Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Jag är så sjukt godissugen! Det är inte mkt godsaker kvar jag kan äta. Vilket godis finns det som är fritt från mjölk, ägg, soja, jordnötter, nötter, mandel och sädesslag?

Jag tycker att det är svårt med allt som vetemjöl kan vara dolt bakom, stärkelse och sirap mm. Den delen är ny för mig. Vilka fällor finns det? Hur vet jag att det INTE är sädesslag i en godissort?

• FenomenaA
    EL I skrev 2010-05-06 19:07:00 följande:
    ja du det där är svårt. det är ju specialgodis som är glutenfritt som du är säker på är fritt från sädesslag. det finns ett märke som heter eco-vital som har godis utan sädesslag i vet jag...är inte jättebra på det där. men jag har fått leta på stora stormarknader, har inte funnits i mindre affärer.
    Så man kan inte se på innehållsförteckningen på något sätt?
    Känner ni till om några av de vanliga sorterna är fria från sädesslag?

Enligt Leafs hemsida är dessa fria från gluten, men hur vet jag om de är fria från sädesslagsproteinerna?
    Ahlgrens alla bilar (fast de med choklad på kan jag ju inte äta)
    Gott och blandat skum
    Gott och blandat super frutti
    Gott och blandat yummie
    Truly Juicy
    Pim Pim
    Djungelvrål
    Zoo
    Fruxo
    Mini Bubblizz
    Tablettaskar
    Klubbor

Det är väl fånigt kanske... men jag saknar godis. Vill amma länge OCH äta godis, och att bebis ska må bra så klart!
  • FenomenaA
    Snutten skrev 2010-05-06 19:07:05 följande:
    "riktig" choklad?
    Japp, ska beställa lite Plamil eller vad det heter. :)
  • FenomenaA
    Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen. Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Jag håller tummarna! Såg allt som Wiking inte tål. Vad äter han (om jag får fråga)? Det verkar väldigt besvärligt.
  • FenomenaA
    Mama Law skrev 2010-05-07 20:07:20 följande:
    Det enda som wiking äter idagsläget är potatis, älgkött, nötkött och dricker vatten ibland vid enstaka speciella tillfällen kan vi fuska men han vet att han får betala för det så det blir lite extra medicin innan han får sin lilla fest när den väl är.
    Oj, vilken kämpe! Det låter otroligt jobbigt. Fast Wiking själv är van, antar jag.
  • FenomenaA

Miralica, tusen tack för all info om godis.{#lang_emotions_flower} Jag tar gärna emot tips om fler sorters godis! (utan soja, mjölk, ägg, jordnötter, nötter, mandel, sädesslag)

Vilken rekommenderar ni att beställa ifrån av allergimat.com/ och www.goodstore.se?

• FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-05-07 20:53:27 följande:
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet. Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden) Så jag säger Goodstore!
    Tack och tack! Då ska jag köpa choklad som födelsedagspresent till mig själv!

Jag ammar ju lillen (8 mån) och tänker fortsätta med det. Men inför nästa veckas besök hos dietist funderar jag på om det kan vara bra att ha en mjölkersättning som han är van vid... om det blir så att han kommer att äta begränsad kost? Vilken sort ska vi i så fall prova? Utan allt.

Hur är reglerna nu igen för att få mat på anvisning? Lillens pricktest visade inget, och RAST endast jordnötter. Jag tror att det är mjölk och vete, kanske mer. Enl läkarens ordination utesluter vi dessutm soja, ägg, mandel, nötter, skaldjur, fisk, kyckling, rött/orange.
  • FenomenaA

Vet någon förresten om man kan få mat på anvisning som ammande mamma till ett allergiskt barn, som jag själv ska äta alltså?

• FenomenaA

Intressant de ni skriver om öppna förskolan och andra offentliga lokaler. Jag har varit med om samma sak. Vi går ofta till ÖF eftersom jag har en bebis och en tjej som snart fyller fyra år. Vi har ju inte kunnat komma tillrätta med lillebrors allergier, och han har varit dåligt (upp och ned från dag till dag) hela sitt liv. Vet har inte vetat om det är mölk han får sig/på sig eller om han har flera allergier (men det är troligt att det är mjölk och sädesslag åtminstone). Jag småpratade med en av de ansvariga på ÖF om att barn springer med smöriga mackor i alla rummen, inkl kyrkorummet. Jag sa att vi kanske måste sluta komma pga det, för att lillebror är så himla känslig. Hon verkade inte tycka att det var något man kan göra något åt. Att man inte kan styra över det... Ändå inser jag, när de skriver, att det inte alls skulle vara oöverstigligt att hålla fikandet till cafédelen där den serveras. :( Skönt att det är bra utesäsong nu. Hoppas att lillebror blir bättre, annars kommer ÖF, kalas och små småningom förskola vara ett stort problem.

• FenomenaA

Jag lyckade förresten få i mig en varmkorv med mjölkpulver i lördags, och idag är lillebror prickig och gråter. Jag läste så noga på alla korvsorterna, jag utesluter ju sädesslag också... Så det blev en ofrivillig provokation.

Svar på tråden Allergitråden