• Kavat

Allergitråden

finskaflikkan skrev 2010-04-06 22:12:20 följande:
    Av det du har skrivit hittills så tror jag fakiskt att han har allergi/er och rättså kraftiga sådana. Synd bara att inte sjukvården hjälpt er tidigare så ni fått hjälp. Sen är det ren katastrof att ingen sagt åt er att utesluta och provocera när det inte visade på pricktest... Men, men, hoppas nu ni kommer fram till vad han inte tål!

Jag kan trösta dig med att min son återhämtade sig snabbt när han slapp det han inte tålde. Han blev torr fort, helt blöjfri dygnet runt när han var strax över 2 år. Han pratar mer och lika avancerat som sin storasyrra som är 2 år äldre. Hm, ja, det säger kanske inte så mycket, för hon är rätt pratglad hon med. Men vissa pratar ju knappt rent när de är 3 år och han har pratat så andra förstår (mammor fattar ju alltid ) sedan han började prata typ. Många tror han är äldre pga. talet, men däremot så är han rätt kort. Å andra sidan så har han inga långa förädrar heller.
  • Kavat
    finskaflikkan skrev 2010-04-07 11:41:26 följande:
    Har nu tagit bort lapparna på min sons rygg.  Varför ska/måste man vänta med att "läsa av" imorn för?  Händer de nåt under de kommande dygnet?  För nu på en gång så tror jag till 97% att han e iaf överkänslig vad gäller ägg!   Men efts man inte får kolla förrän imorn så... 
    Man brukar kunna se tendenser direkt när man tar av. Men anledningen är att huden ska få vila och visst kan de reagera på fuktighet och annat och det brukar lägga sig. Mina var helt illröda där plåstret suttit, men så reagerar de på plåster också. Det hade lagt sig efter ett dygn så att man tydligare såg blåsorna där de reagerat.

Glöm inte fota!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-07 16:16:16 följande:
    Finns det ingen som har bilder på sina barn när de gjort patchtestet..alltså på de positiva reaktionerna ?! Vore roligt att se så man har något att jämföra med! Jag heter nämligen tveksam i andranamn så jag har minst sagt velat 100 ggr om dotterns patchtest varit positivt eller inte!
    Men egentligen spelar det ingen som helst roll om patchtestet var negativt eller positivt heller.
     Om hon blir så dålig av ett halvt smörgåskex av vete, liksom hon blev när ni hade det i välling/gröt, samt blir bra när ni tar bort det så är det reaktionerna ni ska gå på!
    Patchtest/lapptest är bara vägledande, det är alltid reaktioner vid uteslutning och provocering man ska gå på.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-04-07 20:37:49 följande:
    Det har pratats om något slags bidrag/ersättning för de extra kostnader och tid som barns allergier kan medföra. Om ni som varit med ett tag gissar, skulle vi ha möjlighet att få något? Våra förutsättningar. Dotter på dryga året med ägg, mjölk, soja/baljväxter allergi, ev även kiwi, avokado och kakao. Son på ca tre år med cashew och pistageallergi. Har nu även börjat misstänka glutenintolerans (ska boka läkartid imorn).
    Det man får för i regel är mertid, alltså den extra tid man lägger ner för att barnet ska må bra. Har man inte astma eller sädesslagsallergi eller mycket allvarliga reaktioner och åker in och ut från sjukhus, så brukar man inte få ihop tillräckligt med timmar. (man behöver minst 10 timmar i veckan i mertid och man får räkna med att de räknar bort en  hel del tyvärr, som de anser är normalt)

Man får inget för antal allergier, alltså man får bara för extra tiden det tar med allergierna. Men sen om man får för mertid så kan man även få ett "skatteavdrag" för mjölkallergi, men man får inte för ägg, kiwi osv.

Sen räknar de med att barn under 1 år typ kräver en massa tid ändå, så det är först när de blir lite äldre som det märks att man måste göra "extra". De har lite konstiga "regler".

Så räkna på det hur mycket extra ni lägger ner i veckan.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-04-07 20:37:49 följande:
    Det har pratats om något slags bidrag/ersättning för de extra kostnader och tid som barns allergier kan medföra. Om ni som varit med ett tag gissar, skulle vi ha möjlighet att få något? Våra förutsättningar. Dotter på dryga året med ägg, mjölk, soja/baljväxter allergi, ev även kiwi, avokado och kakao. Son på ca tre år med cashew och pistageallergi. Har nu även börjat misstänka glutenintolerans (ska boka läkartid imorn).
    En glutenintolerant "får" en massa mat (mjöl, pasta osv ) på livsmedelshänvisning, så man brukar i regel inte få något "skatteavdrag" om man får mertid även om man är glutenintolerant. Men återigen så beror det på hur mycket jobb det är runt omkring.
  • Kavat
    finskaflikkan skrev 2010-04-08 12:34:33 följande:
    Syns inte alls mkt på bilden... Men de e tydliga plitar på ryggen, rodnad och ser ut som en Ö.. Att de vore svullet.. Svårt att förklara! Och de va för Ägg. Mjölk fick han ingen som helst utslag mot.... mincolin.blogg.se/2010/april/sa-har.html De e min blogg... Säg va ni tror tycker?
    Svårt att se på bilden (ett tips är att ta längre ifrån samt lägga ett finger eller något brevid så att kameran hittar fokus och sedan ev. klippa fotot i efterhand. Få kameror som man kan gå så nära med och det blir bra. )

Men på din beskrivning låter det som att det är positivt på ägg, men inte på mjölk.

