-
Det är en helt ny ansökan. Alltså måste man skriva om allt och beslutet kan bli ett helt annat. Vi fick ju avslag på vår nyansökan trots större problem med astman osv. De tar inte hänsyn till om man har haft vb tidigare eller inte.Kavat skrev 2010-10-11 20:32:49 följande:Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?
-
Det ligger hos länsrätten nu, Tror inte vi får beviljat och nu är inte Siri lika känslig längre så som hon var när jag sökte för 1,5 år sedan. så nu ligger jag lågt. Får vi det godkänt i länsrätten kommer jag inte att söka nytt igen sedan.Mama Law skrev 2010-10-12 18:29:55 följande:Vi strider som attan för att få högre. Det verkar inte som om de på fk förstår eller har kunskapen vilket arbete vi lägger ner. Här kommer en ny ansökan skickas in trots att vi inte fått beslut än på den som vi skickade in i februari, då vi kommer kunna lägga till lite mer problematik genom intyg från bup.
Har ni överklagat ansökan eller hur har ni gjort? -
Gå på magkänslan. Siri var ju inte mjölkallergiker enl läkaren eftersom hon inte kräktes upp vällingen så fort hon hade druckit den trots att hon sov som en kratta, hade konstanta diarrer, hade eksem osv och dessutom var konstaterat ägg och fisk allergiker. Suck!Allrona skrev 2010-10-13 20:17:06 följande:Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.
Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?
Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd! -
Vi började introducera mjölk i somras. Vi gick till väga som ni med mjölk i maten, bregott osv. Siri vägrade konsekvent att äta några rena mjölkprodukter så som yoghurt, ren mjölk osv. Till slut blandade vi i ca 1/3 komjölk i havremjölken. När hon kom upp i mängder så började hon sova VÄLDIGT dåligt osv. Då backade vi och nu gör vi så här: Vi steker i vanligt smör, hon får bregott, leverpastej med mjölk och om vi gör tex mat med matlgrädde så äter hon av det. Hon kan även äta lite glass någon gång ibland. På dagis äter hon sin specialkost. Vi har diskuterat med hennes läkare, som är samma som Blå Myran har till sin dotter, och hon säger att om man kan hitta en balans där barnet mår bra men får i sig lite grann så är det positivt eftersom nya forskningsrön säger att allergin växer bort snabbare om man utsätts för den mängden man tål. Någon form av sensibilisering kan man säga. Hon kan även äta ägg som är bakat i ugnen, som penslat på bulle osv men inte äggrätter som omelett och pannkaka. Läkaren rekommenderade att barnet fortsätter med specialkost på dagis tills dess att de klarar obegränsat med mjölk. Vi har informerat dagis om att vi provocerar men att vi går långsamt framåt och Siri vet att det är vissa saker hon äter hemma men inte på dagis. Men det är hon van vid eftersom vi har haft samma med en del frukter osv. Siris läkare tycker att vi ska ha tidsperspektivet ett år som mål. Då tror hon att Siri kommer att kunna äta tex pannkaka om ett år.Söta Nasse skrev 2010-10-14 13:02:25 följande:började introducera mjölk i maten till sonen för en vecka sedan och än så länge har vi inte märkt någon reaktion.
Han har fått smör på smörgås och mjölk i maten även om vi använder ganska lite mjölk i maten numera.
När kan man börja med att även byta ut havredrycken till mjölk?
Han hade ju problem med förstoppning innan och då kanske det tar längre tid innan man ser någon reaktion?
Om han nu klarar av mjölk i maten och så bara han dricker havredryck ska man då fortsätta så eller provoceras kroppen lite hela tiden då att det är bättre att köra helt mjölkfritt? -
Mycket kan man skylla på tandsprickning men inte blåsor och eksem, tyvärrViFrånLandet skrev 2010-10-19 21:18:46 följande:
Lillemans utslag i och runt rumpan är tillbaka, denna gång med ännu fler blåsor Han har inte fått något konstigt hemma, kör på riktig skonkost, sådant vi vet till 110% att han tål så misstankarna går ju till dagis... Det har under de senaste två dagarna vart tre nya vikarier så risken är väl relativt hög att det blivit någon miss någonstans... Han är dessutom knallröd om kinderna och ner under hakan... Personalen sa när jag hämtade honom idag att han inte varit sig själv, sovit jätteoroligt två kortare stunder och när han vaknat har han varit jätteledsen. Aptiten har vart som bortblåst och han har varit allmänt klängig sa dem... Två nya tänder sprack igenom igår så det kan ju bero på det, men inte utslagen och blåsorna väl?
-
Kycklingwok med risnudlar?Mela78 skrev 2010-10-21 21:18:08 följande:Jag har beslutsångest. Ska ha middag för 11 personer om några veckor och jag kan inte bestämma mig för vad jag ska laga. Huvudrätt och gärna efterrätt. Har kollat på "utanallt" och allergimat och fått en hel del inspiration men lider av beslutsångest.
