Miniigirl skrev 2010-05-08 08:29:12 följande:
glömde ju skriva att vi hade väldans problem att gå över till att enbart ge mat, för det blev tvärstopp för han direkt! så då backade vi tilblaka och då blev det bättre, sen provade vi med några skedar igen, och det blev tvärstopp!men, tillslut började vi ju med laktulos, och hon på bvc sa att vi skulel köra på ändå, och på något vis så lyckades vi ju få honom att äta mat och välling bara...men sen var det en gång i början på året då han var sjuk, och det ända han åt var ersättning...och vips var hans mage jättebra då! och när vi sen började med maten igen så började problemen om!tycker det är så konstigt, men det känsn ju som att det borde vara något han reagerar på i maten? då i början drack han ju ersättning/bröstmjölk och 1 flaska välling till kvällen, och det funkade, men såfort han fick äta något annat eller lite välling till elelr så...då tog det stopp!
Men ...
Vilken ersättning är det han har ätit? En med mjölk i, som BabySemp eller NAN? Och det fungerar? Det talar ju verkligen för att det inte är mjölkproteinallergi i så fall. De ersättningarna innehåller ju till största delen mjölk.
Men om det gick bra i början av året, varför inte backa till det igen i några dagar och se om han får igång magen. Då får du ju svar på mjölkfrågan i alla fall. Att vara 11 månader och leva på ersättning + 1 flaska välling/dygn är ju kanske inte helt bra näringsmässigt, men i några dagar kan det ju inte vara något jättestort problem. Att de blir förstoppade av välling är ganska vanligt tror jag.
Har liknande problem med min lilltjej (oklart varför) så jag följer gärna dina funderingar framöver. Hon bajsar, men hårt och lite varje gång. Däremot kan hon bajsa flera gånger/dag. Så det är sällan stopp, men det händer ibland. Hon var likadan när hon var helt mjölkfri så jag har svårt att tro att det var det (hon var mjölkfri från 1 veckas ålder till ca 6 månader), men det märks ju mer och ger mer problem nu när hon är snart 10 månader och helt enkelt äter mer mat som samlas på i tarmarna och stör ...
Har du olja i maten? Jag har det i både mat och välling och det verkar hjälpa lite. Håller mig än så länge ifrån Lactulos, men snart är det nog dags att testa det också för att se vad som händer. Just nu behöver hon ca 1/2 burk katrinplommon/dygn + att jag ger puréer med lösande frukt i övrigt. Banan är bannlyst