• Kavat

Allergitråden

Älsklingen, jag ser små knottror/ blåsor runt om. Det stämmer eller? De tror jag kommer från mat och kliar. Såren har hon nog skapat själv av kliet?

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-09-21 12:03:22 följande:
    Hej alla!
    Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
    Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
    Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
    Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
    Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.

Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
    Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.

Känner ni igen det här ni som har astma barn?
    Bokhylla skrev 2011-09-21 13:15:25 följande:
    Lessismore: nej, har inte provat quinoa. Frågade dietisten men hon sa att det var för mycket protein i det. risk för allergireaktion. Ska köpa hem och prova i alla fall tror jag. "hjälpen" vi har fått där är inte mycket värd.
    Min mjölk sinade 4 ggr, frågade vad jag skulle ge han. Neocate blev svaret igen och igen, fast de visste att han inte tålde det. Av ren panik gav vi han risdryck när jag sista gången inte lyckades få igång ammningen igen. Du klagar hon på att jag ger han det ...det är för mycket salt i menar hon.

Ska prova hjort, tack för tipsen :)

Vet du varför det blir slem?
    Usch vad jobbigt ni har det!
    Stor kram. Hjärta
    Jag har själv dålig koll på astma då mina är befriade från det, peppar peppar. Men däremot har jag kompisars barn som kräks slem som lossnar.

Angående maten. Det är supertufft. Risdryck innehåller inte alls mycket salt. Ok för en liten bebis rekomenderas inte att man ska dricka det rent, men i mat och annat är det ok. Men du hade ju inget val. Ni fick ju ingen hjälp. Så ha inte dåligt samvete för det som varit. Ni har gjort det allra allra bästa ni har kunnat för ert barn!

Nu när han är 14 månader, inga problem enligt vår dietist i alla fall!

Och om det kan vara till någon hjälp... Min lille tål förmodligen nedanstående (han har varit kass senaste månaden så är lite osäker på kontamination eller om han börjat reagera på något.

Ris och hirs - Organs pasta
    Carlshamns risryck, mörkblåa margarinet fast och flytande och smörgåsmargarin.
    Potatis, po-fiber, potatismjöl
    Ris, Pama minutris, Carlshamns risdryck, Friggs eko osaltade riskex, Vårgårda rispuffar, risnudlar (santa maria). Risentas rismjöl
    Bovete (men lite varning för en del som inte tål vete tål heller inte bovete) Och numera är Risentas bovete med spår av soja... Har inte hittat något annat än.
    Teff (samma som med bovete gissar jag, men lite säkrare) från Jytte (finns som ordinarie sortiment på Coop tror jag. )

Nötkött
    Fläskkött
    Banan
    Neocate
    Palsternacka
    Fiber Husk (psylliumfrö)

Inte helt hundra men troligtvis funkar
    Mango
    Sötpotatis
    Blåbär

Testat och insett att det absolut inte funkar just nu
    kyckling
    äpple
    majs
    sojasläktingar
    fiskolja
    hallon

Han är allergisk mot mjölk och fisk det är vi helt hundra på. Ägg, soja, sädesslag har vi inte ens brytt oss om att testa med tanke på att båda hans storasyskon är allergiska mot det. Vitlök, ingefära, chili funkade inte alls när jag ammade. Han blev superdålig!
    Eftersom ovanstående funkar så kan vi göra bröd och pannkaka till honom.

Näst på tur är att se om morot funkar (då skulle vi kunna köpa en semper eko-mat och se om han äter den. Sen kolla lök. Sen en eko-korv jag hittade funkar. Det var typ nötkött, fläskkött, salt och peppar i och kanske något mer.

Så man får nog försöka med sådana saker som man tror kan underlätta vardagen för en själv. Jag känner att det är helt meningslöst att testa saker som vi ändå inte kommer äta här hemma t.ex. Utan att man försöker hitta en lista som man själv tror på och som man själv känner att underlättar vardagen framför allt när ni är borta. Helt underbart att t.ex ha någon sorts barnmat som funkar känner jag. Eller korv, eller något annat "enkelt". Så tänker jag.
  • Kavat

Ja Kåvepenin och cefadroxil ( antibiotika som är släkt med Kåvepenin) Han fick jätte ont i magen av Kåvepenin första dosen och bara skrek. Andra kom upp. Vi försökte tre gånger men det vände fast han blev jätte dålig, ledsen och skrikig av det. Minns inte om han fick utslag för han hade massor vid det tillfället ändå. Nu i höstas fick vi Cefadroxil då blev han också supe dålig men vi visste ju inte om det var sjukdom eller ab:n. Han blev skitkass, rödare och rödare speciellt rumpa mage ljumskar. Men han var samtidigt alldeles brun också, såg ut som han hade scharlakansfeber.. Men läkarna visste inte vad som gav vad för han hade en streptocock-infektion ("samma" som kan ge Scharlakansfeber). När vi bytte till dalacin försvann allt det röda och klådan gav sig efterhand. Hela ungen fjällade och var jätte torr.. Men som sagt läkarna var lite osäkra exakt vad som gav vilka symptom men de var säkra på att han är allergisk mot Cefadroxil!

• Kavat

Bokhylla, organs pasta får du på livvsmedelshänvisning. Vi har även hittat i en eko-butik här. Mellanmål neocate och banan oftast. Ibland macka med tjockt lager margarin. Ibland pamagröt. Svart vinbär verkar föresten funka här också! Mycket c-vitamin! Det finns eko- safter och jucier ( bob lättdryck -citrobsyra i) som man tex kan göra kräm/ saftsoppa på.

