Allergitråden

Ang att andra inte förstår. Jag var faktiskt likadan själv innan jag fick min allergiska dotter. Tyckte nog att de med allergier var lite jobbiga Nu vet jag bättre
Våra föräldrar försöker faktiskt men det blir ofta fel ändå. Mamma gav henne snacks med sourcream-smak eftersom hon var övertygad om att det var sån vi brukar ge henne, fast vi ger ju den lättsaltade såklart. Hon tyckte själv att hon var korkad när hon insåg vad hon gjort och skämdes rätt rejält. Svärmor bakade shake-and-bake med havredryck och gav dottern, det var ju ingen mjölk i då! Den innehöll självklart mjölk, ägg och 3 tillsatser av baljväxter!!! Hon har faktiskt lärt sig efter det.
Ang vaccin. Dottern är ju troligen allergisk mot ägg, men inte superallergisk så jag tog faktiskt inte ens upp det på vc när vi tog influensavaccinet. De reaktioner hon får av ägg är ju dålig mage och eksem (har bara provocerat 1 ggr så är inte helt säker) och om hon skulle få det av vaccinet gör inte så mycket tycker vi. Fördelen med vaccinet vinner över risken för reaktion för hennes del.
Så resonerade vi, sen om det är rätt eller inte vet inte jag
Agnes72- får han ont i magen av maten så är det ju inte så konstigt att han inte äter! Han äter alltså mjölk och havrefritt på dagis också? I så fall känns det ju som att det är något mer han inte tål som gör att han får ont i magen. Vad äter han för ersättningsprodukter? Soja? Soja är vanligt att mjölkallergiker blir allergiska mot. Har för mig jag sett ngn siffra att mellan 30-50% av mjölkallergikerna även utvecklar sojaallergi. Eftersom han reagerar på havre ligger det ju också nära till hands att misstänka ngt annat sädeslag, vete?
Barn är ju duktiga på att lära sig undvika det de mår dåligt av så det kan ju vara därför han är kinkig med mat. Vad äter han hemma? Undviker han en viss typ av mat även hemma?
På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...