• EL I

Allergitråden

JPL skrev 2010-05-04 20:01:36 följande:
    På natten när man sover utsöndras ett hormon som gör att det inte bildas särskilt mycket kiss. Är man vaken på natten ellerr sover oroligt så funkar inte det och man kissar lika mycket som på dagen. Då verkar det ju som mycket mer eftersom man kissar/byter blöja oftare på dagen.
    jo det är sant...tänkte inte på det haha det vet jag ju om...hmm bra om man använder hjärnan ibland

inte så konstigt med andra ord

Hans mage är mkt mindre i kväll så vi hoppas på en bättre natt i natt...säkert mackan i fredags med andra ord. nya tag och stålsätter mig för i morgon
  • EL I

snart bär det av till sjukhuset. Några råd om nåt som jag ska tänka på? Några tester de bör/inte bör ta? Frågor jag ska ställa mm? Undersökningar?

• EL I

hmm måste blivit nåt fel för nu syns inte det inlägg jag trodde jag la in haha  så jag skriver igen och dyker det andra upp så vet ni varför det är två.

har nu varit hos dietisten. Hon var väldigt bra och förstående. Hon fick se bilderna på sonens mage innan och efter och hon var så förundrad över att det var sån skillnad. Hon sa "veteallergi är extremt ovanligt men ibland träffar man på dem och i detta fall lilla E" så hon förstod verkligen att han inte mådde bra.

Hon kom med förslaget att vi skulle gå på en STRIKT sädesslagskost nu (och då speciellt vete). Det skulle vi göra i minst 2-3 veckor, så vi hinner se en förbättring. När magen är bättre, utslagen och han sover bra (förhoppningsvis om 2-3 veckor) så ska vi provocera med vete genom att göra en sås med vete som redning. Om han sedan får symtom av det så ska jag gå på den strikta kosten igen. Vi ska sedan provocera med ett sädesslag i taget (förutom vete då).
    Visar han inget symtom första dagen eller andra så ska jag öka på mängden vete.

låter detta logiskt?

• EL I
    Snutten skrev 2010-05-05 17:34:09 följande:
    men varför ska ni provocera igen? Jag trodde du var rätt säker på att han inte tålde vete.
    ja JAG är det men hon ville att vi skulle göra det för hon ville vara säker på det innan ho nskrev ut nåt....
  • EL I

snutten: ja jag kommer nog göra så att blir han bättre nu med strik vetefritt (o andra sädesslag tills vidare pga kontaminationsrisken) så kommer jag "fuska". Då kommer jag antingen säga att jag går inte med på att provocera för nu mår han verkligen bra och vi är säkra på att det ÄR vete ELLER så låtsas  jag att jag provocerat
    Hans mage är som en ballong igen Den har ju varit det ett tag så därför så känner jag att OM han nu blir bättre på vetefritt igen så kommer jag inte provocera fler gånger, finns inte en möjlighet!!! Däremot om han INTE blir bättre så kan man ju börja undra men det kommer nog inte hända eftersom jag känner mig säker på hans veteallergi

Kavat: vad jag fattade på henne så skulle hon skriva ut vetefritt på livsmedelshänvisning efter att vi provocerat och inte vänta tills vi provocerat med ALLA sädesslag.

