Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    Nalle
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-11-19 19:57:27 följande:
    Åh ni är så kloka! Det är klart att jag vill veta varför hon inte växer men det är ju så dubbelt det där. Det är ju inte jättekul med glutenintolerans när man lever på havremjölk? Det är klart att man fixar det med men det blir ju jobbigare. Jaja, det är inte ens säkert att hon har det. Jag trodde faktistk på riktigt att det hade vänt för Siri, men det verkar ju inte vara fallet.

Just nu myser hon i samma mysbyxor som storebror hade när han var 2,5 år och de ser inte det minsta för små ut! 
    Oatlys havremjölk går bra vid glutenintollerans. Iaf om man inte har hudceliaki, typ
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-11-21 20:48:51 följande:
    millblomskan.blogg.se/images/2009/best_of_chu...

Någon som vet innehållsförteckingen i dessa klubbor ? Har letat mig blå efter en innehållsförteckning.
    Tänkte om någon vet om de innehåller mjölk, vete, havre eller soja (sojasläktingar)
    Kunde inte läsa för texten var för liten. i botten på burken.

S hittade en annan sorts klubba som hon absolut ville ha, men det saknades innehållsförteckning. Jag frågade i kassan, men fick till svar att han inte kunde hålla koll på vad allt i affären innehöll Får man sälja något utan innehållsförtecknong i affär (kiosk)? Vad kan man göra för att de ska bättra sig?
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2010-11-23 11:52:59 följande:
    Nej vi har bara kört med profylac, och nu är han ju dålig efter vaccineringen också så byta mat igen... Ska se vad svärmor säger så ska vi fråga på vårar apotek sen när vi åker och handlar. Verkar sjukt att det inte går att skriva ut mer än en åt gången. Jag kan acceptera om det är en prisfråga men då får de ju säga det. BVC sa att det var exakt samma förutom att profylac är sötare i smaken, åh herregud att det aldrig ska gå smidigt. Imorgon ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet som lovat att hjälpa om BVC krånglar. Nu borde vi få remiss till allergisköterskan, jag provade att ringa men de har telefontid imorgon.
    Det är inte klokt! Vet inte hur det är just där ni bor, men på alla andra ställen går det ju att få profylac i större uttag. Och det är inte sockermängden som skiljer dem då! De är gjorda på olika proteiner i mjölken som ger dem olika smak. Nutran är mycket speceill i smaken och det är inte lätt att byta från profylac till nutra. Plus risken för reaktion mot den, fast den risken är väl iof ganska liten. Gällande priset så kostar nutran en tia mer per burk.
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2010-11-23 13:46:59 följande:
    *suck* nu hämtade vi receptet och hon sa att "det är likvärdigt och samma mat bara olika märken och det smakar ungefär samma skiljer inte så mycket" 

Så jag tänkte åka och hämta ut och fråga apoteket vad de säger om det går att få ut profylac och sen ska svärmor ringa i kväll, hon jobbar ändå på sjukhuset så personalen där på apoteket borde ju ha koll. Jag var så sur att jag orkade inte ens börja tjaffsa.

Ska ligga på så vi får remiss nu för det här funkar ju inte. Läste något om att nutran kan ge trög mage också någon här som vet hur det kan vara med den saken?

Får väl göra som med mjölkmaten och ge lite för att se vad han säger först.  
    Likvärdigt kan man iof säga att det är, det är samma målgrupp och näringsmässigt samma. Men smaken skiljer sig - nutran har visat sig vara svårare att fasa ut när barnen blir större så när barnen slutar med nutra slutar de även med välling. Därför har de här helt gått över till profylac för att när barnen tål mjölk lättare kunna gå över till det. (Vi har dock nutra eftersom vi haft det innan de ändrade).

Tyvärr kan man inte byta sort utan att få ny anvisning, jag har försökt när det varit restat. Läk/dietist måste då skriva ut nytt recept.

Ang förstoppning så har min tjej problem med det, men om det beror på nutran eller ej är ju svårt att veta. Vi vill inte ta bort den för att testa eftersom det kan vara svårt att återintroducera. Även grabben som inte äter någon nutra (tål mjölk)  är förstoppad om han inte får laktulos.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-23 21:01:37 följande:
    Recept som sådant har jag en hel del (mest på div lösblad här och där över halva lägenheten) utöver hela bokhyllan med kokböcker.  Snarast inspiration/förslag "utifrån" över vad folk skulle vilja se för typ av recept i bloggens "julkalender".
    Jag saknade godisrecept! (kollade inte efter ngn jul-flik, utan under godisfliken.

Tänkte göra marknadsnougat och har för mig att majsstärkelse skulle vara det bästa. Men tar man samma mängd som av vetemjöl? Har säkert frågat och fått svar något tidigare år Oskyldig
  • Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-11-23 21:40:33 följande:
    Är det någon här som använder ekologiskt kokosfett (alltså inte de silvriga hårda paketen utan något man köper på hälskostaffären eller på nätet) istället för margarin till era barn som är mjölkproteinallergiska?

På ett helt annat ställe på nätet läste jag lite om debatten margarin-smör och hur hemskt det nu var att använda margarin med tanke på hur det framställs, accetonrester osv. Vi använder Carlshamns flytande margarin och smörgåsmargarin hemma. Hur använder man kokosfettet? Ska man verkligen bre smörgåsar med det också då eller är det mer tänkt till matlagning och bakning?
    Såg detta receptet idag, har aldrig testat något annat än margarin när det ska vara mjölkfritt.
    www.rawfoodrecept.com/2010/11/det-goda-smoret.html
  • Blå Flygare
    Bebbeprinsen skrev 2010-11-23 21:22:13 följande:
    Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
  • Blå Flygare
    2små2stora skrev 2010-11-23 21:46:04 följande:
    Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 
    Sofie skrek på kvällen och ville inte somna. Oavsett när på dagen jag ätit det. Kräktes lite extra också.
    Albin fick magont, skrek massa ett par timmar (om jag minns rätt) efter intag. Grön slem-diarée. 
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-23 22:23:48 följande:
    ett antal godisrecept är planerade - men vad för typ av godis?
    (knäck, bounty, mandelfri marsipan & marmeladgodis har jag tänkt i varje fall - men i övrigt då vad gäller godis?)

Jag har i pricip bytt rakt av mot majsstärkelse i varje fall i det recept jag använt mig av och gjort om.
    kola! jag har ett recept i min blogg som är super, har bjudit icke-allergiker på det och de har frågat efter receptet

sen det man kan sakna som jag inte vet om det går är rocky-road-godis. glögg-bollar har jag tänkt göra i år för första ggn, men på ren havre. Du har väl ett recept på chokladbollar med kokos, har du testat det med glögg??
    Förra året gjorde jag egen choklad för att dryga ut med mellan all choklad, bra att ha om man inte får tag på plamils eller budgeten inte tillåter den till allt.

Myser med glögg nu Tomte A har kräk-hosta, och vad för bättre varm röd saft finns än glögg mot hostan?
Svar på tråden Allergitråden