• EL I

Allergitråden

Ellisizza skrev 2010-05-06 22:19:43 följande:
    Då ska jag kolla efter risdrycken på Maxi där vi handlar ibland. Men innehåller den salt? Dvs kan man ge den till barn under ett år? Oldas, är det den jag länkade till (Organix) eller vilken gröt är det? Sagogryn ska jag leta efter då också Så bra att ha lite alternativ! Ska nog köpa hem Sempergröten också så har man något som går bra att fixa till snabbt när man är ute. Nu är det bara att sakta prova en sak i taget och hoppas att han tål det. Just nu äter han bara potatis, palsternacka, majs, rapsolja och päron så vi har inte hunnit så långt. Men han får ju Neocate så han lär väl få i sig det han behöver därifrån. Han är jättebra i magen och fin i huden så vi tar det jättelugnt och provar endast en ny sak i taget och då i säkert en vecka eller mer. Han mår så bra och gapar glatt för skeden när man ger honom mat. Så roligt! Han som tidigare knep ihop munnen så fort han såg en sked. Så nu är vi väldigt försiktiga så att han får må så här bra. Någon proteinkälla (nötkött/kykling), en frukt till och så en sorts gröt vore skönt om vi kunde lägga till. Känns lite synd om stackarn som äter potatis och majs eller potatis och palsternacka till lunch och middag varje dag men han gapar ju glatt och mår bra så då får det duga
    vad jag lärt mig så är det ingen fara att ge salt till barn under ett år, sånt som innehåller salt automatiskt men man ska inte SALTA på maten etc.
  • EL I

Vet inte om det var en tillfällighet. Vi får vänta och se. Han sov hela natten i natt också. Kanske bara var övertrött när han inte sov mer än 15 minuter i går på dagen. vi får se. Det känns i alla fall väldigt bra nu när han står på vetefritt för jag känner mig säker på hans allergi. Nu är det extra noggrannhet som gäller för att få bort alla symtom igen
    Ska ge honom lite laktulos i dag och se om det kan tänkas vara så att han blivit hård i magen av det han fick för en vecka sedan och därför är magen uppblåst och han har lite ont fortfarande. Skadar ju aldrig att testa. Det ser lite hårt ut det som kommer ut.

• EL I
    Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen. Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    åh vad roligt. Håller alla tummar jag har lycka till!
  • EL I

Någon här av er som nu hittat alla (de flesta) allergier så era barn mår bra (om de inte får i sig nåt de inte tål).
    Hade era barn någon speciell tid på dagen som de var "sämre" eller var det likadant hela dagen? Alltså jag vet ju att din son Kavat t ex kunde "må bra" när något hände för att han då glömde bort lite grann att han hade ont?

Anledningen till att jag frågar är att nu GALLSKRIKER sonen igen. Blir som en båge och verkar ha ont. Får inte ens ta i honom var ju likadant i går kväll, tänkte om det liksom blev värre när han var trött eller om detta "bara" är trötthet??? Såååå svårt när de är så små

• EL I
    2små2stora skrev 2010-05-07 17:46:32 följande:
    Min tjej var alltid ledsen på kvällen/natten och är så fortfarande om hon får i sig en större mängd av det hon inte tål. Så länge hette det att hon hade kolik. Men en 6 mån bör inte vakna och skrika varje kväll/natt.
    nä det är ju så. min son är ju snart 17 månader och gör fortfarande det problemet med honom är att han har ett grymt j...la humör så ibland tycker jag det är svårt att skilja på vad som är vad.
    nu är han helt galen! INGET är bra. han skriker om man gör ditten och om man INTE gör datten. ILLRÖD om kinderna. Verkar inte direkt jättetrött. Fattar nada!! SUCK!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-07 18:04:05 följande:
    Vad har han ätit idag som han åt igår då? Jag skulle inte tro på bara trötthet om han spänner sig så... Min son har dessutom alltid varit värre på nätterna och när han är trött.
    hmm ja jag vet faktiskt inte vad han åt på dagis idag. frågade aldrig för jag hade väldigt bråttom hem stora killen sa pannkakor, men vet inte om lille killen fick samma.

Han åt makaroner (vetefria från dr schär) och köttfärssås (gjord på kokosmjölk, lök, köttfärs, ketchup, salt, peppar och spiskummin)
    i övrigt är det ju det vanliga, macka o kräm till frukost.

