• Amulett

Allergitråden

Twixie skrev 2010-04-14 08:42:51 följande:
    Vad gäller hård i magen så har inte Lactulos fungerat på något av våra barn. Bättre på andra än första barnet dock. Yngsta bajsar fortfarande "stenar" (små superhårda kluttar). Försöker varva med att ge messmör i vällingen (innehåller iofs mjölk men är lösande) och päronpuré och övermogen banan. Brukar riva päron på rivjärn och köra i micron någon minut för snabb päronpuré (äpple är hårdande så jag försöker ge päronmos på gröten istället). Då brukar han heller inte bli röd. Han kan annars ibland bli röd om kinderna när han äter rått päron eller äpple. Har gjort att vi kunnat dra ned ordentligt på Lactulosen. Ger det nu bara när jag märker att han också har ont i magen. Är lika "knäpp" med hårdande/lösande för magen som jag är med allergierna Märker fort om jag/vi inte tänkt "magen" mat utan ätit mycket mat som är hårdande.
    Blir man hårdare av äpple också!?

Hmm.
    Banan och äpple. Vilka fler frukter räknas som "hårdande"?
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-04-14 09:08:38 följande:
    När det handlar om banan så är gröna bananer stoppande medan "leopardbananer" (dvs gula brunprickiga) är lösande, så det är inte så lätt som att säga att banan över lag är stoppande.Liknande med blåbär - torkade är stoppande & färska är mer lösande
    Intressant diskussion om frukter och hur man reagerar på dem!

- ja banan har ju den skillnaden, men hos oss verkar åtminstone all banan i köpesgrejer vara stoppande ... Men de kanske använder "gröna" bananer, vem vet
    Det är ju bara det att i köpta puréerer verkar det oftast vara antingen banan eller äpple (eller både ock ...), med undantag för typ päronpuré.

I vad finns det torkade blåbär!? Är det återigen sådana i köpesburkar, så att även de burkarna blir "stoppande"? Gissar att frysta räknas som färska?

