• EL I

Allergitråden

FenomenaA skrev 2010-05-06 19:05:05 följande:
    Jag är så sjukt godissugen! Det är inte mkt godsaker kvar jag kan äta. Vilket godis finns det som är fritt från mjölk, ägg, soja, jordnötter, nötter, mandel och sädesslag? Jag tycker att det är svårt med allt som vetemjöl kan vara dolt bakom, stärkelse och sirap mm. Den delen är ny för mig. Vilka fällor finns det? Hur vet jag att det INTE är sädesslag i en godissort?
    ja du det där är svårt. det är ju specialgodis som är glutenfritt som du är säker på är fritt från sädesslag. det finns ett märke som heter eco-vital som har godis utan sädesslag i vet jag...är inte jättebra på det där. men jag har fått leta på stora stormarknader, har inte funnits i mindre affärer.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 19:11:35 följande:
    Har han kunnat äta just denna burken innan utan att reagera ?! har faktiskt ingen aning om vad stärkelse innehåller! När jag letade ( innan vi slutade med smakisar ) efter burkmat utan vete i försöker jag kolla efter om det står "fri från gluten" på burken. Kolla om det står det på den!
    alltså han äter ju aldrig burkmat egentligen och har inte gjort det sedan han var 8-9 månader förutom när vi varit borta osv. HAn har säkert ätit denna burk någon gång men det var nog innan vi tog bort vete. tror bara han ätit 1 burk sedan vi tog bort veten för snart 2 månader sedan. Kommer inte ihåg vilken burk det var men det var inte denna i alla fall.
    Snutten skrev 2010-05-06 19:14:25 följande:
    ELI: om han är så känslig att han reagerar på stärkelse i ett par godisbitar reagerar han nog på smulor etc
    mm det är sant. Shit får försöka vara mer noga. Ska försöka baka bröd som är gott som vi alla gillar så kan vi äta vetefritt bröd allihop.
    Helle76 skrev 2010-05-06 19:16:08 följande:
    ja jag vet att stärkelse kan vara vete men jag trodde faktiskt inte de använde det i burkmat men kanske då

Han sov ju jättebra i natt och han var på lysande humör när vi åkte iväg på fm. Sov bara 15 min för det tar inte så mkt längre tid, men sen blev det bara värre och värre efter att vi hade varit på IKEA

Så antingen var det burken men han brukar ju inte reagera riktigt så snabbt... så smulor kanske är det mest troliga i nuläget?!
  • EL I

kavat: nä han fick ingen glass där, vågade inte så han fick russin när storebror fick glass

jo det där med att han äter när han har ont känner jag igen! han åt som en häst innan vi upptäckte mjölkallergin!! han åt,, skrek, åt, skrek

Jag  får börja dammsuga efter varje måltid. Nu har jag en trasa som jag har bara till golvet som jag torkar med varje gång vi ätit, samt torkar av bord och stolar direkt efter, men kanske måste vara ännu mer noga samt se till att vi typ har hans macka på en skärbräda eller nåt sånt så vi inte råkar lägga den på samma ställe som våra mackor.

Har ju inte tänkt så noga på "hygienen" i o med att vi inte trott att han varit så känslig.

Har mailat nestle för att höra vad det är för stärkelse. Såg också att de hade ändrat något från stärkelse till risstärkelse. Varför kan de inte bara skriva ut vart det kommer ifrån??? blir galen!

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 20:17:14 följande:
    EL I : Usch vad jobbigt om han är så känslig =( Jag kan mycket väl förstå att det måste kännas jätte tugnt! Jag tycker det är skitjobbigt att dottern är så jätte känslig för mjölk och blir eksemig så fort vi kommer till någon som har mjölkproduker hemma. Men det är så mycket lättare med mjölk än vete för det kan du plocka bort mycket enklare för hela familjen. Vi har inte en endaste mjölkprodukt hemma längre så vi slipper tvätta händerna som tokar =) Hur har ni gjort innan med smuler och så?! Då när han var så bra i ett par veckor. Hade ni samma macka som han då eller ?! Jag tycker det låter som en god idé att ha hans macka på en bricka så slipper ni chansa. Men vad jag kan se nu så skulle det inte förvåna mig om matburken innehöll vete =( stackars lillkillen. Hoppas verkligen han får må bra snart!!! Kram!!!
     nä det är ju det som är så märkligt. när vi tog bort vetet så var vi ju inte alls lika noga som vi är nu så det känns som antingen så har han blivit mer och mer känslig eller så är det något annat också.