Han är "nöjd" när det händer något. sen kommer perioder av såna där skrik men är nöjd mellan. nu kom pappa hem och då är ALLT bra men dessförinnan så var han helt GALEN. men han är fortfarande så attt han ska vara i famnen
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-07 18:18:14 följande:
    Spontant, så har väl dr schär ärtprotein i sina produkter. Om det nu kan vara ärtor-soja? Pannkaka, det beror ju på vad de gjort pannkakorna på för mjöl. Vet du att de har utan vetestärkelse? Sojasläktingar även här om det nu skulle kunna vara sojan...
    jag har sagt åt dem att han INTE ska ha vetestärkelse än så länge så jag hoppas innerligt att de lyssnat på mig.
    Ja jag vet ju inte riktigt hur känslig sonen är mot soja faktiskt så det är ju inte helt otänkbart. Han var så himla ledsen i kväll liksom men han dräglar som tusan också så jag vet inte om det kanske är tänder på g också...får se framöver men vi är väldigt noga med hans mat nu och minsta smulor osv.

Älsklingen:
    Jag fick svar men hon svarade att det var olika i olika burkar så jag fick säga precis vilken så jag hoppas jag får svar snart igen ang just den burken.
    Han har bajsat i dag men inte så mkt, på dagis vet jag inte om han bajsat men jag gav honom laktulos i morse eftersom han verkade lite hård i går.
    Ja jag vet faktiskt inte vad allt beror på haha men det kan ju vara så att det som han fick i sig igår sitter i fortfarande för i går var han verkligen helt  otröstlig.

blå myran: ja innan vi tog bort vete var jag inne på ägg för han reagerade ofta efter att han fått pannkakor, men det är ju (VAR när vi gjorde på vanligt mjöl) vete i också så vi märkte ingen skillnad när vi tog bort ägg i 2 veckor i vintras, men det kan ju krävas mer än 2 veckor också i o för sig.

Får lura lite mer framöver. vi hoppas ju att det bara är vete nu så han blir bättre och bättre för varje dag. Dagen i övrigt har varit bra o natten var ju bra. kanske kan vara bara en fas också?!

Kinderna är ju svåra att "bedöma" som älsklingen sa eftersom man kkan ju bli röd av värme, kyla mm mm
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-05-07 21:19:37 följande:
    EL I: Vissa märken tillsätter mjölkprotein i kokosmjölken.
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet???

Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också.
    Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
  • EL I
    Mela78 skrev 2010-05-07 23:39:20 följande:
    Jag fick en rejäl tankeställare angående att läsa innehållsförteckningar när jag upptäckte att Maizenaredningarna innehåller mjölk. Och sen när jag kopplade ihop dotterns utslag efter att hon duschat med min duschkräm, den innehöll också mjölk. Tyckte innan att det var konstigt att hon bara fick utslag när hon duschade med mig men inte när hon badade ensam. Har sedan upptäckt att tillverkarna stoppar både mjölk och soja i de mest oväntade livsmedel/varor. Nu läser jag på ALLT, flera gånger. I affären innan jag handlar, när jag plockar in varorna i skåpen och sedan när jag serverar maten. Snacka om att jag blivit nojig!
    jag brukar verkligen läsa på allt jag köper, speciellt nu eftersom vi håller på att lura på hur känslig han verkligen är för vete, men kokosmjölk har jag faktiskt inte haft en tanke på!!! Blir intressant att läsa när jag kommer hem i morgon bitti
    Helt sjukt vad de stoppar in onödiga saker i saker.
  • EL I
    AmandaBrun skrev 2010-05-08 10:16:51 följande:
    Har en väninna vars bebbe ser ut såhär...nån som har någon aning om vad det är som orsakar det??
    usch så h*n ser ut!!!!! Ingen aning om vad det kan bero på men det ser INTE roligt ut!

Nu är jag hemma och har sovit en stund och förhört mig om natten. Sonen har varit vaken minst 3 ggr i natt. Magen är mindre och utslagen i ansiktet verkar komma mer på kvällen (kan ju vara så att han nu är så känslig efter att ha haft eksem så länge att det liksom är mer känsligt för värme, kyla etc??? vad tror ni? kanske inte har med allergin att göra alltid?).

känner mig helt förvirrad. Får avvakta och se så det inte är tänder på g. Har inte sett/känt något än i alla fall men det vore inte konstigt för han är ju snart 17 månader och har bara 6 tänder haha.

men magen är mindre, kinderna trots allt bättre (merparten av tiden) och han är inte förstoppad. Så det kanske trots allt ÄR ok just nu men att nätterna beror på nåt annat. Han verkar generellt mer "klängig" nu. Kanske kommit in i nån "mammaperiod" har läst om att en del barn gör det runt 1½ år.
Svar på tråden Allergitråden