• Tibell

Allergitråden

Tack för alla svar angående Tilde

• Tibell

Tack för alla svar angående Tilde
    Lääängtar tills julen så vi kan sätta igång!
    Känns så skönt att ha gubben med sig på detta också.
    Men det beror nog på att han hoppas så hårt på att gnället beror på allergi.
    För vi går snart på knäna här hemma..
    Och blir inte gnället bättre snart kanske vi får vända oss till BVC och be om en remiss till en barnpsykolog eller liknande..
    För såhär kan vi inte ha det :(
    Ska vi utesluta alla sädesslag? Vetestärkelse och glukossirap.. Ska vi våga ge henne det ?

• Tibell

Mithrandil : Sökte tillbaka på det du skrivit om Alexanders rast svar för ägg, det var 0.19.
    Egentligen ska det vara över 0.35 för att vara positivt men ibland får man kanske se till reaktionerna med, det var kanske så hans läkare menar ?
    Hoppas nu ni kan få ordning på allt och att barnen snart mår tipp topp :)

Kavat : Ja vi ska bli sädesslagsfria båda två, fast jag börjar lite smått redan nu. Jag kan inte må såhär längre..
    På morgonen mår jag jätte bra i magen, sen går det bara utför under dagen. På kvällarna ligger ja bara ner och vill helst inte stå upprätt..

Vägde Tilde igår, sedan i somras har hon tappat ett par hundra gran :/
    Vet att man växer sämre i hennes ålder men NER ska man väl ändå inte gå?
    Nej jag känner mig riktigt taggad inför detta och hoppas verkligen det kommer ge bra resultat.
    Ska ringa hennes läkare imorgon och tala om våran plan och säga att hon ska vara beredd att skriva intyg till dagis om vi ser minsta lilla förbättring..

• Tibell

Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?
    eller om det får det av för mycket bus, hur länge sitter det i ?

Bella har ju aldrig röda kinder, inte ens de gånger vi varit ute i timmar i minusgrader eller busat gärnet inne på leklandet.
    Men idag har vi varit och bakat julgodis hon svärmor..
    Och bara en stund efter de hackat nötter ( farmor tvättade även av Bella runt munnen, men minns inte om det var efter eller innan hon hållt i nötter ) så blev Bella precis kanon röd om kinderna.
    Åh andra sidan busade barnen rätt rejält så det kan ju bero på det med..
    Det ilskna röda satt i i drygt 3 timmar men är fortfarande lite lätt röd nu 5-6 timmar senare..
    Hon är allergisk mot cashew enligt rast och har reagerat med nässelutslat antingen luftburet eller kontakt på det. Men nu var det jordnötter och pistage..

Sen misstänker vi nu starkare att hon inte tål majs, eller är känslig i allafall =(
    Vet inte om det bara är tillfälligt eftersom hon kunnat äta majs innan, dock väldigt sällan hon får det.
    Men nu sist för en månad sedan reagerade hon starkt på majskakorna . Men då misstänkte vi att det kunde vara spår av vete i.
    Men hon har fortsatt att sova lite dåligt då och då sedan dess ( kanske fått majs på dagis de dåliga nätterna ?? )
    Och igår åt vi tacos, Bella åt några majskorn och några bett på majsbröden. Och natten var inte alls så rolig =( Hon är dessutom stenhård i magen idag och har reagerat på kisset. Har även fått lite eksem..
    Åhhh.. Jag vill inte =(
    Så nu utesluter vi även det ett tag och provar om ett tag igen.. hoppas det är tillfälligt..

• Tibell

Vi har precis griljerat skinka ;) maken struntade i ägg och penslade bara med senap och strödde sen på pofiber, smakade helt som vanligt..

Bakade dessutom kolakakor till henne idag ( kanterna rullade i kanel och socker ) blev en stor succé :)
    Tyvärr har hon fått massa eksem någonstans ifrån som bara blir mer och mer..
    Kan det bero på att vi bakat så mycket dessa dagar ?

• Tibell

Grodan : hon har haft dessa utslag nu en månad.. Så tror inte det är kanel :(
    Men det har blivit värre nu när hon sprungit runt i bara blöja..

• Tibell

Kavat : nej inget vetemjöl.. Eller lite idag men hon hade eksemen redan igår. Blir bara mer och mer.
    Blir mycket värre när hon bara går runt i blöja, så något måste det ju vara känns det som :(
    Men nu smörjer vi ordentligt och försvinner det inte får vi väl börja utesluta något .. Suck

Då tror jag nog Bellas var matrelaterat. Hon har aldrig blivit röd av bus innan.
    Hon var verkligen knallröd :(
    Men isåfall är det kontakt eller luftburet. Men tror nog det kom efter svärmor tvättade henne i ansiktet efter hon använt nötter *morrar*

Svar på tråden Allergitråden