• Kavat

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-21 21:14:20 följande:
    Alltså varför blir jag inte förvånad? Lite skojig (eller hemsk om jag ska vara ärlig) läsning, kolla läkarens slutsats.

www.netdoktor.se/astma-allergi/?Tab=Questions...
    Och det är inte biten om att man ska lita på sina egna symptom som är fel utan övrigt...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-21 20:44:31 följande:
    Är det någon som har någon bra länk till typ forskning på upprepade öroninflammationer och koppling till (mjölkprotein) allergi eller glutenintolerans?
    MIRALICIA???

Hittar inget bra när jag letar...
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-22 07:12:32 följande:
    är det småkakor med eller utan ägg?
    Utan ägg. Vi har inte ens ägg hemma. Typ bovetekakorna är grymt goda. (Bovete och kokos)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-22 09:01:52 följande:
    ja, jag tycker det är sjukt märkligt. Kanske inte ens är astma hon har? Kan de ha ställt fel diagnos?

Kavat: nej vi har ingenting. fram tills att jag kom hit till tråden och amanda började utesluta mjölk hade jag inte en tanke på att lilleman hade någon allergi. visst har han alltid haft problem, men jag har räknat de som problem oberoende av varandra. Kanske skulle be om nånting för han kliar ihjäl sig.
    Idag är iaf kinderna nästan hudfärgade igen, magen är inte så extremt svullen och eksemen börjar bli mer rosa igen, snarare än illrött. Humöret är ju fortfarande skit men hoppas det släpper med snart.

Läste en fråga du skrev, kan öroininflammationerha koppling till komjölksallergi?
    amanda har varit sjuk 3 gånger, 2 gånger har hon fått dubbelsidig öroninflammation, man nästan väntar på att den ska komma här nu.
    Ring dem, hon kan säkert skriva ut bara genom att prata med dig. Jag tycker Aerius tabletter är smidiga för de kan man ta med sig lätt och slipper dosera. Det är munsönderfallande, men han kanske är för liten för dem? Hör med henne!

Ja, jag letar och letar, men har bara hittat de här än, som inte är jätte långa så man inte orkar läsa.

http://www.celiaki.se/Artiklar/Astma-och-celiaki---artikel-pa-sundnu/

http://sund.nu/docs/artikel.asp?TYP=visa&art=1373&tem=2&iRecordsCount=11&td=20110321

http://www.celiaki.se/jag-ar/MJOLK/
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-22 16:43:49 följande:
    Ring dem, hon kan säkert skriva ut bara genom att prata med dig. Jag tycker Aerius tabletter är smidiga för de kan man ta med sig lätt och slipper dosera. Det är munsönderfallande, men han kanske är för liten för dem? Hör med henne!

Ja, jag letar och letar, men har bara hittat de här än, som inte är jätte långa så man inte orkar läsa.

www.celiaki.se/Artiklar/Astma-och-celiaki---a.../

sund.nu/docs/artikel.asp?TYP=visa&art=1373&te...

www.celiaki.se/jag-ar/MJOLK/
    Alltså inte hittat just det jag letade efter. Mer att det är många som har öronbarn och är mjölkproteinallergiker och de blir bättre utan mjölk, precis det Miralicia skrev. Fortsätter leta och se om jag hittar något...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:47:18 följande:
    har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?
    Hon har inte testat sig?

Låter mer som allergi. Men jag tål inte vetestärkelse heller, som finns i de flesta glutenifria saker. Men äter hon inte gluten alls nu? För då är det inte så stor idé att testa, alltså om hon enbart äter glutenfritt (även om det är vetestärkelse i). Men hon väl testa sig för veteallergi? (Fast som du vet måste det inte visa, utan man går ju egentligen enbart på symtom.

Stora skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi är att det är "farligt" att äta gluten om man är glutenintolerant eftersom man kan drabbas av andra följddjukdomar. Allergier ger ju bara "tillfälliga" symptom, men inte skador i den bemärkelsen på sikt (vad man vet idag...).
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-22 23:07:54 följande:
    Funderar på detta med Theos lösa mage, nu såg jag att det faktiskt kommit upp en tand, så jag hade rätt den här gången att det var tand på gång. För han har varit fri från allt förutom ersättning sen i söndags tror jag det var. Då bajsade han halvlöst, igår inte alls och idag inte heller alls. Annars är han som en klocka och bajsar alltid när jag sitter och äter middag. Tror han gör det där medvetet ;) 

Men när det är lungt igen ska vi testa med ren havre och se. 