• EL I
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej. Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med. Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor. ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också. Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    usch stackare!!! vet inte vad jag ska säga hemskt med missfall man väntar och tror och sen blir det inget av det! Ta hand om dig. Även om det inte är någon tröst så är det extremt vanligt. Har själv varit med om det två gånger. Anklaga inte dig själv!! Kramar!!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 19:47:15 följande:
    EL I : Usch vad tråkigt att de vill att ni provocerar igen =( Men antagligen tänker de som våra dietister här gör. Dvs att ni inte gjort någon "medveten" provocering av vete. För det hade ni inte gjort eller ?! Jätte svårt att säga hur ni ska göra. Vore ju jätte tråkigt att göra honom illa om han nu mår bättre på vetefritt. Efter en vecka sedan missen med soja är dottern äääntligen eksemfri. Nu ska vi hålla strikt strikt här hemma så hon får vara så här fin i hyn tills vi ska till läkaren nästa vecka och pricktesta!Hon får med andra ord INGET annat än ersättning, inte ens frukt =) För sist hon pricktestades visade hon ingen kvaddel men hon blev ett enda stort vandrande eksem. Men då tog inte läkaren det som en reaktion ( varför kan man ju undra ) Men händer samma sak vid detta pricktest kommer jag propsa på att det är en reaktion. Problemet är väl egentligen att hon ska pricktestas för flera ämen ( Mjölk , vete, soja, ägg ) Men detta är inte helt säkert än. Jag kommer väl få tjata mig till det som allt annat Men nu förstod jag ju vad ni menade med att hon skulle få vara symptomfri innan vi provocerade. Nu var detta iofs ingen medveten provocering eftersomv i tänkt vänta i några månader men nu blev det ju som det blev. Men nu såg man så himla klart att det var sojan hon reagerade på , man behövde med andra ord inte känna sig tveksam! Men nu ska hon inte utsättas för någon på tidigast 1-2 månader till.
    nä kanske så de tänkte eftersom hon inte tror på de 2 provoceringar han fått (omedvetet); glukossirap i godis samt en liten bit macka.

Tycker det är väldigt tydligt men hon tyckte inte det pga att hon inte tror glukossirap ger någon reaktion och att en sån liten bit macka inte borde ge en sådan reaktion... men om han nu ÄR så känslig (vilket vi tror) så känns det ju väldigt taskigt att provocera med ännu mer. Hon sa att "vi ska provocera försiktigt så du inte ger honm en hel macka att äta men du kan ju ge honom lite sås och reda av med vetemjöl..." men om han nu reagerar så kraftigt på glukossirap hur ska han då inte reagera på en sås gjord på ren vete??
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 20:01:09 följande:
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall! Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?! Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover. Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
    OM det nu var mackan (han hade ju även fått havre och råg då, men tror det var mackan om jag ska vara ärlig för han hade inte reagerat på havre eller råg innan och havre hade han fått över en vecka och råg i ca 3 dagar) så reagerade han på ca 12 timmar med stor svullen mage, magont, röda kinder (men inte så knallröda som i höstas men det är ju inte så märkligt för då fick han mkt större mängd ju), sov dåligt på natten, mammig... tja hela kittet you know...

Jag hade tvärvägrat. hon har ju reagerat så mkt varje gång hon fått det! jag hade bara sagt att jag är så säker på det så det behövs varken något test eller nån provocering.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 21:05:00 följande:
    Usch stackars liten =( Förstår att ni inte vill provocera mer. Men om ni gör det så ger honom bara lite lite sås!!
    ja gud ja. OM jag nu skulle få för mig att provocera, måste fundera lite ang det, så kommer jag bara ge typ 1 krm eller max 1 tsk till att börja med.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-05 21:16:52 följande:
    ELI: jag hade inte provocerat med vete igen. Ni har gjort det SÅ många ggr och du är säker. Bättre då att lägga tiden på att provocera med havre eller annat som du är mer osäker på. Jag har fuskat med ägg provokation och bara gjort en ggn då vi har fått tydliga reaktioner även om dr vill att vi gör det två ggr.
    Ja alltså vi har ju provocerat ofrivilligt 2 ggr, det är allt, varav den sista jag inte vet om det är vetet i mackan, smöret på mackan eller om det var havre eller råg... så provoceringen känns ju inte jättesäker. Innan var det ju 2-3 bitar godis som innehöll glukossirap. Något annat har vi ju inte provocerat med vete.
    Det är väl därför jag ens funderar på det, men har som sagt inte bestämt mig än.
Svar på tråden Allergitråden