Bokhylla skrev 2011-09-21 12:03:22 följande:
Hej alla!
Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.
Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.
Känner ni igen det här ni som har astma barn?
Bokhylla skrev 2011-09-21 13:15:25 följande:
Lessismore: nej, har inte provat quinoa. Frågade dietisten men hon sa att det var för mycket protein i det. risk för allergireaktion. Ska köpa hem och prova i alla fall tror jag. "hjälpen" vi har fått där är inte mycket värd.
Min mjölk sinade 4 ggr, frågade vad jag skulle ge han. Neocate blev svaret igen och igen, fast de visste att han inte tålde det. Av ren panik gav vi han risdryck när jag sista gången inte lyckades få igång ammningen igen. Du klagar hon på att jag ger han det ...det är för mycket salt i menar hon.
Ska prova hjort, tack för tipsen :)
Vet du varför det blir slem?
Usch vad jobbigt ni har det!
Stor kram.
Jag har själv dålig koll på astma då mina är befriade från det, peppar peppar. Men däremot har jag kompisars barn som kräks slem som lossnar.
Angående maten. Det är supertufft. Risdryck innehåller inte alls mycket salt. Ok för en liten bebis rekomenderas inte att man ska dricka det rent, men i mat och annat är det ok. Men du hade ju inget val. Ni fick ju ingen hjälp. Så ha inte dåligt samvete för det som varit. Ni har gjort det allra allra bästa ni har kunnat för ert barn!
Nu när han är 14 månader, inga problem enligt vår dietist i alla fall!
Och om det kan vara till någon hjälp... Min lille tål förmodligen nedanstående (han har varit kass senaste månaden så är lite osäker på kontamination eller om han börjat reagera på något.
Ris och hirs - Organs pasta
Carlshamns risryck, mörkblåa margarinet fast och flytande och smörgåsmargarin.
Potatis, po-fiber, potatismjöl
Ris, Pama minutris, Carlshamns risdryck, Friggs eko osaltade riskex, Vårgårda rispuffar, risnudlar (santa maria). Risentas rismjöl
Bovete (men lite varning för en del som inte tål vete tål heller inte bovete) Och numera är Risentas bovete med spår av soja... Har inte hittat något annat än.
Teff (samma som med bovete gissar jag, men lite säkrare) från Jytte (finns som ordinarie sortiment på Coop tror jag. )
Nötkött
Fläskkött
Banan
Neocate
Palsternacka
Fiber Husk (psylliumfrö)
Inte helt hundra men troligtvis funkar
Mango
Sötpotatis
Blåbär
Testat och insett att det absolut inte funkar just nu
kyckling
äpple
majs
sojasläktingar
fiskolja
hallon
Han är allergisk mot mjölk och fisk det är vi helt hundra på. Ägg, soja, sädesslag har vi inte ens brytt oss om att testa med tanke på att båda hans storasyskon är allergiska mot det. Vitlök, ingefära, chili funkade inte alls när jag ammade. Han blev superdålig!
Eftersom ovanstående funkar så kan vi göra bröd och pannkaka till honom.
Näst på tur är att se om morot funkar (då skulle vi kunna köpa en semper eko-mat och se om han äter den. Sen kolla lök. Sen en eko-korv jag hittade funkar. Det var typ nötkött, fläskkött, salt och peppar i och kanske något mer.
Så man får nog försöka med sådana saker som man tror kan underlätta vardagen för en själv. Jag känner att det är helt meningslöst att testa saker som vi ändå inte kommer äta här hemma t.ex. Utan att man försöker hitta en lista som man själv tror på och som man själv känner att underlättar vardagen framför allt när ni är borta. Helt underbart att t.ex ha någon sorts barnmat som funkar känner jag. Eller korv, eller något annat "enkelt". Så tänker jag.