• Kavat
    The Luckiest skrev 2011-09-25 09:52:29 följande:
    Någon som vill hjälpa mig?? Jag har gett E honungsmelon för första gången, bara en liten bit första dagen. En lite större bit andra dagen, första dagen bajsade hon ner sig ganska omgående 1 gång men annars inget. Tänkte att då kan hon nog äta det. Men igårkväll var hon ILLRÖD i underlivet o hade fått blåsor. Har bara varit med om den reaktionen en gång innan då hon ätit ananas. Hur som helst, imorse kom jag på att igår när vi var bortbjudna åt hon kött där, jag kollade så inte kryddan innehöll något kött men hade inte en tanke på att de kunde varit sekt i vanligt smör, vilket det såklart var. Min första miss, jag har sådan ångest, hur som helst det var skummjölkspulver i smöret o förrutom underlivsproblemen har hon haft klåda och ont i magen. (i vanliga fall brukar hon spy av mjölk) Kan man få den reaktionen på mjölk som hon fick igår? Känns annars som det kanske vore vanligare av någon frukt..

Flummigt meddelande men hoppas någon har varit med om liknande reaktion och kan hjälpa mig. 
    The Luckiest skrev 2011-09-26 12:38:34 följande:
    Tack ska testa melon igen. Hon har fortfarande klåda o bajsar ofta, senaste 4 gångerna med BLOD i :((
    Min dotter blir röd i underlivet av vissa frukter men även av soja.
    Blod i avföringen har jag faktiskt aldrig hört någon som fått av frukt, men inget är omöjligt. Jag tror nog att blodet är från smöret, men frågan är om det röda är melonen eftersom du även märkte reaktion tidigare än smöret? *gissar*
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-09-22 19:05:53 följande:
    Igår var Bella jätte svår att natta och hon har bökat runt en hel del. Magen var kanon svullen igår och idag hade hon lite utslag i nacken och knävecken ( vi som precis blivit av med det) och bajset idag var stenhårt :( lilla pluttan !
    Om hon bara kunde sluta reagera på ingenting så det är lite lättare att se vad hon tål och inte tål :/

Idag ringde även hennes läkare. Hon hade suttit och tänkt på Bella en massa och läst alla journaler.
    Sen hade hon skickat iväg en remiss till Gbg . Hon vill att ytterligare en läkare ska kika på henne och ta lite fler prover eftersom Bella är lite "svår" när det gäller allergier och astma.
    Hon har en såpass dålig tillväxtkurva att läkaren vill ge så lite kortison som möjligt så vi ska se hur astman se ut.
    Och jag hoppas såklart vi kan få ett väldigt efterlängtat lapptest.
    Känns skönt att något händer !
     Hoppas hon mår bättre igen. Och ge dig inte angående lapptestet!
  • Kavat
    Cloudberry skrev 2011-09-27 18:20:33 följande:
    Hoppar in i tråden med en fråga för jag tror att det finns folk som kan saker här.

Är det någon som har ett barn med laktosintolerans? Min dotter på 3½ har kört laktosfritt nu i en vecka och igår och idag så provocerade jag med vanliga mjölkprodukter och hon blev dålig i magen på en gång.

Hur yttrar sig laktosintolerans på era barn? 
    Precis så. Alltså dålig mage på både mig och min dotter. Beroende på mängd så får jag även jätte ont i magen.

Om du använt dig av laktosfria produkter (alltså MED mjölkprotein under veckan) och hon blivit bra på laktosfritt så låter det som att du hittat rätt.

(Men har du tagit bort även mjölkprotein (använt havredryck, soja och andra alternativ) så vet du inte om det är mjölkprotein eller laktos hon reagerar på.)
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-09-27 18:09:41 följande:
    SKITSNACK!!!! av dietisten. Barn kan vara hur små som helst, en del visar klara reaktioner bara några dagar gamla, teoretiskt så kan bebisar bli sensibiliserade redan under fostertiden och innan födseln och sedan i princip reagera från start när de stöter på aktuellt (födo)ämne genom amningen.
    Amen!

Nobless,
    Jag vet med all säkerhet att mina barn reagerat tidigt på födoämnen. Vi har fått diverse olika diagnoser på samma "prickar" på samma barn av olika läkare...
    Hormonplitor eller atopisk hud är det vanligaste, men även en.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris har vi fått som diagnos när det blossat upp i hela ansiktet. Eller kommentaren "det går snart bort".

Men det uppkommer i samband med mat och verkar försvinna på "rätt" mat.. Så tror knappast det är slump.
  • Kavat
    Cloudberry skrev 2011-09-27 19:45:13 följande:
    Dessutom växer hon jättedåligt på längden och på vikten så det känns ju bra att vi hittat rätt nu.

Växer det bort? 
    Dock brukar inte laktosintolerans göra att de inte växer, vad jag vet. Kan ha fel. Blir tarmen mycket påverkad så är det klart att kroppen inte kan ta upp näringsämnena rätt.
    Hm, MIRALICIA eller någon annan vet ni?

Däremot så kan man bli sekundärt laktosintolerant för att man har en glutenintolerans som inte har upptäckts och glutenintolerans kan göra att man inte växer. Även allergier kan göra att man inte växer.
    Är glutenintolerans kollat?
  • Kavat

Älsklingen, jag hade skitit i äpplet ett tag framöver.

Här äts egna äpplen (Katja) och Pink Crisp eller Pink Lady som är allergivänliga äpplen och det funkar på dottern!

Jag tror att vi kanske har hittat orsak till litens prickighet. Äntligen! Vågar inte ropa hej, men frågan är om det inte var sötpotatisen eller tandkrämen.. Tror mest på sötpotatisen helt klart, men vi får se.

Svar på tråden Allergitråden