• susieQ

Allergitråden

Tänkte bara dryfta en liten mammaångestfundering med er...
    Inatt ska Olof sova över hos sin farmor och farfar. Mannen och jag behöver verkligen återhämtning efter månader av skrik och missnöje (Olof som har skrikit alltså ). Nu verkar det ju som att han tål neocate som vi fick hem i veckan, så min fundering är om jag skulle ta tillfället i akt och passa på att sluta amma. Senaste kanske 1 ½-2 veckorna har jag i princip enbart ammat kvällar och nätter. Känner själv att jag skulle vilja sluta amma eftersom Olof har reagerat på så mycket och min kost består för närvarande bara av banan, bovetegröt och ris o köttfärssås :-/
    Men jag tycker att det är ett så svårt beslut att ta. Jag vill ju egentligen sluta, samtidigt som det känns som att jag "tar ifrån" honom något han behöver/vill ha...
    Samtidigt så mår jag ju inte bra av att leva på denna svältkost hur länge som helst...
    Känner mig så villrådig...

• susieQ
    Ellisizza skrev 2010-05-07 09:08:59 följande:
    Jag hade ungefär samma funderingar som dig. Min son reagerade på det jag åt även fast jag nästan bara levde på ris, köttfärs, majs, gurka och sallad. Kändes som att jag höll på att svälta ihjäl.Vi fick Neocate utskrivet när sonen var 6,5 månader. Han tålde det bra på en gång. Ammade bara någon gång per dag då vi började med Neocate men hade helammat innan vi fick det utskrivet. Men sen en dag så åt jag lite tacokrydda och pang så var hela sonen full med nässelutslag. Så då slutade jag amma tvärt! Fick pumpa ur under ett par dagar för jag hade helammat bara några dagar innan så jag hade mycket mjölk.Sonen blev helt bra inom någon vecka! Jag som kämpat så med att undvika allt möjligt för jag ille ju amma. Men i efterhand ångrade jag att jag ammat så länge. Sonen mår prima utan amning och det är så himla skönt att få äta vad man vill! Gick upp nått kilo i vikt efter jag slutat amma för det var så gott att få äta igen Om jag får ett till barn som är lika känsligt kommer jag sluta amma på en gång när problemen uppstår. Oavsett hur gammalt barnet är. Fundera hur du vill göra men jag tycker absolut inte att du ska få dåligt samvete om du slutar amma. Dock kanske du ska pumpa ur i början så att du ser att han verkligen tål Neocate. Om han inte tål det kan du ju bara börja amma igen.
    Tack för ditt inlägg! Ja det är väl egentligen så jag känner, att det vore bättre för oss alla om jag slutade amma. Så mycket lättare att ha koll på hans mående och vad han får i sig, och så kan jag ju börja äta igen... Är sugen på allt allt allt för tillfället! Maten stiger en åt huvudet när man ska hålla så strikt kost...
  • susieQ

Hej hej

Var lite härinne och skrev tidigare, men den senaste tiden har jag bara läst. Min lille pojk som nu är nio månader äter för närvarande bara neocate lcp. Han har ätit den sedan mitten av maj. Det var en befrielse när han äntligen fick den efter att vi testat fyra andra mjölkfria ersättningar (nutramigen, nutramigen AA, Profylac och pregestimil) som inte fungerade för honom. Troligtivs beror det på att han inte tål majs. I övrigt så undviker vi mjölk, soja+sojasläktingar+baljväxter, vete, havre och ägg. Han har gjort prick och rast på mjölk, soja ägg och vete men det visar ingenting.
    Sen har han fick neocate så har livet är hemma blivit helt förändrat. Han har växt till sig, tagit jätteskutt i utveklingen, börjat sova bra mm. MEN, han får fortfarande reaktioner regelbundet och dessa vet vi inte riktigt orsaken till. Det kanske är en smula på golvet, eller nån som inte tvättat sig som tar i honom, eller eventuellt damm så nu försöka vi att dammsuga här hemma varje dag...

Så, det var lite bakgrund. Frågan då, vi har så smått börjat försöka ge honom lite mat. För två veckor sen började jag med lite rapsolja i ersättningen, men efter två dagar av uselt mående så backade jag. Jag är inte säker på att det var oljan han reagerade på men jag tog ort den, och det blev bättre.
    Denna veckan började jag med lite bovetegröt gjord på boveteflingor. I måndags fick han ca en tesked och på kvällen upptäckte jag några små hudfärgade knottror på ryggen. Sedan har han fått bovete i förrgår och igår och igår kväll var det fler knottror som också var ganska röda.
    Han har aldrig reagerat med den typen av utslag tidigare så jag känner mig lite osäker. Bör jag backa från bovetet också? Känns snart som att han överhuvudtaget inte kan äta mat. Och så är det så såvrt eftersom han har fått reaktioner även när han bara äter neocate...
    Vad ska jag annars testa för gröt? Går det att göra på rismjöl kanske?

Ursäkta detta långa svammel, men det kändes som att det kanske behövdes lite bakgrundsinfo om oss eftersom jag inte skrivit på länge.
    Hoppas att alla har det skönt i solen!

