• Mela78

Allergitråden

Allrona skrev 2011-02-01 13:53:35 följande:
    Nu har jag fått svar från tillverkaren (?) av eyeQ och slutprodukten innehåller inte sojaprotein.

Undrar då vad dottern reagerade på? Hon sov extremt dåligt tre nätter och exakt de nätterna som hon fått eyeQ, hon fick även eksem på hela magen. Men vi får väl testa dem igen då och se om hon reagerar.
    "Slutprodukten innehåller inte sojaprotein". Betyder det att sojaprotein förekommer någon gång under tillverkningsprocessen och att det kan finnas spår kvar måntro?
    Hur känslig mot soja är din dotter? 
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-01 15:18:44 följande:
    Jag frågade bara om sojaprotein fanns i slutprodukten och det gjorde det inte. E-vitaminen var från soja så därav frågan. Kanske kan finnas spår av det? Dottern är ju känslig, reagerar på sojalecitin men det brukar bara vara eksem inte sömnstörningarna, det brukar hon bara få av mjölk. Hon är inte allergisk mot fisk. Jag får maila igen och fråga om spår.
    Hmm... 
  • Mela78

Mamsie, detta röstar jag för också

Kavat skrev 2011-02-01 19:54:03 följande:
    3. Delicato först så man orkar göra mackor, mackor sen och så en delicato igen.
    Resten har jag ingen aning om.

• Mela78
    Pink skrev 2011-02-01 20:20:39 följande:
    Testar här istället. Har en son med luftvägsbesvär. Sammlar på sig mycket slem. Täppt i näsan svårt att andas och att få luft till att prata. Har gett pulmicort i x antal år då han fick diagnosen ansträngningsastma och infektionsuylöst astma. Men kunde inte sluta med pylmicorten då han fick tillbaka besvären. Nu har läkaren börjat fundera på om det kan vara en allergi då besvären inte går över. Han funderar då på lyftburen allergi. Kan det inte vara så att en matallergi oxå ger dem här symtomen. Han har komjölksproteinalletgi och reagerar på latex med utslag. Och även pollen. Besvären har han året runt. Nu testar vi att ge honom amthistamin cetrizin och det blir bättre.
    Om han skulle ha en matallergi skulle det då hjälpa med cetrizin mot besvären. Tex gluten som finns i släkten. Han har även eksem som är röda och gula. Bara små.
    I länken här nedan kan du läsa lite vilka födoämnen man kan reagera på vid latexallergi. Har ni märkt något samband mellan hur han mår och vad han äter i övrigt?

http://www.medeca.se/allergi/latexallergi
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-02-02 18:38:47 följande:
    Bläääää nu har dock hönan reagerat på något ( de andra "symtomen" från igår var bara en förkylning )
    Kan hon vara känslig mot kakao? Vår dotter tål inte kakao i någon form eller mängd utan få eksem/utslag och bli dålig i magen.
    Om det var choklad vilket märke har du använt? Är det en ny förpackning kakao ni har, så att ni inte tidigare innan allergierna kontaminerat med vete vid bakning med mått/sked? 
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-02-02 19:33:38 följande:

Plamils choklad var det.....och det stod med en liten text på baksidan att den innehöll spår av soja..Suck. Varför kollade jag inte detta tidigare?? Känner mig skit dum nu =( Blää så less jag är på det här. Och det är just soja som ger henne jobbig frätande diarré. Håll nu tummarna att hon slipper!
    Det måste ju vara en löjligt liten mängd hon fått i sig? Det är bara spår av soja och hon fick två små bitar..kanske 1x1 cm stora styck. Herregud..stackars skruttan som fortfarande ligger där inne och vägrar sova * mammans dåliga samvete gnager sönder hjärtat lite*

Jag som bara ville vara snäll och låta henne smaka lite gottigt....

Det är svårt. Jag har efter ett par missar infört rutin att försöka alltid läsa alla innehållsförteckningar, även sådant jag köper varje gång jag handlar, i flera led. Jag läser i affären, när jag packar upp samt vid tillagning/när jag ger dottern. Maken är inte lika som jag, och jag är glömmer ibland, så trots detta händer det misstag även här. Nu senast hade vi inte en tanke på att kolla innehållsförteckning på saft när vi var på besök, så klart blev dottern prickig och fick diarré. De vi var hos brukar ha Fun Light saft, i alla fall apelsinsaften innehåller e 414 när jag kollade innehållsförteckning på nätet i efterhand.

Kram! 
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 21:05:22 följande:
    Tack för svar! Får anteckna så jag kommer ihåg siffrorna till det jag pratar med köket. Kan tänka mig att det blir chill and cook här också då, för hur ska det annars hinnas med? Blä, det kommer i så fall inte alls bli bättre än det som är nu när det lagas i skolan som ligger 100 m bort.
    Chill and cook här också, kokerskan tillagar potatis, ris eller pasta och så grönsaker och sallad. All frukost och mellanmål tillagas på förskolan. (brödet bakas dock inte ) Fyra avdelningar, två småbarn och två för större barn. Vad jag vet har det inte skett några misstag på förskolan, dock har köket skickat fel ett par gånger. Tack vare den underbara kokerskan så har dottern fått rätt mat trots misstagen. Hon har helt enkelt lagat till såser och annat som vart fel! (Köket har som exempel skickat currysås trots tydlig information om att dottern inte tål det)
    Kokerskan jobbar inte heltid, tror hon jobbar 70%. Hon har svårt att hinna med allt, får ofta hjälp med att handla tex då inte alla specialprodukter kan beställas. 
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
    Gråter såhär ska det ju inte vara! 
    Tycker att det kan vara bra att det är två som jobbar halvtid, för om den ena blir sjuk så vet ju den andra om omfattningen av allergierna. Då bara hoppas att den kokerskan inte blir satt på äldreboendet på heltid utan får vara på förskolan istället.

Låter som en bra plan att låta barnen vara hemma och få vila upp sig från allergireaktionerna, om ni har möjlighet till det. Blir även väldigt tydligt som du skrev om de får reaktioner på en gång igen när de återvänder till förskolan. Om de sen får reaktioner igen tycket jag att Alrros förslag med matdagbok låter bra.
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. 
    Har funderat länge vad jag ska svara, men det finns inget att säga egentligen mer än oj, hur lyckades dom med detta? Det blev väl egentligen inte ett rätt där? Hoppas innerligen att du tar tag i detta och överklagar eller vad som nu är brukligt.
  • Mela78
    lillasysteryster skrev 2011-02-03 20:57:15 följande:
    Pratade med dietisten och försökte få veta vad jag kunde ge för kalciumtabletter till sonen 1.5år, men där var det ganska stopp.Hon tyckte jag hellre skulle försöka få honom att dricka havredryck med någon smak än att ge i tablettform...Någon som fått nått annat råd som passar mig bätte
    Vi har precis köpt nallarna som Alrro skrev om, Minallvit tror jag märket heter, äppelsmak, köps på hälsokost. Tyvärr gillar inte dottern dessa, men hon är som tur inte i panikbehov längre av kalciumtillskott. 

Har ni någonslags ersättning ni kan berika mat/dryck med för att få i er son mer kalcium?
Svar på tråden Allergitråden