Hej hej
Var lite härinne och skrev tidigare, men den senaste tiden har jag bara läst. Min lille pojk som nu är nio månader äter för närvarande bara neocate lcp. Han har ätit den sedan mitten av maj. Det var en befrielse när han äntligen fick den efter att vi testat fyra andra mjölkfria ersättningar (nutramigen, nutramigen AA, Profylac och pregestimil) som inte fungerade för honom. Troligtivs beror det på att han inte tål majs. I övrigt så undviker vi mjölk, soja+sojasläktingar+baljväxter, vete, havre och ägg. Han har gjort prick och rast på mjölk, soja ägg och vete men det visar ingenting.
Sen har han fick neocate så har livet är hemma blivit helt förändrat. Han har växt till sig, tagit jätteskutt i utveklingen, börjat sova bra mm. MEN, han får fortfarande reaktioner regelbundet och dessa vet vi inte riktigt orsaken till. Det kanske är en smula på golvet, eller nån som inte tvättat sig som tar i honom, eller eventuellt damm så nu försöka vi att dammsuga här hemma varje dag...
Så, det var lite bakgrund. Frågan då, vi har så smått börjat försöka ge honom lite mat. För två veckor sen började jag med lite rapsolja i ersättningen, men efter två dagar av uselt mående så backade jag. Jag är inte säker på att det var oljan han reagerade på men jag tog ort den, och det blev bättre.
Denna veckan började jag med lite bovetegröt gjord på boveteflingor. I måndags fick han ca en tesked och på kvällen upptäckte jag några små hudfärgade knottror på ryggen. Sedan har han fått bovete i förrgår och igår och igår kväll var det fler knottror som också var ganska röda.
Han har aldrig reagerat med den typen av utslag tidigare så jag känner mig lite osäker. Bör jag backa från bovetet också? Känns snart som att han överhuvudtaget inte kan äta mat. Och så är det så såvrt eftersom han har fått reaktioner även när han bara äter neocate...
Vad ska jag annars testa för gröt? Går det att göra på rismjöl kanske?
Ursäkta detta långa svammel, men det kändes som att det kanske behövdes lite bakgrundsinfo om oss eftersom jag inte skrivit på länge.
Hoppas att alla har det skönt i solen!