Finns det inga "neutrala" frukter? De som generellt sett varken gör en lösare eller hårdare i magen?
  • Amulett
    JPL skrev 2010-04-14 11:39:53 följande:
    Jag har ingen aning om hur mkt jag ska ge stora barn (2,5 år och 5,5 år). Antar att det jag får i dem är bättre än inget, typ. Jag tänkter smyga i det i tex bröd, te, pannkakor och gröt. Tips emottages tacksamt! Jättebra tips att inte ha det i allt! Rätt lätt annars att man blir lite för ivrig...
    För att täcka dagsbehovet till en 2-åring behövs ca 16 skopor Profylac. Då får de alla näringsämnen de behöver. Vet inte i vilken utsträckning det förändras när de blir äldre, men gissningsvis är det inte så himla mycket. Antar att det snarare är energibehovet som blir större.
    Har du ingen dietist som du kan fråga?
  • Amulett
    JPL skrev 2010-04-14 19:41:23 följande:
    Har träffat två dietister och har inte mycket till övers för dem. Den ena skrev förresten ut ersättning till oss, då för 1-2 år sedan, och jag fick inte bättre info den gången. Läkaren skrev ut eräsättningen som den emst självklara sak i världen pga att den äldste har gått ned i vikt. För smal var han dessutom redan innan. Satt faktist och undrade om han inte skulle nämna dietist. Men inte ett ord. 16 skopor, om det nu är samma mellan märkena, får väl ses som max då eftersom båda mina stora äter annan mat också.
    Ja vår dietist sa i nåt i stil med att så länge han får i sig sina 16 skopor så kan han i stort sett matvägra i övrigt utan att det blir problem. Så han fick 9 skopor i välling morgon+kväll och så åt han vanlig mat i övrigt.
    Vid två år vägrade han plötsligt välling så nu är det väl lite mer varierat på täckningen av näringsbehovet
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-27 15:52:20 följande:
    Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg.Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det. Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem. Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål.Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar. Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll. Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..
    Ser att du fått en del svar. Men tips angående att få den hemlagade maten slät ...
    Tryck den genom en sil. Dottern på 9 månader äter burkmat på 5-6 månader men får kväljningar av "allt" annat. Hemlagat kan gå bra någon tugga, sedan kväljs hon. Började fundera på om det var de bitar som fanns kvar som störde henne, så jag tryckte maten genom en sil med hjälp av en sked. Och vips så åt hon! 8-månaders maten som hon totalt ratat förut käkar hon glatt!!!
    Så nu struntar jag i tuggträningen och försöker få henne att gilla att äta slät mat istället och om ett tag ska jag minska andelen "silad" mat och låta det komma med lite bitar.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-04-27 20:59:31 följande:
    Stavmixer!!! Finns inget bättre och snabbare. Använder det än idag när vi gör glass av frusna bär och banan.
    För min tjej blir det för stora bitar med stavmixern. Den har varit puréad med stavmixer, men nån liten liten bit finns alltid kvar och det är de som hon sedan stör sig på. När maten sedan väl är tryckt genom silen så går det dock bra
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-04-27 21:07:36 följande:
    Oj, men är det kokat ordentligt då. Här blir det jätte slätt. Men då får du väl ta silen också.
    Ja, jag är nog inte helt vän med mixern ... men det mesta blir slätt - fast några små bitar verkar alltid hänga med. Supermjuka, men ändock bitar som min känsliga dam tycker att hon inte alls ska behöva krossa med sina käkar
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-04-28 09:14:50 följande:
    Hej!Var igår till läkaren med min son(11 månander)då han igentligen varit förstoppad sedan han började med riktig mat vid ca 5 månader!Läkaren trodde att han var mjölkallergiker, så nu ska vi köra på helt mjölkfritt här framöver och se om magen blir bättre!Känner att jag har väldigt dålig koll på allt sådantdär, så jag tänkte att jag skulel läsa lite här och i länkarna och se om jag blir något smartare av det:PSen måst ejag höra, är det några av era barn som bajsat ut obearbetad mat ibland? Jag klömde fråga läkaren om det, och det är något jag fudnerat mycekt på varför han gör det ibland! här om dagen spydde han även upp banan(som bara såg tuggad ut) 6 timmar efter han åt bananen,och han hade inte ätit något alls däremellan heller(då han inte mådde så bra och helt enkelt inte ville ha något att äta)Hoppas jag kan hänga på här, även fast jag ännu inte vet om sonen är mjölkallergiker eller inte
    Om man är dålig i magen verkar det som att den kan "stanna upp" så att det inte händer så mycket och då kan det komma upp obearbetad mat flera timmar senare. Det har jag råkat ut för ett antal gånger, både själv och med barnen (oavsett allergier). Har ingen bra medicinsk förklaring, men har liksom accepterat att det blir så ibland.

Dessutom går en del mat "oberabetad" genom systemet. Den gör säkert det för oss vuxna också, men vi undersöker ju inte riktigt vårt bajs på det sättet Men t.ex majskorn brukar jag ofta se hyfsat hela i andra änden.

Hoppas ni hittar en lösning på förstoppningen! Om du tittar i trådstarten hittar du också en länk till mjölkallergitrådarna. Den för bebisar är den mest aktiva!
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-04 18:03:10 följande:
    Måste ställa ytterligare en konstig fråga I samband med att han måste fått i sig nåt han inte tål och nu sover dåligt sedan 3-4 nätter och har uppspänd mage så har han börjat kissa KOPIÖSA mängder på nätterna. Han är sjöblöt varje morgon, eller redan tidigt på natten då vid 03-04! Han dricker inte mer nu än annars. Han har haft såna perioder förut då han varit sjöblöt på morgonen och jag minns inte säkert men det KAN varit de perioder han varit extra dålig i magen...är det nåt ni känner igen???
    Sonen har i perioder (oavsett om han gått på mjölkfritt eller som nu när vi åter ger mjölk) kissat enorma mängder på natten. Har just lämnat (???) en sådan period på 3-4 dagar när vi fått byta lakan eller åtminstone pyjamas varje dag. Han verkar må bra i övrigt och vi upplever inte att han dricker mer än vanligt, han dricker alltid mycket. Och han har en pipmugg stående vid sin säng så att han kan dricka när han vill utan att behöva ropa på oss.

