• Kavat

Allergitråden

LadyM skrev 2011-09-19 19:30:03 följande:
    Hej!

Skulle behöva lite inspiration till mellanmål, har en liten kille på dryga 1 år som inte tål mjölk, ägg, baljväxter, äpple, päron ev antingligen inte heller fisk och kyckling. Är väldigt försiktiga med frukter av olika slag, provar just nu banan, hallon och blåbär och hoppas att det går bra denna gång.

Känner mig så dålig på mellisinspiration, idag åt stackarn kall potatis och kokt broccoli & blomkål.  Nångång har jag gjort pannkakor men det var inte lika poppis som det var bökigt att göra. Macka med smör - tråkigt.... Eftersom vi försöker få honom att gå upp i vikt har jag även bakat mjölk-äggfria chokladmuffins, DET är poppis men mitt samvete sätter stopp vid en halv om dagen.

Har någon inspiration!?

KRAM      
    Läste tillbaks och ser nu att han inte tål soja eller baljväxter. Då är det ju konstaterat att han inte tål linser!

Vart har det missats?
  • Kavat

Och fy vad jobbigt när de blir dåliga!
    Men jag tror du slipper utesluta selleri, men var lite försiktig och testa gärna hemma med beredskap med lite när ni har koll. Så dagis slipper utsätta honom för samma igen. Kram!

• Kavat
    t0va skrev 2012-01-26 19:33:42 följande:
    såhär står det i fass "

Amning  (Läs mer om amning)

Grupp IVb.

Loratadin utsöndras i bröstmjölk, användning av loratadin rekommenderas därför inte hos ammande kvinnor." Så det är nog inte att rekomendera och påverkar troligen symtom och tester.

Håller med. Det går över i bröstmjölken!
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-01-26 18:09:06 följande:
    Om jag som ammande mamma äter antihistamin tabletter (pga katt eller pollenallergi) hur påverkar det i så fall mitt allergiska barn? Ska göra allergitest på honom och funderar på om jag törs prova några loratadin då jag känner av katten (läkaren sa att man inte fick ta under amning, men sen har jag läst att man får..)? Påverkar det symtom hos bebis, eller tester?? Bebis är 10 mån och tål inte mjölk, soja och troligen baljväxter och kanske havre... eller ngt annat.

Har man alltid dålig mage som glutenintolerant?? eller kan det visa sig med dålig sömn (med svårigheter att somna om) och tendenser till förstoppning? Kan det vara så diffust? och utan diarreer?
    Läs igen. Man kan ha sk. tyst celiaki, och då har man alltså inga symptom alls.
    Jag hade stora sömnsvårigheter. Och man kan likaväl vara förstoppad som att ha diarré. Eller både ock.
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-01-27 12:48:11 följande:
    Akut godissugen... Vad äter ni? I vanliga fall kan det bli chokladbollar, men utan havregryn?? njee
    utan mjölk, soja och havre... (och andra baljväxter)
    Jag har massa gott i www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965.html och Miralicia i hennes, kolla trådstarten. Blå Myran och tes73? och jpl var också hejare på att lägga in en massa gott. Så kolla!

Mina godaste tips i Miralicias blogg är:
    Kladdkaka
    Semlorna gillade jag också
    Hallofeepajen
    Beasåsen

I min blogg rekomenderas (det vi brukar göra oftast.. )
    Chokladbollar
    Kokostoppar (funkar alldels utmärkt utan att chokladdoppa)
    Gino (blandad varm frukt och bär med Marschmallows på (Little Beckys och Hospitallity har funkat här (majs glukossirap)
    Muscvado-kakor (tror de heter Cookies - Småkakor)
    Pannkakstårta av pannkakorna på s1 och hallonsylt emellan
    kardemummabullarna är grymt goda men lite svårgjorda
    våfflor
    pizza
    bärpaj med vaniljsås
    Korvbröden (till frallor)
  • Kavat

Jag har inte gjort allt i Miralicias blogg men tipsade om de oumbärliga!

• Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-26 21:00:38 följande:
    Hur känsliga är ni här inne för att äta nåt som "kan innehålla spår av". Tänker exempelvis när det gäller spår av soya och när det gäller nötter och sånt där det nästan alltid står kan innehålla spår av andra sorters nötter som kan kanske inte tål. Det finns säkert många fler exempel! någon som har några erfarenheter att dela med sig av?
    Spår av sädesslag och ägg är no-no här hemma på alla. Spår av mjölk, fisk funkar inte på de minsta. Spår av nötter och soja är ok på alla vad vi sett.
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-01-29 09:36:52 följande:
    Om det går magsjuka i närheten skulle jag chansa på det.. det är ju såna tider nu. Men även vid magsjuka kan det vara bra att undvika svårsmält mat, som säd och mjölk... Satsa på juice, ris och kött/fisk istället. Man kan bli laktosintolerant av magsjuka... men det brukar gå över så småning om.
    Fnissar lite då jag är rätt säker på att Tes barn inte tål något av det.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2012-01-29 09:19:45 följande:
    Barnbajs som luktar jäst, och är en pösig oljig massa, skulle ni säga att det är allergibajs eller magsjukebajs? Det har föregåtts av vattninga diarreer i ett par dagar, och en son som inte vill äta.
    Mina barn matvägrar när de får i sig saker de inte tål. Men den där oljiga pösiga bajset brukar vara det första som kommer eller efter lite hårdare...

Jätte svårt att svara på. De är ju vanlig att de kräks också vid magsjuka. Och kräkset luktar magsjuka. Allergikräks luktar surt.
    Så ja, du... Jag gissar på allergibajs, men det är jätte svårt...
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-01-29 10:41:20 följande:
    Har en teori ang vår sons anafylaktiska chock på dagis häromdagen. Han har ju klarat soja hygsat bra innan, och så flippar hans system på röda linser. Men kom på att han visat kraftig jordnötsallergi på blodprov, korsreaktion pga släkte?

En annan fråga: sempers magdroppar, ofarliga för mjölk/ägg/fisk/soja/jordnöt-allergiker?? Hoppas nån vet!
    Mig veterligen får man inte andnöd av korsreaktion.

Det är väl inte alls konstigt om han inte tål linser om han är allergisk mot soja. Det är ju olika hur mycket man reagerar på de olika baljväxterna och om man tål någon eller ingen alls. Att ni testat så kanske har gjort allergin mycket sämre och nu funkade det av någon anledning inte längre.

Sen kan ju reaktionerna bli värre om de utsätts för fler saker de inte tål, immunförsvaret är ner pga infektioner eller om de har provocerat nyligen osv. Man brukar jämföra det med ett vattenglas som fylls på med olika saker de inte tål, lite i taget. Tillslut rinner det över och de får en allergisk reaktion.
Svar på tråden Allergitråden