• susieQ

Ja, dietist har vi kontakt med. Ska dit den 19e igen. Har tänkt ta upp med henne då om att vi nog behöver träffa läkare igen. De kan vara lite svåra att få tag på här. Men dietisten har rummet vägg i vägg med Olofs läkare. Tack för feedback!

• susieQ

Nja, fast att börja med mat är ju på dietistens inrådan och vi undviker ju sådant som vi tror att han inte tål och erbjuder ingen "riskmat". Bovete är det enligt min erfarenhet väldigt ovanligt att reagera på och rapsolja hade jag inte heller kunnat tänka mig precis. När vi introducerar nåt nytt så får han det i väldigt små mängder och varje ny sak testas i tre dagar innen vi tillför något nytt. Bovete har han ju som sagt fått i tre dagar, men det rör sig om sammanlagt max en halv dl.
    Sen så är varje reaktion hos Olof jobbig såklart, men han får inte explosiva nässlutslag eller eksem som måste kortisonbehandlas och han reagerar inte med luftvägarna
    Men visst, vi har nu testat två saker, och det har blivit något knas med båda dem grejerna så nu kanske vi skulle backa helt igen till dess att vi har varit hos dietisten.

• susieQ

Bra skrivet Snutten!
    Vill nog bara förtydliga igen, att jag håller inte påoch "experimenterar" med Olof och hans mat för att komma på allergier. Det enda jag försöker är att hitta mat till honom. Och om han nån gång ska börja med fast föda så måste jag ju ge den till honom, och jag ser inget skäl till att vi skulle ligga inlagda för att testa all föda som finns på planeten. Tror inte att vi skulle vara speciellt välkomna heller

• susieQ

Jag tänker inte heller bråka om detta, även om jag tar lite illa vid mig av det du skriver. Men från och med nu kan du lyfta oket om  min sons väl och ve från dina axlar. Jag tar nämligen ansvar för hans välmående. Det innebär också att jag förbehållar mig rätten att lyfta även mina funderingar i detta forum. Läkar- och dietistkontakt till trots...

• susieQ
    Miralicia skrev 2010-07-08 18:10:42 följande:
    Jag skulle nog snarare börja med ris - tex Pama Minutris eller rismjöl än bovete. Bovete är inte jättevanligt att reagera på, men jag har för mig att Angels gör det om jag inte minns fel.

Och jag som trodde att bovete var bland det mildaste man kunde ge. Det var också en av de sista grejerna som funkade för Olof innan vi gick över helt till Neocate. Bovete och risvälling (och amning) var det enda han levde på under ett par veckor. Men det är ju möjligt att han har börjat reagera på det också... 
    Tanken med att börja med gröt  var för att jag tänkte att det skulle kunna bli ett helt mål, typ frukost, ganska omgående. Får testa med ris om några dar helt enkelt.

• susieQ
    Kavat skrev 2010-07-09 10:58:26 följande:
    Försöker snabbt läsa i kapp men oj vad det skrivs och mobilen är hopplös attt svara på. Men lite kort om några saker jag tänkte kommentera, du som misstänkte majsallerri pga att bara neocatw funkar, alla övriga ersättningar du haft är mjölkbaserade medans Neocate är gjort från majs. Så av den orsaken är nog inte majsallergi troligast kanske beroende på om det ätits annat emellan mm.
    Det är möjligt att det är så, men alla övriga ersättningar innehåller majs i någon form, det har jag kollat via tillverkarna (om det inte uttryckligen har stått på förpackningen). Även neocate innehåller majs, men enligt tillverkarna är den så nedbruten att risken för reaktion är minimal. Det har både jag och Olofs dietist kollat upp. Skälet till att tanken om majs kom från att inte tål Nutramigen AA som vad jag har förstått i fråga om just mjölken ska vara samma typ som neocate? men det kanske är fel?
    Jag är egentligen inte säker på någon av olofs allergier, bortsett från mjölken. Allting är mest spekulationer grundade på allt han har reagerat på. Men om dessa reaktioner har berott på att han redan var så påverkad av att ha varit utsatt för nåt han inte tål under lång tid eller om han verkligen är allergisk mot allt som vi sett reaktioner mot, det vet vi itne i dagsläget. Testet med bovete denna veckan kan ju kanske dock tyda på att det är mer än mjölk i alla fall :-/
  • susieQ
    2små2stora skrev 2010-07-09 11:52:19 följande:
    Nutramigen AA innehåller sojaolja det gör inte neocate.
    Ja, just det. Det kan det ju också vara. Tror att vi försökte hitta nån gemensam nämnare i våras när han inte tålde ersättningarna. Men det är ju möjligt att han reagerar på mjölkproteinrester i några och sojalecitin i en annan... Svårt att greppe att han är så känslig. Sen så har han ju reagerat med rejäla magsmärtor på majspuré, så tanken om majsallergi fanns ju när vi började med ersättningarna. Men jag hoppas vi slipper den, åtminstone om det ska vara på den nivån att han inte tål majsbaserad glukossirap...
Svar på tråden Allergitråden