Intressant om hormonet, som JPL beskrev. Vi har inte märkt att han sovit oroligt, han har inte ropat på oss eller gjort något så att vi märkt att han varit orolig - istället är det snarare så att han sover bättre än han någonsin gjort. Men han växer så det knakar så han har kanske en "lätt" sömn på något sätt ändå.
  • Amulett

Mummy40: Bamsekram!!! Har egentligen inga svar på dina funderingar. Men: det föds barn ofta hos riktigt fattiga och undernärda personer och hos personer som tvingas gå igenom enorma umbäranden i sin vardag - så jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig för att vare sig kost eller det jobbiga året har påverkat i någon större utsträckning. Med tanke på att bebisen i magen tar det som det behöver från dig, så borde du uppvisa kraftiga bristsymtom innan barnet tar någon skada.
    Det gör ju det inte lättare att behöva gå igenom det här ... men om du kan, sluta anklaga dig själv. Du hade nog inte kunnat göra något annorlunda, det är iaf jag övertygad om.

Skickar massor med kramar genom cyberrymden!

• Amulett
    Miniigirl skrev 2010-05-08 08:29:12 följande:
    glömde ju skriva att vi hade väldans problem att gå över till att enbart ge mat, för det blev tvärstopp för han direkt! så då backade vi tilblaka och då blev det bättre, sen provade vi med några skedar igen, och det blev tvärstopp!men, tillslut började vi ju med laktulos, och hon på bvc sa att vi skulel köra på ändå, och på något vis så lyckades vi ju få honom att äta mat och välling bara...men sen var det en gång i början på året då han var sjuk, och det ända han åt var ersättning...och vips var hans mage jättebra då! och när vi sen började med maten igen så började problemen om!tycker det är så konstigt, men det känsn ju som att det borde vara något han reagerar på i maten? då i början drack han ju ersättning/bröstmjölk och 1 flaska välling till kvällen, och det funkade, men såfort han fick äta något annat eller lite välling till elelr så...då tog det stopp!
    Men ...
    Vilken ersättning är det han har ätit? En med mjölk i, som BabySemp eller NAN? Och det fungerar? Det talar ju verkligen för att det inte är mjölkproteinallergi i så fall. De ersättningarna innehåller ju till största delen mjölk.
    Men om det gick bra i början av året, varför inte backa till det igen i några dagar och se om han får igång magen. Då får du ju svar på mjölkfrågan i alla fall. Att vara 11 månader och leva på ersättning + 1 flaska välling/dygn är ju kanske inte helt bra näringsmässigt, men i några dagar kan det ju inte vara något jättestort problem. Att de blir förstoppade av välling är ganska vanligt tror jag.
    Har liknande problem med min lilltjej (oklart varför) så jag följer gärna dina funderingar framöver. Hon bajsar, men hårt och lite varje gång. Däremot kan hon bajsa flera gånger/dag. Så det är sällan stopp, men det händer ibland. Hon var likadan när hon var helt mjölkfri så jag har svårt att tro att det var det (hon var mjölkfri från 1 veckas ålder till ca 6 månader), men det märks ju mer och ger mer problem nu när hon är snart 10 månader och helt enkelt äter mer mat som samlas på i tarmarna och stör ...
    Har du olja i maten? Jag har det i både mat och välling och det verkar hjälpa lite. Håller mig än så länge ifrån Lactulos, men snart är det nog dags att testa det också för att se vad som händer. Just nu behöver hon ca 1/2 burk katrinplommon/dygn + att jag ger puréer med lösande frukt i övrigt. Banan är bannlyst
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-05-08 22:20:42 följande:
    Alla jag har sett i varje fall. Det finns en pytte, pyttetext under innehållsförteckningen om att den kan innehålla spår av mjölkprotein och ägg, eller någon liknande formulering.colostrum = råmjölk (från ko) och lysozym = E1105, konserveringsmedel utvunnet ur ägg
    Zendiums vuxentandkrämer innehåller alla mjölk och ägg. Sensodyne har det i nån av dem, tror det är Sensitive.
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-05-09 08:45:35 följande:
    Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.
    Blandar ihop dem titt som tätt själv

