• Kavat

Allergitråden

Bobbosmamma skrev 2011-10-03 12:08:23 följande:
    Ah ok svamp ja kan det vara... Tror vi ligger lågt med äpple ändå, ska till BVC på onsdag, ska då visa och fråga om det kan vara svamp.. Havre tog vi bort igår iaf...

NJa det jag tänker på vad gäller lapptest är just det att vi tycker provocering kan vara (inte med mjölk för då får hon pissont och bara gråter) så svårtolkad.  Och då längtar jag bara efter något som man får "svart på vitt" av. Men det kanske inte finns något sånt... Ska läsa om lapptestet på din blogg K Kavat. 
    Jag tyckte det var hur skönt som helst att få "bevis" på patchtestet. Även om vi då var väldigt säkra på att det inte fungerade och han mådde så mycket bättre utan sädesslag så var det ett bevis på att vi hade rätt. Man tror ju knappt på sig själv tillslut, för så illa kan det ju inte vara. Men det var så illa som vi trodde. På gott och ont. Men skönare att veta än att gå frågande.
    Dock visade det inte på dottern och vi har ca två år efter det testet tagit bort även sädesslag på henne. Det blev som skillnad på natt och dag i hennes mående. Så där är vi också säkra nu.

Men kan man få ett provsvar, ett test, något som bevisar att man har rätt så slipper man ju fundera så mycket. Dock kan jag tillägga att de brukar ofta vilja att man provocerar också för en säker diagnos. Men det beror ju på hur känsliga de är. Min son har fått några ofrivilliga provoceringar med glukossirap och druvsocker från vete, det har räckt för att han ska bli dålig i över en vecka... Och han reagerar fortfarande på kontakt, så vi har alltså aldrig behövt göra en "regelrätt provocering".
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-07 11:16:28 följande:
    Går det att baka bullar som är utan gluten, mjölk, ägg, sojasläktingar?
    Japp och de blir supergoda!
    Svårtgjorda ja, men supergoda ja. Kolla min blogg med recept.
  • Kavat

Älsklingen, jag hade också tagit bort mjölk. Utan tvekan. Det lär ju inte bli bättre med tiden om ni fortsätter med mjölk.. Och hela immunförsvaret går ner och ja, då kommer det nog bara fler saker som det strular med.

För att glädja er lite så verkar dottern tåla vissa äppelsorter, lite jordgubb och lite annat som aldrig funkat tidigare. Men vanliga äpplen (ej allergivänliga) eller päron funkade fortfarande inte.

Vi tror att  hon tål mer för att vi tog bort sädesslag.

• Kavat
    Kavat skrev 2011-10-07 16:04:03 följande:
    Japp och de blir supergoda!
    Svårtgjorda ja, men supergoda ja. Kolla min blogg med recept.
    Ser nu att jag bara har lagt in vaniljvarianten som inte blev lika bra. Ska fixa recept.

De blir verkligen goda.

Lailas, dä håller jag med mithrandil, de blir skitäckliga..
  • Kavat
    CarolineA skrev 2011-10-07 16:15:54 följande:
    Far jag hoppa in me den fraga!!! 

Jag ammar min lille som ar 5 och en halv manad, for ca en vecka sedn har vi borjat med grot. Han fick da milda utslag pa kinderna, nat lite rodare marke pa ena. Men inget mot de ecsem han haft som bebis, som nu ar forsvunna. Jag sg iaf att det kunde finnas spar utav mjolk i groten, jag kollade ju bara sa den var gluten fri :(
    Harom dan duttade vi liten droppe glass pa hans lapp, da blev han genast rod runt hela munnen.
    Misstanker att det ar mjolkallergi, laktos eller agg kanske... Ska man bara undvika att ge all from utav mjolk da? Kommer han vaxa ur det? Kan jag borja itroducera lite grot med gluten istallet eller ar det for tidigt, han blir 6 manader den 22 okt! Tacksam for svar! 
    Jag skulle gissat på mjölkproteinallergi just, eftersom det inte är ägg i gröt och för att den är den vanligaste allergin. Välkommen in i mjölkproteinallergitråden med dina frågor:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

Däremot är det inget som säger att han inte är allergisk mot ägg eller sädesslag heller, men i de fallen du beskriver så låter det som att det kan vara mjölkprotein. Laktos kan man inte reagera allergiskt mot.

