Twixie skrev 2010-04-08 20:22:15 följande:
Idag har jag en riktigt låg allergidag. Yngsta sonen reagerar tydligt på något men jag har ingen som helst aning om VAD! Testerna visar inget (har tagit ett batteri känns det som). Misstänker/misstänkte fisk men det har inte fått nu idag eller igår men båda kvällarna har han varit knallröd om kinderna och runt munnen, samt på benen och armarna. Morot och tomat är en gemensam nämnare men kan också vara många andra... *Suck*. Jobbigt att se att han inte riktigt mår bra (grinig, klängig, extremt hård i magen, liten (alltså i längd och vikt) och med knallröda utslag) men det finns ju miljoner livsmedel där ute känns det som som kan vara orsaken! Vi har inga pälsdjur och röker inte. De är ute mycket. Han var ganska fin under påsken men då åt han i princip bara lite smörgås, russin, kött och ris för han var sjuk och ville inte ha något mer att äta. Ska på allergiutredning om en månad men det är lång tid till dess känns det som. Har inte heller hundra förtroende för dem alla gånger heller. De har lite "Visar det inte på pricktester är han inte allergisk" attityd...
Tråkigt!
Skriv matdagbok med tider och symptom och variera kosten. Om ni får reaktion ena dagen, men inte andra. Dela upp maten ni åt den dagen reaktionen skedde och prova dag för dag och se om ni kommer fram till vad det är.
Läkarna kan inte göra mer än att gissa, så visar det inte på tester så är det så här man måste göra för att kunna komma fram till vad det är.
Går man på vanligaste allergier så är det mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Men det kan ju vara allt, men försöka att bena upp det så mycket ni kan.
Du skrev morot och/eller tomat. Ge enbart tomat en dag och enbart morot en annan osv. Till sist brukar man hitta gemensamma nämnare.
Dock brukar det vara svårt att hitta t.ex vete, som finns i allt.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Jag trodde det var allt möjligt på sonen innan vi kom fram till vete och havre...