Måste nog börja ge dottern Laktulos. Ser på apotekets hemsida att det finns både sirap och med apelsinsmak. Någon som har erfarenhet av vad som är enklast att ge till en 10-månaders?
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-09 14:31:51 följande:
    jag har blandat det i lite dricka då går vilken som. vår största son har ätit det sedan han var 3 veckor gammal och det har alltid funkat att blanda i något; välling, vatten (blir lite sött och de tycker nästan det är som sagt) mm
    Apoteket löste frågan alldeles själv - de hade bara en sort (utan apelsin). Tyvärr är det ju sällan hon äter/dricker upp en hel flaska eller skål av nåt. Men jag ska satsa på att ge välling i två omgångar i morgon bitti, så att jag kan blanda i den första lilla skvätten.
    Såg i bipacksedeln att man bör ge på morgonen, så jag hoppade över att ge idag eftersom jag läste först vid 17-tiden ... Varför bör man ge på morgonen? Är det för att minska sömnstörningar pga gasbildning eller?
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-09 19:08:50 följande:
    jag brukar ge i bara kanske 30 ml vatten/välling etc så jag är säker på att de får i sig allt o sen får de mer om de vill ha mer att dricka (vatten/välling) sen.Man börj göra det av två anledningar framför allt. 1.  ifall de får gaser så slipper man det mitt i natten 2. det är bra att röra på sig och dricka när man äter laktulos, så ger man det  på kvällen så står ju tarmarna mer stilla än när de rör sig på dagen.
    30 ml!? Barnmottagningen sa 5 ml i tre dagar, och öka till 7,5 ml om inte den lägre dosen hjälpt (hon är snart 10 månader, väger 7,5-8 kg (hoppas jag, hade minskat i vikt vid 9 månader ...)
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-05-09 21:13:50 följande:
    Jag fick oxå börja med 5ml...vi är uppe i 25ml nu. läkaren sa vi skulle öka helst tilsl han blev lös i magen, för att sedan sänka lite igen.vi har fortfarande inte fått honom lös i magen..min kille är 11 månader, och väger 9kg...
    Aha! Då förstår jag. Jag fick höra av sköterskan att vi skulle testa i två veckor och om hon inte blivit bra ta kontakt med dem igen för läkarkontakt (men jag har väntat och försökt se om det går med bara katrinplommon och annan lösande frukt, men nu ger jag upp).
    Hon fick Resulax igår eftermiddag. Och idag har hon bajsat flera gånger, hyfsat normalt/löst (dvs inte alls rinnigt). Och det kan fungera bra i flera dagar/veckor, men så blir det plötsligt stenhårt och kommer små kluttar som hon får kämpa för.
    Nu får hon ju mjölk igen för att vi har upplevt att det går bra (hon var hård i magen redan på mjölkfritt), men vem vet ...
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-10 00:21:13 följande:
    ja det var såjag menade men sonen har fått uppåt 30-40 ml laktulos så det var rätt i det som var fel
    Ser du att det ju faktiskt var precis så du skrev ... läste som en kratta bara ... men nu fattar jag iaf.
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-05-10 07:43:03 följande:
    Ser du att det ju faktiskt var precis så du skrev ... läste som en kratta bara ... men nu fattar jag iaf.
    Skriver som en kratta också tydligen ... ser JU skulle det stå ... vet inte om jag vågar skriva mer Men men ... Hur som helst. 5 ml Laktulos gick ned till slut - fast hon blåvägrade i välling eller i vatten. Tillslut gav jag upp och hon fick det i sån där medicindoserings-sked. Jaja. Hoppas det hjälper och att hon inte får problem i natt.
  • Amulett
    JPL skrev 2010-05-11 11:59:03 följande:
    Jag googlade nässelutslag en gång när det var aktuellt och enligt expertisen är nässelutslag INTE ett symtom på allergi. Så det är nog fullt möjligt att det är icke-allergiskt. Däremot håller jag inte med experterna utan tror att det visst kan vara relaterat till något man inte tål.
    Med tanke på att sonen fick nässelutslag i ansiktet där han varit i kontakt med gröt (dvs mjölk) och han dessutom reagerade på mjölkprotein vid pricktest så håller jag nog med om att nässelutslag visst kan vara relaterat till allergi.
Svar på tråden Allergitråden