Sephyria skrev 2012-02-26 20:20:34 följande:
Kavat: bra tips angående risgröten! Det ska jag definitivt pröva!
Han är snart 13 månader. Vi bor på en liten ort i Värmland, nära norska gränsen. Närmsta allergimottagningen har vi 10 mil bort i Karlstad och för närvarande går vi hos en barnläkare 6 mil från oss.
Att man kan skriva egenremiss visste jag inte! Läkaren på vårt bvc har lovat att skriva en remiss om inte sonens läkare gjorde det. Men kanske lika bra att skriva en själv så får man med precis allt som man vill!
Ska man ta bort alla sädesslagen till att börja med? Har läst att man inte ska göra det själv. Är det bara för att man ska ta ett glutentest först? Tror inte att min lille kille har gluten för han har alltid gått upp bra i vikt och han har inte en sån där stor mage i förhållande till kroppen heller. Men det kanske ska kollas ändå?
Ni bör absolut ta ett glutenprov innan ni tar bort. Men du kan ta bort någon dag eller två för att se om det gör skillnad, men sen måste du ge igen så inte provsvaren blir falska. Det bästa är att ta glutenprov innan du tar bort.
Havre kan du ta bort utan att det påverkar provsvaret. Men inte gluten/vete.
Ett glutenprov kan vilken läkare som helst ta.
Känner tyvärr inte till någon i dina trakter.
Men någon annan här kanske gör det och har tips om bra läkare.
Jag har alltid gått upp bra i vikt, till och med för bra.
Och jag fick reda på att jag hade glutenintolerans för några år sedan. Så det kan man lita på. Läste att 40% är överviktiga när de får diagnosen, men det gällde ju även vuxna.
Annars är viktnedgång ett tecken. Och mina har ätit som hästar när de fått i sig saker de är allergiska mot, för att de har fått ont i magen. Så mina har legat på pluskurvorna för vikt istället. Så det är absolut inte ett absolut symptom för vare sig allergier eller celiaki/glutenintolerans.