Hur mår han nu?
  • Kavat

EL I, det kan ta låång tid. Eftersom det tog lång tid sist så tar det nog lång tid även denna gång. Förutsatt att han inte får i sig längre på något sätt eller att han reagerar så på guar eller något annat som ni inte tagit bort utan istället ökar. Risken finns ju att mängden guar ökar nu när ni äter naturligt glutenfritt, så tänk på det att gärna köpa utan sojasläktingarna om det finns alternativ.

Lite stärkelsesirap? Hm, de brukar vara rätt mycket socker i krämer för att det ska bli gott och eftersom de använder stärkelsesirap istället för socker så gissar jag att det är på tredje plats i innehållsförteckningen efter bär och socker... ?

Håll ut, du har rätt och det vet du nog innerst inne. Kram!

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:00:07 följande:
    Har de Carlshamns risdryck på dagis eller är det RiceDreams? RiceDreams innehåller spår av korn - de har korn med alldeles i början av tillverkningsprocessen, men de har inte lyckats mäta några halter av korn i den färdiga produkten, därav att de inte längre deklarerar det på förpackningen
    Och det finns barn i tråden med veteallergi som har reagerat på Ricedream! Jag har inte ens vågat försöka...
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-08 22:19:31 följande:
    Lyfter fram min frågeställning igen. Vi har varit utan soja nu i lite mer än en vecka, och då fick jag av misstag i mig (måste ju skriva att jag fick i mig lakrits av misstag eftersom jag inte alls tänkte på att det var på ajabaja-listan). Vi hade inte tänkt att testa än, eftersom hennes hud fortfarande är väldigt flammig. Ändå tycker jag att hon fick en ganska stark reaktion på det med nässelutslag, skrik och väldigt mycket grön och snabb diarée. Hon spydde även också, vilket hon inte brukar göra i vanliga fall. Ska vi räkna det ändå som en provocering, eller göra en ny om några veckor? Jag skulle helst inte vilja göra någon ny provocering, för jag tyckte att det här lilla räckte som "bevis"... vad säger ni??
    Du är ju rätt van vid detta laget, och tycker du att reaktionen var tillräckligt stark så hade jag gått på det.
    Dock skulle hon ju kunnat få reaktion av just lakrits och inte soja. Alltså att lakritsen i sig är för stark. Det är det enda jag kan tänka. Men jag misstänker att det kommer ske ofrivilliga provoceringar ändå framöver... Så jag hade hållt mig undan soja!
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-04-08 20:22:15 följande:
    Idag har jag en riktigt låg allergidag. Yngsta sonen reagerar tydligt på något men jag har ingen som helst aning om VAD! Testerna visar inget (har tagit ett batteri känns det som). Misstänker/misstänkte fisk men det har inte fått nu idag eller igår men båda kvällarna har han varit knallröd om kinderna och runt munnen, samt på benen och armarna. Morot och tomat är en gemensam nämnare men kan också vara många andra... *Suck*. Jobbigt att se att han inte riktigt mår bra (grinig, klängig, extremt hård i magen, liten (alltså i längd och vikt) och med knallröda utslag) men det finns ju miljoner livsmedel där ute känns det som som kan vara orsaken! Vi har inga pälsdjur och röker inte. De är ute mycket. Han var ganska fin under påsken men då åt han i princip bara lite smörgås, russin, kött och ris för han var sjuk och ville inte ha något mer att äta. Ska på allergiutredning om en månad men det är lång tid till dess känns det som. Har inte heller hundra förtroende för dem alla gånger heller. De har lite "Visar det inte på pricktester är han inte allergisk" attityd...
    Tråkigt!
    Skriv matdagbok med tider och symptom och variera kosten. Om ni får reaktion ena dagen, men inte andra. Dela upp maten ni åt den dagen reaktionen skedde och prova dag för dag och se om ni kommer fram till vad det är.
    Läkarna kan inte göra mer än att gissa, så visar det inte på tester så är det så här man måste göra för att kunna komma fram till vad det är.

Går man på vanligaste allergier så är det mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Men det kan ju vara allt, men försöka att bena upp det så mycket ni kan.

Du skrev morot och/eller tomat. Ge enbart tomat en dag och enbart morot en annan osv. Till sist brukar man hitta gemensamma nämnare.
    Dock brukar det vara svårt att hitta t.ex vete, som finns i allt. Jag trodde det var allt möjligt på sonen innan vi kom fram till vete och havre...
Svar på tråden Allergitråden