• Kavat

Allergitråden

HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....

Mithrandil, skönt att prata av sig liteSolig . Jo, jag tänkte också att du har nog allt att vinna på att dra dit dietisten. Men förklara innan varför ni inte kan gå på allergiförskolan så hon inte börjar tjata om det. Annars tror jag hon är helt suverän. Du måste ha med någon som kan smälla dem på fingrarna, för uppenbarligen funkar inte det du säger.

Jo, föresten, jag vet att vår rektor har pratat med läkaren i telefon vid något tillfälle. De har frågat om det var ok och jag tycker att det är jätte bral Jag vet ju att läkare och dietist är på "vår sida" liksom.

Vi gör pepparkaksdeg till hela avdelningen i år. Bästa lösningen. Alternativet hade varit att han inte får baka för de andra får baka på en annan avdelning och kommer in utan klädbyte på hans avdelning.... Och han hade fått baka själv. Ingen bra idé tyckte vi.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-12-02 10:47:29 följande:
    Måste bara rådfråga er nu! Dottern har precis tillfrisknat från en 6 veckor lång förkylning. Häromdagen blev hon plötsligt kass i magen, lös, slemmig och illröd i underlivet. Inne på dag 3 nu. Min första instinkt är att hon fått i sig något på förskolan men de slår bara ifrån sig och tror snarare att det beror på förkylning.

Reagerar era barn så vid förkylning? Min dotter har inte gjort det tidigare och nu har hon ju precis blivit fri från sin förkylning... 
    Det låter konstigt att det skulle komma EFTER hon är frisk...

Men ja, mina kan bli rödare vid förkylning och när de får tänder. Men mina har för det mesta blivit sjuka när de får tänder... Men i efterhand såhär så funderar jag om det inte är för att de tuggar på allt och kanske får i sig något spår av något de inte tål som orsakar rödheten. Eller att deras immunförsvar är överbelastat. De säger ju att man inte ska ge nya saker när de är sjuka.. Men det är mina egna teorier.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-12-02 14:27:31 följande:
    hej på er
    nu har jag äntligen fått en indikation på vad mina allergier/intoleranser mot typ ALLT kan bero på. histaminintolerans! eller snarare, känslighet mot biogena aminer & histaminfrisättande livsmedel.

jag har via Akademiska sjukhuset i Uppsala tagit ett blodprov som skickades till ett sjukhus i Göteborgsområdet för analys av enzymet diaminoxidas, vilket visade att jag har låg aktivitet av det enzymet. Efter googling hittade jag bl a dessa artiklar: www.matnyttig.se/artiklar/20-kunskap/297-mang... , www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/27-bioge... , samt listor på födoämnen som innehåller höga halter histamin samt histaminfrisättande livsmedel, & min aha-upplevelse var stor. både symptom & listorna på livsmedel som kan orsaka problem stämde precis! kanske har vi här förklaringen till både min & barnens överkänsligheter mot typ all mat vi äter! det är dessutom så att spannmål, potatis etc innehåller histaminfrisättande lektiner, som också är en biogen amin, vilket kan förklara att vi mår dåligt även av det.

Fler länkar:
    www.lio.se/pages/106736/BTF%C3%B6do%C3%A4mnes... (s 40 & framåt)
    www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt

OCH, det bästa av allt. det finns kapslar med detta enzym som man tar innan måltid, så tarmen kan bryta ned histamin! Camucin såldes förut i hälsokostaffärer i Sverige, men pga för små volymer slutade Abigo importera det. Dess efterföljare heter Daosin & kan beställas här & här.

håll tummarna för att detta hjälper nu!
    Det låter helt fantastiskt! Solig Jag håller alla tummar jag har. Du måste berätta hur det går med mirakelmedicinen. Känns verkligen som en sådan. Jag hoppas så att det kan hjälpa. Visste inte ens att det gick att testa brist på även om jag läst om histaminframkallande ämnen tidigare.
  • Kavat

Har jag missat att svara någon nu, som känner sig bortglömd, så hojta! Solig

• Kavat

Har han astma Mithrandil? För så där vet jag andras barn ser ut när de inte har tillräckligt med medicin.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-12-05 12:41:58 följande:
    Miralicia: skulle verkligen vara jättesnällt! Jag verkar inte få tag på vår dietist trots att jag både ringt och mailat.

Kavat: nä, han har haft krupp men det var länge sen nu. Han låter helt ren från luftrören.

Prince: har försökt med smoothis men han vägrar. Känner av minsta korn av neocate i allt jag försökt dölja det i.
    Gör god glass med massa vaniljsocker och socker och gärna äppeljucie som han ju gillar och kanske någon annan smak? Glass - kallt bedövar smaklökarna.
    Gärna typ sylt eller mixad banan och oboy eller vad han nu gillar!?
    Jag har köpt sådana där styckformar på ikea som jag gör ner glassen i. Men de är rätt höga, så beroende på vad ni har för frys så är icas lägre.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 11:00:35 följande:
    Är det nån här som inte tål orgrans rispasta?
    De har en med bara ris har jag för mig och en med ris/hirs. Ris/hirs är godast.
    Vi tål den!

Men kan man äta glutis eller annan majspasta så brukar den vara godare, men jag vet inte hur vanligt det är att man har bara den.

I början var den alltid kvar för vi tyckte inte om den. Nu går den åt eftersom inte liten får majs.

Jag har en lista bland mina bloggar typ (sädesslagsallergi) på vad vi får köpta på livsmedelshänvisning.
  • Kavat

Alrro, var det här till.

Jag har en lista bland mina bloggar typ (sädesslagsallergi) på vad vi får köpta på livsmedelshänvisning.

• Kavat

Vi får inte Finax musli... Den äts mycket av. Medans de får de i västra götaland, 2 mil härifrån.

Oldas risbröd verkade dock funka (men inte gröten, har dock inte testat igen).

Loprofin äggersättning kan man ha istället för NoEgg och få på livsmedelshänvisning. Även deras lasagneplattor har vi fått, toppengott tycker jag. Vi har dock mycket annat i för som Miralicia skriver så är de inte så mycket "näring" i.

Svar på tråden Allergitråden