Vad skulle ni bjuda på? Förutsättningarna, fritt från: gluten, ägg, cashew, pistage, mjölkprotein, soja, baljväxter inkl tillsatser, skaldjur, fisk, kött från fyrbenta djur, paprika, avokado, passionsfrukt, mango, kiwi, kakao/choklad. -
Är det någon här vars barn har haft perioral dermatit?
-
Jo men är det som små små blåsor som sitter runt munnen men inte precis runt läpparna? Det finns en bild i mitt galleri när hon hade en släng av detta sist. Men då trodde jag att det berodde på allergi. Det läker inte ut på några dagar utan man har ofta utslagen i flera månader. Ska ringa hud imorgon enl A-C.Angel Gbg skrev 2010-10-26 20:23:57 följande:Gjorde en google sök och ja så har C när jag säger prickar runt munnen, hon hade senast så i helgen
-
Man ska vara försiktig med nötter MEN allergitester är inte helt tillförlitliga som du skrev och kan precis som de itne visar på en allergi även visa på allergi fast man inte har det. Att det kliar i munnen av äpple beror förmodligen på något som kallas oralt allergi symtom och är ofarligt men obehagligt. Det kliar i munnen men blir inte värre. Tillagat äpple brukar gå bra som i sylt, paj osv. Är du helt säker på att hon inte fått i sig hasselnötter i någon kaka eller choklad eller så? Om man vill testa med nötter kan man dutta lite med en nöt på insidan läppen och se vad som händer. Alltså inte äta den utan bara testa där. Om man inte reagerar då så har man sannolikt ingen jätteallvarlig allergi. Ni behöver ju inte äta det ändå men om du vet att hon inte reagerar då behöver du iallafall inte oroad dig över luftburet eller spår av. Om man inte äter mjölkprodukter är det oftast inget problem att undvika nötter eftersom man ändå inte äter choklad, kakor osv eftersom de ofta innehåller mjölk tillsammans med nötterna.Lalalong skrev 2010-10-27 09:08:53 följande:Ah, tack! Det ska jag kolla!!
Oj... jag äter tuggkalciutabletter nu eftersom jag är gastric bypass opererad och behöver ectra kalcium. Som tur är har jag inte blött... . Stackars din tös!!
Klara har vitamintabletter som är mjuka och smakar godis... Kalle Anka tabletter eller nåt sånt.
Testerna visade inte på någon mjöllkallergi. Men det visar ju inte alltid och K är bättre i magen så vi fortsätter med det.
Däremot visade det allergi mot äpple. Inte så förvånad för hon blir röd runt munnen av det och sist klagade hon på ont INNE i munnen och på tungan! Sen dess har hon inte fått mer äpple. Läskigt. Men det känns ju rätt lätt att undvika. Man får vara noga bara så man läser på allt som är lite fruktigt. Äpple är väl typisk en sån frukt som dom blandar ut safter och sylt och sånna saker med kan jag tänka mig. Hade det inte varit för att hon fick ont inne i munnen sist så hade det kanske heller inte varit super kinkigt med äpple, för hon låg inte högt på det och så. Men tycker det är räligt när hon får ont i tungan... tänk om den svullnar.
Sen visade det lite förvånande på hasselnötter. Det låg dessutom högre än äpple. Fick utskriver kortisontabletter som vi alltid ska ha hemma.
Men läkaren sa här också att om det kändes OK så skulle vi ändå testa oss fram med lite lite och se hur hon reagerar. Om det bara är med utslag eller om det är värre (men då så klart ha tabletterna redo). Men jag vet inte om jag vågar... reaktion på nötter kan ju vara väldigt stark och jag vet faktiskt inte om K ätit något med nötter innan. Så även om hon aldrig haft en kraftig reaktion på något innan så är det inte säkert att hon inte får så stark reaktion ändå, hon har kanske aldrig fått det i sig så att hon har kunnat reagera. Om ni förstår hur jag menar? Eller är jag bara överneurotisk nu?
Är hon pollenallergisk? Björk, äpple och hasselnöt hänger ofta ihop. -
De första bilderna är mollusker. Det är jag HELT säker på. Särskilt då de har den där lilla hålet eller gropen i mitten. Ibland är det så att precis innan de försvinner så blossar det upp massor och sedan försvinner de. *Hoppas på det*. Man kan testa att behandla dem med hibiscrub.Blå Flygare skrev 2010-10-27 13:32:06 följande:Jag undrar vad S har för utslag, inte för jag tror det är allergiskt men kan det vara atopiskt? : www.familjeliv.se/Forum-3-22/m55278590.html
De andra har jag ingen aning om vad det kan vara. Ser ut som små blåsor. Har du frågat A-C?