Jag har tyvärr så dålig koll på just produkterna på marknaden nu för min kille tål varken mjölk eller sädesslag. Vi gör egen gröt på mjölkfri ersättning. Då kan man ju variera som man vill och vet att de alltid får i sig rätt saker. Så skulle det visa sig vara mjölkproteinallergi kan ni få mjölkfri ersättning på recept som man sen kan göra välling och gröt med hjälp av.

Jag hade provat med en sak i taget. Ta lite ren mjölk på kinden och se om det blir någon reaktion? Som sagt, hoppa in i mjölkproteintråden!
  • Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-07 14:28:43 följande:
    Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_a...

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   
    Vi fick beviljat 1/4 igen trots att vi lägger ner mycket mer tid. De låtsas som att hans kontaktallergi inte finns och har inte ens kommenterat det. Vår son visade ju sig vara ännu sämre än sist vi ansökte, men fick samma ändå. Vad jag hört är att ju äldre de är desto mer handikappande är det för dem själva. Alltså när de är bebisar så måste man ju ändå ta hand om dem hela tiden. Men när de är äldre är tanken att de ska klara fler saker själva och gör de det då inte pga t.ex allergier så är ju allergierna mer tydliga för att man måste som vuxen hjälpa till mer. Hm, är du med på vad jag menar?
     Vi har överklagat det beslutet till förvaltningsrätten för övrigt.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-08 14:13:43 följande:
    kkavat - tror du man kan använda ngt annat mjöl istället för teff i bullarna och korvbröden i din blogg? Har inte sett teffmjöl i de butikerna jag brukar handla. Annars får jag ta och åka runt och leta lite
    Coop har teffmjöl i ordinarie sortiment. Jag älskar tefff. Så det är väl värt att leta upp.

Alltså jag blandar helt så många olika mjölsorter jag kan för att få till det bra och för att det blir minst bismaker om det är varierade mjölsorter. Så att de kompletterar varandra. Egenskaperna på teff är bra i bak.
    Kan ni äta majs så testa med majsmjöl kanske?

Gjorde pannkakorna idag utan bovetemjöl (spår av soja). Så då tog jag istället för 2 dl bovete: 1 dl teff, 0,5 potatismjöl och 0,5 dl rismjöl och mindre vatten. Det blev också helt ok, men ska se nästa gång om jag ska ha mer mjöl i istället.

Så mjölerna går alltså att byta ut, men variera så mycket du kan emellan allt du kan använda är mitt tips.
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-10-07 20:22:43 följande:
    Läser det ni skriver om vårdbidrag... Jag har ju inte exakt koll på hur era barn mår.. men jag har funderat många ggr över detta gällande min dotter. Hon har liksom aldrig varit "frisk", jag har alltid känt att jag är hemma för vård av sjukt barn. "Föräldrarledig" har jag känt att jag kanske varit max 10 dagar i hennes liv (hennes bästa dagar). Men..... hon är ju "bara" multiallergiker och har "bara" refluxsjukdom. Jag har ingen koll på regler och har inte haft tid/möjlighet/ork att sätta mig in i detta......  Några tankar....? Är det nån idé tror ni att ansöka? Måste läkaren" sjukskriva" barnet?
    Nej, barnet måste inte vara sjukskrivet. Det är för att man ska få möjlighet att vara hemma mer med dem/pengar för merkostnader. Men det är i princip att man söker för merarbetet man gör, merarbete jämfört med vad ett friskt barn har.
    www.forsakringskassan.se/nav/790501eeed9893d611b1f8bb2ba39d55
Svar på tråden Allergitråden