Det verkar som om han blir mer och mer känslig, kan det vara så? I höstas så var han inte lika grinig och sov inte lika illa, magen var inte lika stor heller och kinderna inte lika röda. känns som om allt eskallerat för varje vecka som går...
    om det nu inte är fler saker han är allergisk mot som vi inte märkt
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-06 20:29:45 följande:
    EL I, så här gör vi hemma som faktiskt funkar bra. Alla äter allt på assietter, barnen har alltid tallriksunderlägg som lättare går att göra rent och tvätta under kranen. Jag, sonen och oftast dottern äter vetefritt. Dottern äter dock havre, dricker havredryck mm. Maken äter vete/havre, smörgås, flingor mm.  Mitt liv blev så mycket enklare när jag blev glutenintolerant. Dessförinnan sprang jag upp kanske 10-20 gånger per måltid för att tvätta händerna emellan att jag tog i min mat och sen behövde hjälpa sonen. Så gör maken idag när han äter smörgås med händerna och behöver hjälpa sonen. Inte en chans att det går att ta på eller i närheten av saker som han ska ha utan att han reagerar. När vi fick rutin på att hålla allt rent och vara jätte nogranna med att alltid ha assiette osv. så blev helt plötsligt livet mycket mindre hysterisk och mer hanterbart. Jag slipper att alltid rengöra allt flera gånger hemma osv. Däremot så är vi ju ofta iväg och då måste det ju torkas, tvättas osv.. För hans del så räcker det att ta på ett ställe där det funnits havre/vete (som alltså inte ens syns) och sen ta i munnen, ansiktet osv för att få eksem/reaktion.
    ok ska försöka få in lite rutiner. problemet är nog (fortfarande) att mannen inte riktigt tror han är så känslig men jag får bearbeta honom!!
    Vi har underlägg till oss alla som vi tvättar av ordentligt. Det största problemet tror jag är att vi lägger hans macka på typ samma ställe som vi andra haft dem när vi brer. Vi har nämligen inte frukosten framme på bordet utan vi har en bänk där vi går och tar mat. Vi får flytta hans saker till ett annat ställe. Jag gör alltid hans frukost först och han tar aldrig om när det gäller macka utan det är isf bara typ kräm eller nåt och då håller man ju bara i paketet.
    Sen får jag nog städa mer nogrannt på bord, stolar och golv också.

tack för tipsen!
  • EL I
    trållmor skrev 2010-05-06 20:27:13 följande:
    Vill bara komma in och berätta om dagens dietistmöte! Jag har blivit dunderförkyld, men ville ändå gå dit för Fredrik vägrade för han hade redan klart för sig vilket bemötande vi skulle få. Och när jag gick därifrån så grät jag.... lyckotårar Det var ta mig f-n den bästa dietist jag någonsin har mött och pratat med!!! Hon sa nästan direkt att hon hade läst våran journal och sett vilket helvete vi gått igenom, och nu var det hennes uppgift att försöka ge oss en hjälp i rätt riktning. Hon sa att vi inte kommer få ha Neocate så länge, men å andra sidan så flyttar vi, så hon skulle skriva ut några burkar till innan vår nya dietist eller läkare tar över förskrivningen. Sen frågade jag henne försiktigt om jag fick ta upp och prata om Timon, och självklart fick jag det Hon hade sett provsvaren, så när jag tog upp min lista om vad jag ville ha utskrivet på livsmedelshänvisning så kollade hon igenom den och hon skulle skriva ut allt på listan förutom Resourse Thicken någonting, för den tyckte hon var onödig. Hon skulle även kolla vad maxförskrivningen låg på och skriva ut max på allt till oss, så att vi skulle ha en rejäl grund att stå på Får man ta med sig bvc-sköterskan och dietisten när man flyttar??? Sen hade hon hört talas om den här tråden förut, så om Susanne läser nu så *vinkar* jag Stort tack Kavat för listan också!!! Kommer svara dig, och Angel, när jag mår lite bättre för nu är det en kopp thé innan läggdags...
    åh vad glad jag blir för er skull!!!
  • EL I

det där pama-minutris skrivs det mkt om o dietisten pratade om det men jag har aldrig sett det någonstans!! Vart står det i hyllorna??

Sonen äter ju inte gröt och sånt men om man blandar i frukt mm så kanske han tar det? äter så dåligt frukost annars.

• EL I

pratat med mannen nu och vi ska prova det där med att ha sonens mat på en skärbräda när vi gör i ordning det så det inte kommer i kontakt med våran mat. Det är mestadels jag som gör i ordning sonens mat. Jag är nästan altlid hemma på morgonen och kvällen, annars är han på dagis och om han är ledig så är det jag som är hemma med barnen. Så det är typ 2 ggr/3 veckor som mannen fixar frukost åt honom.
    Så då borde det gå att styra upp, om mannen glömmer menar jag innan det är dags så kanske vi hunnit få in rutinen också.
    Känns peppande på nåt sätt att försöka hitta nån strategi som funkar för att få honom symtomfri.

Var inne o tittade på stackar'n. Han ligger precis som han somnade för 2½ timme sen...helt däckad plutten

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 21:40:28 följande:
    jag är inte superbra på detta med lungor och luftvägar men jag skulle nog säga att mollipect är lite väl vekt om hon har slem nere i lungorna. Mollipect är ju en hostmedicin som mest löser upp om man har slem i luftrören. Har aldrig varit med om att ge det till någon som har slem nere i lungorna. Jag tycker nog också hon borde fått något som löser upp det som finns nere i lungorna. Om inte inhalationer så i alla fall Ventoline som oral lösning som är mer kraftfullt. Ventoline oral lösning ger man ju till patienter med astma och KOL så det är ju inte alltid nödvändigt med inhalationer, men Mollipect lät lite lamt.
    Jag hade ringt till dem och frågat i morgon angående detta.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 22:16:17 följande:
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =) För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !! Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader ) Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
    testa först och se. snutten har ju erfarenhet av barn med astma, jag kan ju bara med vuxna och astma, är inte så insatt i hur barn funkar tyvärr Har som sagt aldrig ens sett någon patient som haft mollipect vid astma eller slembesvär pga astma, men det är ju helt annat med barn och ordinationer på olika mediciner.
    Om det inte hjälper så hör av dig igen och säg attt du vill ha nåt annat.

Sonen har förkylningsastma (stora sonen) och han fick först ventoline mot sin hosta (han reagerar oftast med hemsk hosta och ibland när det är lite värre s åfår han svårt att andas med pipig andning). Det funkade bra mot själva hostan men hans pipande och väsande hjälpte det inte emot. Vi fick då inhalationer.
Svar på tråden Allergitråden