Allergitråden
Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.
Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?
Kommer eksemen tillbaks när man slutar smörja tyder det på att de fortfarande får i sig något de inte tål. Eller reagerar luftburet, eller har kontakt med det de inte tål osv.
Man ska inte använda kortison eller antihistaminer innan ett pricktest helst. Vill minnas att det var fyra dagar? Men ring dem och kolla!