• EL I

Allergitråden

trållmor: stackars liten. HOn ser ju hemsk ut Hoppas ni får bra hjälp för sådär ska inte nåt barn behöva se ut! Får ni inte hjälp så sök hjälp någon annanstans!!!! Byt läkare, vad som helst, både för ert lilla barn och för er skull!

• EL I
    Twixie skrev 2010-04-24 08:44:50 följande:
    Trållmor - Hur gammal är hon? Vi fick utskrivet Tavegyl när vår kille såg ut så (konstaterades allergi + kraftig kortisonbehandling). Han var då 6-7 månader. Vi fick det för att han skulle kunna sova bättre på nätterna och ta ned det värsta i reaktionen. Därefter enbart ge när han fått i sig ägg (som han var allergisk mot). Läkaren till oss sade inget om att han var för liten för Tavegyl utan att han hade så pass kraftig reaktion att det var nödvändigt att ge för att häva det värsta. Förlåt att jag fråga men var det en allergiläkare eller "vanlig" allmänläkare? Så svårt när läkare ger så olika svar! Nu när han är större har vi Aerius till honom istället.
    fast om man ska vara krass så är det inte säkert det hjälper med en barnALLERGIläkare heller om man har otur jag fick ju komma till överläkaren på barn på vårt sjukhus (som ändå är ett universitetssjukhus) som skulle vara ALLERGIexpert. Han bara hånskattade ju åt mig och undersökte inte ens sonen...
    Och ni har ju sett hur han såg ut och vad mkt bättre han blivit med vetefritt!!

Sen bad jag om ny läkare och fick komma till ett annat sjukhus, som är mindre, så det var "bara" en barnläkare. Helt underbar sådan som nu hjälpt oss!
  • EL I
    Stolt mamma till två skrev 2010-04-24 19:31:29 följande:
    Vi ska göra allergitester på våran 14 månaders, kan man "styra" lite vad man vill testa eller är man helt lämnad till läkaren ? Vad för slags symtom har era barn haft, eksem, utslag, diarré, magont osv och vad är dem allergiska mot ?
    sonen nu 16 månader har följande allergier och symtom (de har varierat lite grann):

mjölk: när han var nyfödd o fram tills vi fick bort mjölken vid 2-2½ månad så var det kaskadkräkningar. magont och diarré- inga som helst eksemtendenser. När vi sedan har provocerat så har det inte varit kräkningar utan mest magont och någon gång diarré så de där symtomen beror säkert på hur mkt mjölk han får i sig.

soja: magont (första gången fick han diarré men när vi provocerade enligt läkaren ca 1 2 månader senare så var det bara magont)

vete: magont (uppspänd buk med gaser) viss förstoppning och eksem i ansiktet men inte övriga kroppen.
  • EL I
    Stolt mamma till två skrev 2010-04-24 19:59:54 följande:
    Tack ELI ! Jag håller nämligen på att bli knäpp här, sonen får endast utslag, lite eksemig. Ingen diarré, inget magont. Ena stunden tror jag mig veta ev orsak bara för att se att då funkar det och han reagerar på nått som han har fixat annars. Vill så gärna få svar, så man slipper använda sitt barn som en försökskanin =(
    mmm tell me about it! värsta ångesten i 15 månader och jag antar att det inte är slut än för läkaren och dietisten kommer säkert vilja att vi provocerar snart...
  • EL I

Sonen är bra nu igen. Sover hela nätter och fin om kinderna.

Han har fått ca 1 dl solhavre per dag nu i ca 3 dagar...hmm är det inte tre dagar?! Tror det... så i dag fick han ca 4-5 tsk havregrynsgröt till frukost för att testa.

Kan man göra gröt av korngryn?? Någon som vet??
    Vad är nästa steg för oss tycker ni? Solhavre, ren havre, verkar som sagt gå bra. Var det "smart" att ge havregryn nu då?? kan ju vara kontaminerat av vete men liksom det är ju ALLT som dietisten vill att jag ska testa?!

• EL I
    Twixie skrev 2010-04-25 10:59:45 följande:
    Nej, jag vet också tyvärr att det inte alltid är bästa råden från allergiläkare Man tycker ju att de borde vara insatta i senaste råden och rönen men icke. Tänkte mer om det var en allmänläkare på vårdcentralen så brukar de vara mer benägna att gå efter vad FASS säger än vad läkare inriktade på barn (oavsett vad egentligen) är då vissa där inte är vana vid barn (vissa VC läkare har dock nästan varit bättre än barnläkarna men vissa undrar man varför de tar emot barn överhuvudtaget ).
    jo det är sant. barnläkare vågar väl kanske skriva ut mediciner lite tidigare än vad allmänläkare oftast vågar.

Vet inte alls hur jag ska lyckas att få i honom gluten. Han äter inte gröt och nästan inte bröd heller. Kanske 2 tuggor MAX på en macka Vad sjutton ska jag ge honom. Som sagt havre går ju bra men det är ju inte direkt nån gluten i
    Några förslag???
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-25 11:47:51 följande:
    Köttbullar och liknande och i den vanliga maten? dvs att blanda i korngryn i köttbullesmet på samma sätt som man ibland använder havregryn, pröva att reda sås med råg/kornmjöl (ev i kombiantion med maizena), tillsätt lite extra vätska till tex köttfärssås och blanda i lite korngryn/korn/rågmjöl, gör köttgryta och blanda rågmjöl med lite kryddor i en påse där köttbitarna skakas innan man bryner dem lite och sen gör köttgryta av (har ett recept på en god och enkel köttgryta som jag kan lägga upp på min blogg om en stund - i det receptet är det visserligen majsstärkelse men det är bara att du byter ut det till finmalet rågmjöl) etc. La även upp ett recept på potatisgnocchi på bloggen igår - byt ut det mjöl som inte är potatismjöl till finmalet rågmjöl. Men sen även ge honom smörgås i den utsträckningen han äter det.
    aha smart! så långt tänkte jag inte bra att jag har er!!

jag ska göra köttbullar i em, då ska jag ha i korngryn i det

Japp jag ska baka lite bröd i em och se om det är något som passar herr'n!
  • EL I

Jag vet inte vad jag ska tro E har varit på bra humör i dag och inga röda kinder. Han var dock supersvår att få att sova vid lunch, tog 1 timme och då fick jag till slut gå en sväng med vagnen och vi brukar bara behöva lägga honom i sängen så somnar han.
    Likadant nu på kvällen, höll på i 45 minuter och allt som lugnade honom var att vi låg hos honom, annars panikskrek han och stod och slog på dörren

Annars lägger vi honom bara så somnar han. Han beter sig lite som han brukar göra med vete...han är orolig, vill att vi ska vara där hela tiden, väldigt klängig.
    Kanske ska backa med havre eller ska jag köra på och se om det är en slump?

• EL I

Får se om det är en slump eller inte. När han väl somnade vid 19 i går så sov han ostört till kl. 07!! Han kanske bara är inne i en mammig och pappig period?! Men jag håller ögonen öppna.

Bakade bröd med rågmjölk i går. SÅ nu tänkte jag gå över till råg. Har ju kört vete i nästan en vecka nu, så jag tänkte försöka med råg. Frågan är om jag ska strunta i havret då eller om jag ska ge honom båda sakerna eller hela tiden en grej i taget??

• EL I

trållmor: är du säker på att det är svamp du fått efter sex då? jag tro mer på spiralens inverkan än maten...

Svar på tråden Allergitråden