Tänkte på detta med tandkräm, någon sa att det fanns mjölk i några märken. Någon som har tips på vad vi kan använda, för nu börjar det ju bli dax. Jag fattar inte alls vad som står på innehållsförteckningen på tuberna.  
    Ätter han något mer än Profylac?
    Ris, potatis, majs? Annat?
  • Kavat
    Mossan88 skrev 2011-03-23 11:40:18 följande:
    Någon som har ork att läsa www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57921984.html & kanske hjälpa mig lite??
    Hann inte läsa allt nu.. Så svarar här.

Är hon redan förstoppad bör du få någon vasslebaserad  t.ex Altera utskriven. Nutramigen som du har nu är  stoppande för de flesta bebisar.

Sen låter det faktiskt som att det hjälpte ett tag men att hon sen blev sämre igen och det kan vara att hon reagerar på Nutramigen som är mjölkfri, men gjord av kasein, som är mjölkprotein men sönderdelat så att mjölkallergiker ska tåla den. Så känsliga mjölkallergiker kan alltså reagera på den.
    Oavsett så tycker jag att du ska testa en annan mjölkproteinfri ersättning gjord av vassle!

Men i och med att hon varit utan laktos så kan hon reagera på Althéra i början om du har otur. t0vas lille som är här i tråden är också flaskmatad och han funkade bara Profylac till (vassle men inte laktos). Så kan du fasa ur Nutran med Althéran vore det bra. Men annars så är som sagt Profylac utan laktos, men smakar lite sämre.
    Men tar hon Nutramigen utan vidare så tar hon nog Profylac som smakar bättre.

Om man har testat en vasslebaserad och en kaseinbaserad ersättning och det inte funkar så brukar man få Neocate, som jag såg hade nämnts i din tråd. Den är dyrare än de övriga och det verkar vara därför de helst inte vill skriva ut den.

Jag är tror att din bebis inte tål mjölk eftersom hon faktiskt blev bättre på Nutran. Så ge inte upp. Hon behöver vara utan mjölk i minst 2 veckor innan det är ur kroppen och reagerar hon på nutran och blir förstoppad av den, så räknar man om från noll med t.ex Profylac.
    Så mitt råd är att testa Althéra

Kom till gärna  in i mjölkallergitråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html!
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-23 12:09:49 följande:
    Hann inte läsa allt nu.. Så svarar här.

Är hon redan förstoppad bör du få någon vasslebaserad  t.ex Altera utskriven. Nutramigen som du har nu är  stoppande för de flesta bebisar.

Sen låter det faktiskt som att det hjälpte ett tag men att hon sen blev sämre igen och det kan vara att hon reagerar på Nutramigen som är mjölkfri, men gjord av kasein, som är mjölkprotein men sönderdelat så att mjölkallergiker ska tåla den. Så känsliga mjölkallergiker kan alltså reagera på den.
    Oavsett så tycker jag att du ska testa en annan mjölkproteinfri ersättning gjord av vassle!

Men i och med att hon varit utan laktos så kan hon reagera på Althéra i början om du har otur. t0vas lille som är här i tråden är också flaskmatad och han funkade bara Profylac till (vassle men inte laktos). Så kan du fasa ur Nutran med Althéran vore det bra. Men annars så är som sagt Profylac utan laktos, men smakar lite sämre.
    Men tar hon Nutramigen utan vidare så tar hon nog Profylac som smakar bättre.

Om man har testat en vasslebaserad och en kaseinbaserad ersättning och det inte funkar så brukar man få Neocate, som jag såg hade nämnts i din tråd. Den är dyrare än de övriga och det verkar vara därför de helst inte vill skriva ut den.

Jag är tror att din bebis inte tål mjölk eftersom hon faktiskt blev bättre på Nutran. Så ge inte upp. Hon behöver vara utan mjölk i minst 2 veckor innan det är ur kroppen och reagerar hon på nutran och blir förstoppad av den, så räknar man om från noll med t.ex Profylac.
    Så mitt råd är att testa Althéra

Kom till gärna  in i mjölkallergitråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html!
    testa Althéra eller Profylac.. Skulle det stå..
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-24 07:28:42 följande:
    God morgon!

Nu far vi till akuten för att träffa hudläkaren. Fick prata med en helt fantastisk sjöterska som ordnade så att vi fick komma dit och ta proverna. Håll tummarna! 
    Hejja! Lycka till! Du får berätta sen hur det gick!
Svar på tråden Allergitråden