• Kavat

Allergitråden

De flesta sojaallergiker tål sojalectin. Men som sagt inte alla. Så blir de inte bra så kan man ju testa att ta bort och se om det gör skillnad som Sephyria skriver.
    Jag har gjort så att jag undvikit det så gott jag kunnat. Finns det alternativ så har jag valt det. Men eftersom vi måste laga det mesta från scratch i och med så många allergier så är det lätt att undvika.

• Kavat

Varnar er som inte tål majs:
    Organ har gjort om en pasta tror jag för vi fick ris och majspasta denna gång...

• Kavat
    2små2stora skrev 2012-03-09 19:26:24 följande:
    De har ris&maj, ris och ris&hirs, jag fick precisera vilken sort jag ville ha på livsmedelsanvisningen
    Jag vet, de är de vi brukar få...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2012-03-09 20:39:15 följande:
    Hur står det på din anvisning. Står det bara orgran pasta eller står det sort?
    Det står
    Organ ris
    Organ ris/hirs
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-03-12 21:14:25 följande:
    Måste bara få berätta... Är så glad idag Tröttnade på barnmottagningen som sonen har varit på med sina allergier, så skrev en egenremiss till allergimottagningen. Skickade den förra måndagen och fick idag en kallelse. Redan nästa torsdag ska vi få komma! Hade ställt in mig på att det skulle ta flera månader. Vet en annan tjej som har fått tid nu i mars men hon har väntat ända sen november! Hoppas,hoppas att besöket blir givande och att vi kan få bra hjälp från och med nu!
    Åh, vad bra! Hoppas ni får bra hjälp nu!
  • Kavat
    Molina skrev 2012-03-14 17:31:39 följande:
    Expert hjälp behövs.... Hur reagerar era barn på mycket fullkorn?
    Min dotter är mjölkallergisk och idag fick dom potatismos och förra gången fick hon ont i magen och nu idag nästan diaree, stackars tjejen hann inte till toan:(
    Dom säger att det ska vara mjölkfritt men magen, hon har gjort nr2 säkert 6gånger idag men känner inte när det kommer och hon mår bra säger hon.
    Jag testade att ge henne ett litet majsbröd och en blåbärsdryck och inga problem efter det, så magsjuka tvivlar jag på.
    Hatar dessa allergier leta,söka blääää.
    Hur var potatismoset gjort? På sojadryck?
    Vad åt de till? Är du säker på att det var potatismoset och inget annat, t.ex ärtor eller ja, vad de nu har serverat till?
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-03-18 10:39:10 följande:
    Ja precis, jag tror det är 10 h/vecka. Men är det per barn eller? Det vet jag inte. Jag har ju bara ett :)
    7 timmar per vecka om något villkor var uppfyllt, men minns inte vilket nu. Borde stå på deras hemsida eller i lagtexten.

Jag rekomenderar Celiakiförbundets häfte om vårdbidrag. Men det finns även andra "lathundar" på nätet, men har inte hittat någon så bra om just allergier.  
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-04-12 12:35:27 följande:
    Vill bara säga ett tack till kavat som fick mig att utesluta vete, havre, korn å råg ur sonens kost! Han har nu ätit utan spannmålen i 3 veckor, bortsett från 3 gånger då han hittat nåt på golvet när vi varit borta vilket resulterat i röda kinder.

Igår plockade jag bort Aeriusen och han sov för första gången i sitt liv gott utan antihistamin! Hoppas det håller i sig Ska så småningom även sluta med movicol och håller tummarna för att även magen rättat till sig.

Så återigen tack! Känns äntligen som vi är på rätt väg
    Tjoho, vad glad jag blir! Bra jobbat!  Solig
  • Kavat
    Annen81 skrev 2012-04-12 23:23:33 följande:
    Hej!

Jag läser den här tråden ibland och jag har för mig att det var någon som hade ett barn med allergi mot sorbitol. Jag misstänker att min dotter har det och reagerar med smärtor i magen och blod i avföringen. Jag tänkte fråga hur ni gör med tandkräm? De tandkrämer jag har sett i livsmedelsbutiker innehåller sorbitol och de jag har sett som varit utan sorbitol har inte fluor. Går det bra ändå?  
    Miralicia skrev 2012-04-14 10:26:56 följande:
    Kavats ena barn reagerade på sorbitol. Om jag inte minns helt fel så har de använt sorbitolfri tandkräm utan fluor och sen har barnet fått skölja/gurgla med fluor. Tror att barnet var nån stans 3-4 år när de började fluorskölja och tränade väl just det här att gurgla utan att svälja med vatten först.
    Japp! Hon fick också blod i avföring och ont i magen. Hon blev även röd runt munnen när hon borstade med vanlig tandkräm förr. Vi använde urtekrams tandkräm. Kolla upp om det finns flour i dricksvattnet där ni bor. Har ni kommunalt vatten kan kommunen svara på det. Annars så kan man lämna vattenprov på vatten i egen brunn.

Hon sköljde i flera år med flourskölj (utan sorbitol) för vi har inte flour i vårt vatten.
    Idag är hon 6 år och klarar sorbitol i tandkräm.
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-04-13 13:36:23 följande:
    Puh. Var på återbesök på barnallergin igår, sista besöket innan flytt västerut. L hade inflammerade luftrör som dom tror är astma, fått inhalationer kortison och luftrörsvidgande som vi ska ta morgon o kväll. Sen hade hon inte växt något varken på längd eller "bredd" sen i januari :(( Hon äter typ inget. Har jättesvårt att få henne att äta. Hon har börjat rata Neocaten mer o mer o äter väldigt lite fast föda. Jag tycker jag följer alla "matvägrar"-råd jag får av dietisterna.... men det verkar inte hjälpa. Så stressande :(
    Låter jobbigt.
    Känner igen matvägrandet. Får hon något hon inte tål, alltså har hon allergiska reaktioner? Visst hade hon väl reflux? (medicin?)
Svar på tråden Allergitråden