske måste till apoteket imorn och hoppas på att hon godtar nutramigen?
    Avokade bör nog vara mättande pga fettinnehållet.

Du kan ge välling nu inatt och sedan prova med ersättning när du köpt det. En enstaka dag eller två med "för många glutenmål" gör varken till eller från. Hon måste ju få mat!  
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 22:09:59 följande:
    jag vet egentligen inte hur det ligger till med det där.
    Vår bvcsköterska har sagt att jag kan ge hur många mål välling/gröt jag vill men här på fl läser man ju konstant om max 3 mål och eftersom jag har dåligt förtroende för vår bvc sköterska så har jag lyssnat på vad som skrivs här.

mela78: tack.. får bli välling inatt då.

Någon som kan svara på varför hon inte tycks reagera på vällingen?
    Hade hon varit mjölkallergisk borde hon väl reagera lika mycket på det som på tex gröt och ersättning?
    Tog förgivet att du menade att du endast hade mjölkfri välling hemma men ingen mjölkfri ersättning när jag svarade att välling på natten är ok. 
    Har ni börjat med mjölkfritt idag? 
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-02-14 22:12:21 följande:
    Jag har suttit en bra stund och letat och har inte hittat någonting om att det bara ska vara max 3 mål/dygn. Funderar på om de har tagit bort den rekommendationen

det gäller att ta saker som max si eller så med en nypa salt när det står på FL
    Kollade nu på slv.se, det verkar som att de tagit bort den rekomendationen. 
  • Mela78
    t0va skrev 2011-02-14 22:32:44 följande:
    Till oss sa dietisten att vi inte får mer ersättning när sonen blivit 6månader utan ska ge gröt och välling istället, för det är samma sak. Var inget alls om max antal mål. Fast nu körde bvc över dietisten och fixar ersättning ändå ;) 

Är kanske så att man haft rekomendation för att man inte ska ge enbart välling/gröt utan även riktig mat till barnen. Även om endel barn inte kan följa den rekomendationen.  
    Det är ett elände det där med att vården inte skriver ut mjölkfri ersättning. När jag kom på dotterns mjölkallergi var hon 4,5 månad. Trots det fick vi aldrig ersättning utskrivet till henne. Frågade två (eller om det var tre) olika läkare samt en dietist. De ansåg att dottern var gammal nog att dricka välling och äta gröt istället! Jag ammade iförsig men var klar med att jag inte visste hur länge till jag skulle orka amma. (fick även höra att jag inte behövde äta kalciumtillskott trots mjölkfri diet och amning, och de var inte intresserade av att se om dotter efter avslutad amning fick i sig tillräckligt med kalcium). 
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-15 12:45:07 följande:
    På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Flört Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...
    Vi har bestämt att inte skaffa pälsdjur. Sonen har förkylningsastma och allergi mot cashew och pistage, dottern ett flertal födoämnesallergier. Pappan har varit väldigt allergisk mot flera olika pollen, astma. Jag har haft känslighet mot pollen. Både jag och pappan reagerar på vissa pälsdjur. Vågar inte med denna bakgrund, finns även fler allergier i släkten om vi går utanför vår lilla familj.

Kanske en reptil eller fisk? 
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-15 13:05:18 följande:
    Jag fisk har vi sagt att det är ok men jag förstår ju att storasyster inte tycker det är lika roligt som ett pälsdjur Drömmer Tycker så synd om henne ibland för hon får stå tillbaka så mycket för lillasysters allergier, astma, sjukbesök och sjukdomsutredningar...
    Hur känner ni inför en reptil eller liknande? Finns allt från sköldpaddor till ödlor och ormar. Vandrande pinnar och annat spännande.
Svar på tråden Allergitråden