mithrandil skrev 2011-04-18 21:56:36 följande:
Haha.. ja då fick jag det bekräftat ännu en gång.
Då beror nog hennes vredesutbrott på gluten då.
K Kavat: Du var "bara" glutenintolerant med HC va? Eller har du fler allergier?
Brukar itne en "vanlig" glutenintolerant klara tex vetestärkelse och glukosirap och liknande?
Kan du äta tex glutenfritt bröd? Min mamma sa hon kände sig dålig efter att ha ätit något bröd vi köpte i affären som varken innehöll gluten eller vetestärkelse. Hur kommer det sig?
När jag äter som lilleman, dvs utan druvsocker, dextros, glukossirap och allt annat som är gjort av vete (i de flesta fall) så är jag ok. I och med att han äter som han äter och vi lagar gemensam mat så är det så sällan jag äter något med ovanstående i. Men det ska ju vara ok för en vanlig glutenintolerant, de flesta brukar även klara vetestärkelse. Men jag gör det inte.
De gångerna jag testade blev jag dålig så nu har jag inte vågat. Men i efterhand har jag ju märkt att min mage slår bakut på majs, så det finns väl möjlighet att jag inte tål majs. Men nu äter jag ju typ helt ovarierat för liten reagerade på allt. Men jag åt som ovan i 1,5 år och mådde ok. Varenda gång jag testade typ halvfabrikat som innehöll glukossirap osv så blev jag dålig. Jag märker det inom 15 min att jag får klåda i ansiktet. Magen kommer ju senare...
Har hon tagit bort laktos? En annan sak som säkert kan spela in. Jag tog ju bort laktos först. Hon bör ju inte få eksem av laktos
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
men svullen och kass mage osv, absolut! Kanske bör hon tom. ta bort mjölkprotein ett tag för att hjälpa magen på traven?!
Ja, det är superlurigt men kan säga att jag har ätit ute kanske 20 gånger på 3 år? Och för det mesta funkar det, men jag har tex fått reaktioner på kebabsallad (från pizzeria) en gång, medans det funkat 5 gånger osv... Så det är lite risker man får ta. Det yr ju en del i luften i en pizzeria och ja, kan vet ju aldrig hur hygienen funkar. Jag är som sagt superkänslig.